Knihobot

Mario Benedetti

    14. září 1920 – 17. květen 2009

    Mario Benedetti byl uruguayský novinář, prozaik a básník, považovaný za jednoho z nejdůležitějších latinskoamerických spisovatelů 20. století. Jeho rozsáhlé dílo zahrnuje více než osmdesát publikací, které byly přeloženy do dvaceti jazyků. V anglicky mluvícím světě však nebyl příliš známý. Benedetti patřil k intelektuálnímu a literárnímu hnutí 'Generace 45' a jeho tvorba se často zaměřovala na společenské a politické otázky své doby.

    Mario Benedetti
    Díky za oheň
    Montevidejci
    Chvíle oddechu
    Budoucnost mé minulosti
    La muerte y otras sorpresas
    Lešení
    • Lešení

      • 268 stránek
      • 10 hodin čtení
      4,5(10)Ohodnotit

      Co se zachytilo v představě, kterou si o vlastní zemi utváříme? Co uvízlo ve vzpomínce, kterou na ni chováme, když se do ní po dlouhém vyhnanství vracíme? Javier Montes se po dvanácti letech nuceně prožitých v exilu vrací do své rodné Uruguaye. Jeho návrat je zatížen břemenem stesku, předsudků, naděje a samoty. Postupně do sebe splétá jednotlivá lešení, díky nimž si stvoří nový svět, do něhož vkládá veškeré své naděje. Fragmentární struktura vyprávění – jedná se o dílo v neustálém procesu výstavby (stejně tak, jak říká sám autor, je tomu i s demokracií…), v němž jsou jednotlivé stavební prvky (rozhovory, reflexe, sny, básně, dopisy, statě) volně poskládané, umožňuje čtenáři, aby v něm sám nalezl konstrukci dokonale dovršenou: velkolepou stavbu pojednávající o jednom návratu z vyhnanství. Opravdové mistrovské dílo dýchající ironií, sociální kritikou, nostalgií, něhou a vtipem, které autor čtenáři předkládá v jeho pro něj tak typické vytříbené próze.

      Lešení
    • Anotace: Světová literatura ve španělském překladu Popis: En la ciudad, hombres y mujeres se aman y se odian; mueren, sobreviven, se deterioran y renacen; sonríen, lloran; se pierden y regresan a través de caminos muchas veces recorridos, o descubren nuevos senderos iluminados por un radiante sol montevideano.

      La muerte y otras sorpresas
    • Budoucnost mé minulosti

      • 184 stránek
      • 7 hodin čtení
      4,3(2)Ohodnotit

      Poslední sbírka krátkých povídek uruguayského autora. Vyrozumíme brzy, že hranicí mezi budoucností a minulostí je tu smrt, ač pohledy do budoucna to nejsou černé, ale ani úplně smířené a jen nenápadně rekapitulující. Kdo si ostatně může dovolit o smrti mluvit? Je k tomu věk kvalifikací? Smrt tu má podstatné slovo, ale přece spíše než budoucnost…

      Budoucnost mé minulosti
    • Románová próza ve formě deníku, jehož pisatelem je stárnoucí úředník, vdovec a otec tří dětí. Záznamy vyprávějí o jeho vnitřním životě během posledního roku, každodenních starostech, o vztahu mezi ním a dětmi, ale především o jeho veliké, pozdní a tragické lásce.

      Chvíle oddechu
    • Montevidejci

      • 162 stránek
      • 6 hodin čtení
      4,2(6)Ohodnotit

      Soubor povídek Montevidejci (Montevideanos) poprvé vyšel v roce 1959 a byl první literární prací autora, jež obdržela jednohlasné uznání kritiky i čtenářského publika. Na jevišti hlavního města Uruguaye rozvíjí Benedetti svá oblíbená témata (zejména rodinné a milenecké vztahy) a činí tak s jemným humorem a velkým porozuměním. Živé, emočně důvěryhodné postavy zde zakoušejí univerzální lidské pocity jako je radost, samota, bolest či nenávist. Třebaže jsou Montevidejci v jádru uruguayské, montevidejské příběhy, svou lidskostí a intimností rezonují u čtenářů na celém světě a navzdory době, která uběhla od jejich napsání, zůstávají stále svěží. Po románech Jaro s rozbitou tváří a Lešení se jedná o třetí Benedettiho dílo z dílny nakladatelství Runa.

      Montevidejci
    • Hlavní postava – Ramón Budiño, majitel cestovní kanceláře, člověk průměrný, rozporuplný a zbabělý – je ztělesněním nové uruguayské generace, která si počátkem 60. let XX. století začínala uvědomovat, že celospolečenské problémy se přesouvají na její bedra. Rodinné drama odráží společenské problémy té doby.

      Díky za oheň
    • Přímé a bolestné svědectví odhalující drama rozervaného člověka zmítajícího se v rozštěpené společnosti zlomené útlakem a vládní zlovůlí, most klenoucí se mezi dvěma prostory – Uruguayí totalitní a Uruguayí exilovou. Skrze všudypřítomnou něhu, lásku, vášeň a lidskost se nám proslulý uruguayský spisovatel snaží předat skromné poselství naděje: po zdánlivě nekonečné zimě se nakonec ohlásí jaro, i když trochu pochroumané.

      Jaro s rozbitou tváří
    • Sedmá kniha edice Chiméra přináší poetický příběh Maria Benedettiho Čtení z kávy. Uruguayský autor (narozen 1920), jeden z nejvýznamnějších představitelů latinskoamerické literatury, básník, prozaik a angažovaný publicista, se v něm drobnými, navzájem umně propojenými kapitolkami – útržky vzpomínek svého alter-ega Claudia, ale i jiných vypravěčů vrací k osobnímu, laskavému, avšak i lehce ironickému pohledu na svět a sebe samého. Píše fiktivní životopis vlastního dospívání, zasazený do skutečných reálií milovného města Montevidea a místy i do celosvětového dobového kontextu. Procházíme se spolu s ním ulicemi a parky a po plážích tohoto zářivého města, ale i jeho romantikou opředenými dvorky, lidovými nálevnami i noblesními restauracemi, sledujeme vznik přátelství a prvních lásek.

      Čtení z kávy
    • Kolik je dobrého na vzpomínkách, samotě a smrti? Tolik co na vyhlídkách, společenství a životě. Co v autorově Čtení z kávy začíná, zde končí…

      Psaní do schránky času
    • Prozaik, novinár, kritik, básnik a esejista Mario Benedetti sa radí medzi najvýznamnejších predstaviteľov súčasnej latinskoamerickej literárnej tvorby. Jeho diela sú zväčša analýzou uruguajskej strednej vrsty, ktorá svojím konformizmom sleduje najmä osobné pohodlie v "individuálnom mikrosvete". Hrdinom Benedettiho krátkych próz je drobný, nenápadný človiečik, na ktorého osudoch autor vniká do zákulisia politického a sociálneho života a odhaľuje skutočnosť skrývajúcuc sa za pozlátkou demokracie. Benedetti pristupuje k svojim hrdinom s chápavým, ale kritickým humorom, iróniou, sarkazmom a hlbokým zmyslom pre poéziu všedného dňa. Na malých epizódkach medzi nadriadenými a podriadenými, mužom a ženou, rodičmi a deťmi odhaľuje duševný a emotívny svet jednotlivca, hlboko poznačený byrokratickou mašinériou. Z Benedettiho drobného človiečika sa však vo vyhrotených situáciách neraz stáva hrdina nachádzajúci zmysel života v boji za ideály humanizmu.

      Smrť a iné prekvapenia