Kniha Gombrich. Tajemství obrazu a jazyk umění vznikla na základě autorova mnohaletého zájmu o otázky spojené se vznikem a interpretací uměleckého díla. Přestože nejde o monografii v přísném slova smyslu, srozumitelně vykládá hlavní myšlenky E. H. Gombricha a rozebírá i teorie jeho významných vídeňských současníků, kteří ho ovlivnili (např. filosofa Karla R. Poppera či etologa Konrada Lorenze), a některých jeho následovníků. Autor se neomezuje pouze na dějiny umění, ale pohybuje se v oblasti estetiky, filosofie, psychologie a také sociobiologie. Výsledkem je osobitý a komplexní úvod do teorie či psychologie obrazového znázorňování, fascinujícího oboru, který u nás nebyl dosud plně reflektován, i když vlastně ve středoevropském kulturním prostoru vznikl.
František Mikš Knihy
František Mikš je ředitelem Institutu pro politiku a kulturu a šéfredaktorem kulturního dvouměsíčníku Kontexty, kde se zaměřuje především na výtvarné umění. Jeho editorská práce zahrnuje i vedení edice Dějiny a teorie umění v nakladatelství Barrister & Principal. Mikš je autorem řady statí a publikací věnovaných umění 20. století. Ve své práci se zabývá hlubokou analýzou obrazů a uměleckých dějin, často srovnávajíc a propojujíc různé umělecké moderny.







Jiná modernita
Braque, Beckmann, Kokoschka, Balthus
Alternativní pohled na dějiny umění 20. století, vymykající se dosavadnímu obecně přijímanému „kánonu“. Na příkladu čtyř vyhraněných malířských solitérů autor ukazuje, že skutečně hodnotná umělecká díla moderny často nevznikala ve hřmotu avantgard, ale tehdy, kdy se přemýšliví a talentovaní malíři odvraceli od módních vln, tvořili v tichém soustředění a inspiraci hledali především v bohaté umělecké tradici. Jak autor dokládá, tito umělci vytvářeli ve svých zralých dílech jakousi jinou modernitu, modernitu paralelní a odlišnou od té, kterou známe z oficiálních dějin umění 20. století. Čtivá a osobitá práce, v níž se prolínají biografie, dějiny umění, historie, filosofie a politika, doprovázená bohatým obrazovým materiálem.
Nejspíš žádné české tištěné médium nevěnovalo v minulosti tolik pozornosti vzrůstajícím imperiálním ambicím putinovského Ruska a dění na Ukrajině jako politicko-kulturní revue Kontexty. Ojedinělá publikace je určena všem, kdo se snaží hlouběji porozumět dějinám, mentalitě a kultuře Ruska i Ukrajiny, historii jejich vzájemných vztahů a současným tendencím ve vývoji obou společností. Nabízí pestrou skladbu studií autorů, kteří se této problematice dlouhodobě věnují, ať již v revue Kontexty nebo jinde. Najdeme zde mimo jiné obsáhlé texty předsedy vlády České republiky Petra Fialy, poslance Evropského parlamentu Alexandra Vondry, ukrajinského filosofa Konstantina Sigova či renomovaného polského historika Andrzeje Nowaka.
Jak souvisel vznik Malevičovy abstraktní malby s bolševickou revolucí? V čem měla jeho ideologie suprematismu překonat komunismus? Proč George Grosz, německý kulturní bolševik č. 1, usiloval po první světové válce o komunistický převrat v Německu? Byli němečtí dadaisté pravověrnými komunisty? Proč Picasso vstoupil do Komunistické strany Francie a jak to napomohlo jeho závratné kariéře? Jaká byla jeho role v úsilí o bolševizaci poválečné Francie a proč se stal „užitečným idiotem“ Mírového hnutí řízeného Moskvou? Čtivá a intelektuálně provokativní práce zkoumající nepříliš vábné kořeny malířské moderny, o nichž se většinou cudně mlčí. Kniha provádí čtenáře hlavními krizovými momenty evropských dějin 20. století a na příkladech tří významných umělců, čelných představitelů ruského, německého a francouzského moderního malířství, zkoumá levicové utopie a ideologie, kterým propadli a které ovlivňovaly jejich postoje a tvorbu.
Kniha vznikla na základě komentářů k otázkám české politiky, které autoři publikovali na stranách revue Proglas od června 1997 do ledna 1998, tedy v období, kdy se schylovalo a posléze došlo k vládní krizi, jež vedla k rozpadu Klausovy pravicové koaliční vlády. Autoři upozorňují na širší souvislosti těchto událostí a poukazují na problematické rysy českého politického a veřejného života, jež stály v jejich pozadí.
