Knihobot

Andrej Bělyj

    14. říjen 1880 – 8. leden 1934

    Andrej Bělý byl klíčovou postavou ruského symbolismu, jehož díla se vyznačují mystikou a hudební prózou. Jeho styl, plný zvukových efektů evokujících barvy, ovlivnil celou generaci ruských spisovatelů i hudebníků. Bělého romány, zejména mistrovské dílo Petrohrad, zkoumají složité psychologické stavy v bouřlivých historických obdobích. Jeho inovativní přístup k literatuře jej staví po bok nejvýznamnějších moderních autorů.

    Andrej Bělyj
    První setkání
    Koťa Letajev
    Hvězda
    Bratr kentaur
    Stříbrný holub
    Petrohrad
    • 1988

      Výbor z básnické tvorby nejvýznamnějšího představitele ruského symbolismu.

      Bratr kentaur
    • 1971

      První velký román předního ruského symbolisty byl poprvé vydán r. 1910. Děj se odehrává ve vesnickém a provinciálně maloměstském prostředí, kde mladý intelektuál Petr Darjalskij reprezentuje zároveň zmítající se a neutěšenou existenci tehdejší inteligence i ducha obětovaného spodníminstinktům. V knize se osvědčuje autorovo strhující prozaické umění, v němž melodická výstavba vět vyvolavá naladění atmosféry a spád příběhu se snoubí s mistrným vystižením postav.

      Stříbrný holub
    • 1970

      Experimentální román ruského symbolisty nese ty znaky moderní prozaické tvorby, které jsou charakteristické i pro Proustovo a Joyceovo dílo. Postavy se záhadně vynořují z neurčitých obrysů a jednají ve svých rodinných a společenských poměrech, k jejichž fantaskně uhrančivému vylíčení byl autor inspirován Petrohradem r. 1905, nezdařeným revolučním pokusem i svým duševním stavem, vyprovokovaným nešťastnou láskou. Překladatel vzal za základ berlínské vydání z r. 1922, pro něž Belyj původní román přepracoval a zkrátil o třetinu.

      Petrohrad
    • 1968

      Dvě poslední básnické sbírky (Hvězda, Po rozluce) velkého ruského básníka, prozaika, literárního teoretika a filosofa (1880–1934), které přispívají k poznání jednoho z kulminačních období autorova života. Sbírky, představující autorův lyrický deník, přinášejí verše milostné,vzývající a proklínající lásku, verše věnované uměleckým přátelům verše s náměty politickými, verše meditující nad životem a časem, verše obrážející filosofické zápasy, verše přírodní lyriky apod.

      Hvězda
    • 1967

      Autobiografické dílo ruského básníka, prozaika a literárního teoretika, podle směru extrémního symbolisty. Umělecký a vědecký pokus zachytit vnímání dítěte. Průzkum počátků dětského vnímání sledovaný na pásmu dojmů a představ,také prvních nejistot, úzkostí a radostí z útléhodětství. Každá osoba nebo věc vstupující do děje má zde svůj „roj“ metafor a sdružených představ, motivovaný buď dětským vnímáním, slovní hříčkou, zvukovou asociací, nebo doslovným pojetím metafory.

      Koťa Letajev
    • 1966

      Rozsáhlá poéma významného představitele ruského symbolismu (1880–1934), pokládaná z jeho osmi básnických sbírek za dílo nejlepší a nejtypičtější.

      První setkání