Posedlost : extrémy a vášně malířské moderny : Schjerfbecková, Kirchner, Dix, Neuschul, Dwurnik
- 224 stránek
- 8 hodin čtení
Na pozadí osudů tří výjimečných umělců líčí vzestup a pád německé umělecké moderny, od založení drážďanské expresionistické skupiny Most v roce 1905 (Ernst Ludwig Kirchner) přes první světovou válku a zrození stylu nové věcnosti ve dvacátých letech (Otto Dix) až po její neslavný konec v letech třicátých po vzestupu nacismu, vynucený exil a v některých případech i dobrovolné podřízení se komunismu a socialistickému realismu (rodák z Ústí nad Labem Ernest Neuschul). Jak autor dokládá, všichni tři malíři zakoušeli určitý druh posedlosti a stravujících temných vášní - byli posedlí nejen hledáním nového uměleckého výrazu, ale i nového autentického bytí, návratem k přírodě, moderním tancem a uvolněnou sexuální morálkou, ať již šlo o nezletilé modelky a milenky Kirchnera a malířů skupiny Most, Dixovy pověstné obrazy z návštěv nevěstinců či Neuschulovu neskrývanou polygamii.
Gombrich. Porozumět umění a jeho dějinám
- 248 stránek
- 9 hodin čtení
Kniha vychází k nedožitému stému výročí narození Ernsta Hanse Gombricha, jednoho z nejvýznamnějších historiků umění dvacátého století. Publikace se zaměřuje na dosud nezmapované oblasti Gombrichova badatelského zájmu, od metodologických úvah o dějinách kultury po detailní výzkumy psychologie dekorativního umění. Zkoumá také Gombrichův ambivalentní vztah k modernímu umění, jeho celoživotní zápas s metafyzickými teoriemi a recepci jeho díla v době komunismu za „železnou oponou“. Tento sborník navazuje na úspěšnou monografii Františka Mikše, která se věnovala Gombrichovu dílu. František Mikš, ředitel Institutu pro politiku a kulturu a šéfredaktor časopisu Kontexty, se zaměřuje na výtvarné umění a vede nakladatelství Barrister & Principal. Ladislav Kesner, vyučující na Semináři dějin umění na Masarykově univerzitě, se věnuje teorii obrazu a vizuálnímu vnímání v kontextu interpretace uměleckých děl. Je autorem několika knih, které se zabývají současným anglo-americkým myšlením o výtvarných dílech a dopadem digitální doby na umění.
Kniha vychází z tvůrčí dílny čtyř dlouholetých přátel, kteří již téměř čtvrt století vytvářejí konzervativně-liberální centrum a spojuje je i redakční práce v revue Kontexty. Společenství čtyř autorů, z nichž dnes působí jeden ve vysoké politice, dva na univerzitní půdě a jeden v občanském sektoru, popisuje problematické tendence naší a evropské politiky od „roku zázraků“ 1989 a analyzuje příčiny současné krize. V tematicky členěných kapitolách i závěrečném doporučení autoři nabízejí cestu k hodnotově ukotvenému a efektivnímu řešení nejpalčivějších problémů současnosti a formulují klíčové ideje, na nichž lze u nás obnovit autentickou pravicovou politiku – a vlastně i demokratickou politiku jako takovou, jež se dostává do krize. Publikaci lze číst i jako obsáhlou odpověď na nejrůznější zmatečné, povrchní a emocionální petice a výzvy, jež pravidelně produkují někteří čeští veřejní intelektuálové. Odtud i poněkud expresivní název Manifest čtyř.
Obrana ženských tvarů a jiné chestertonovské chvály a obrany
- 184 stránek
- 7 hodin čtení
Kniha o životě, kráse a zdravém rozumu. Čtivá, překvapivá a politicky nekorektní. G. K. Chesterton jako zasvěcený průvodce.
Vladimír Čermák, bývalý soudce Ústavního soudu ČR a profesor politologie na Masarykově univerzitě v Brně, patřil mezi naše nejvýraznější politické myslitele. Je autorem rozsáhlého pětisvazkového díla Otázka demokracie, které je bezesporu nejsystematičtějším a nejambicióznějším pokusem vyložit teorii demokracie v českém prostředí. Kniha rozhovorů, které s Vladimírem Čermákem vedli Petr Fiala a František Mikš, se snaží čtenářům přístupnou formou přiblížit nejen hlavní myšlenky Čermákova rozsáhlého teoretického díla, ale také jeho život a názory na současné společenské a politické dění.... celý text