Knihobot

Lenka Krejčová

    Lenka Krejčová
    Znevýhodněný žák
    Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika
    Metody a postupy poznávání žáka
    Náročné mateřství
    Výchovné poradenství
    Specifické poruchy učení
    • Specifické poruchy učení zahrnují dyslexii, dysgrafii a dysortografii, přičemž se zmiňují také dyskalkulie a dyspraxie. Tyto obtíže postihují značné procento žáků základních a středních škol, přičemž přibližně 5 % žáků je oficiálně integrováno kvůli diagnóze SPU. Další skupina žáků má menší obtíže, ale také má nárok na vyrovnávací opatření. Odhaduje se, že celkově se obtíže týkají téměř 10 % žáků. Efektivní řešení SPU vyžaduje dlouhodobou a intenzivní práci s dětmi, volbu vhodných intervenčních metod a úpravu výuky. Rozumové schopnosti těchto žáků jsou často nadprůměrné, což podtrhuje důležitost včasné a efektivní péče pro rozvoj jejich potenciálu. Rodiče by měli být aktivně zapojeni a rozumět potřebám svých dětí, aby je mohli podpořit v učení a zachovat jejich sebevědomí. Publikace si klade za cíl přiblížit rodičům a starším žákům podstatu specifických poruch učení, jejich projevy v životě a účinné metody minimalizace obtíží. Obsahuje doporučení pro práci s dětmi v domácím a školním prostředí, vysvětlení legislativy a psychologických postupů, a tipy na pracovní listy a pomůcky. Je určena jak pedagogům, tak rodičům.

      Specifické poruchy učení
    • Výchovné poradenství

      • 364 stránek
      • 13 hodin čtení
      5,0(4)Ohodnotit

      Co vše obnáší práce výchovného poradce? V čem se liší od práce řadového učitele? Co od výchovného poradce mohou očekávat vedení školy, kolegové, žáci a jejich rodiče? Které zákony, vyhlášky a další prováděcí pokyny souvisejí s prací výchovného poradce a co říkají? Provádí výchovný poradce také diagnostiku? A jakou? Jaké vzdělání je pro výchovné poradce nezbytné? A které se může hodit? Publikace Výchovné poradenství odpovídá na všechny výše uvedené otázky i mnohé další. Je určena výchovných poradcům, kteří chtějí svojí práci vykonávat na vysoké úrovni, chápou smysl poradenské práce a současně si uvědomují, že se někdy vyplatí mít v záloze zdroj informací a podporu pro svoji činnost.

      Výchovné poradenství
    • Být matkou postiženého dítěte. Ojedinělá publikace, jejíž přínos spočívá nejen v tématu, který u nás není často zkoumán, ale především ve způsobu, jakým je v textu propojen pohled teoretický se subjektivními názory, zkušenostmi a prožitky matek postižených dětí. Práce mapuje celou šíři aspektů, které ovlivňují život matek s postiženým dítětem, od procesu adaptace a vyrovnávání se s nastalou situací, přes obtíže, jimž matky musí čelit v rodině i na veřejnosti, až k přínosům či ztrátám, které v sobě život s postiženým dítětem obsahuje. Z autentických výpovědí těch, jichž se problematika bezprostředně týká, je možno vyvodit nejen rady pro jiné, mladší matky, které se s traumatem narození postiženého potomka teprve vyrovnávají, ale i to, v čem by měla spočívat odborná pomoc matkám postižených dětí i jejich rodinám ze strany odborných institucí.

      Náročné mateřství
    • Publikace Metody a postupy poznávání žáka shrnuje a popisuje tradiční postupy pedagogické diagnostiky a současně nabízí přehled aktuálních testových metod, resp. diagnostických nástrojů, které mohou učitelé využít ve všech oblastech vzdělávacího procesu. Pozornost je věnována individuální diagnostice schopností, dovedností a činností žáků, ale také poznávání vztahů, vzájemných vazeb a atmosféry ve školní třídě a v neposlední řadě zmapování dovedností učitele a forem působení učitele na žáky. Diagnostické postupy se zaměřují na žáky obou stupňů základních škol i žáky středních škol. Informace pedagogicko psychologického rázu jsou doplněny výkladem relevantní legislativy, která s problematikou pedagogické diagnostiky souvisí. Cílová skupina : Učitelé základních škol s přesahy do středních škol, výchovní poradci, metodici prevence rizikového chování, pedagogové v poradenských zařízeních, studenti učitelství, speciální pedagogiky, psychologie.

      Metody a postupy poznávání žáka
    • V publikaci naleznete odpovědi na otázky: • Jak si poradit s výukovými obtížemi a jak poznat, co žák potřebuje? • Jak kvalifikovaně volit podpůrná opatření prostřednictvím pedagogické diagnostiky? • Jak zmapovat vztahy ve třídě? • Jak poznat, že práci učitele dělám dobře? • Co k pedagogické diagnostice říká litera zákona? • Je kvalitní pedagogická diagnostika nedílnou součástí dovedností učitele? • Může pedagogická diagnostika napomoci prevenci i řešení výukových i výchovných obtíží?

      Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika
    • Znevýhodněný žák

      • 224 stránek
      • 8 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Odborná publikace renomovaných autorů reaguje na významné legislavně-správní i metodické změny v našem školství a také na potřebu podpůrných opatření u dětí, které se potýkají při vzdělávání s různými potížemi a deficity, což může vést – mimo jiné – ke specifickým poruchám učení a chování.​ Kniha je přínosem nejen pro speciální pedagogy a psychology, ale především pro učitele mateřských škol a prvního stupně běžných škol, stejně jako pro studenty pedagogických oborů. Dozvědí se vše podstatné o dopadu tohoto typu postižení na vzdělávání dětí předškolního a mladšího školního věku a o jejich diagnostice a intervenci. Přidanou hodnotou knihy je diagnostická příloha, která je přehledně zpracovaná tak, aby podle ní mohli nejen poradenští pracovníci, ale i učitelé ohodnotit jednotlivé dílčí funkce (např. percepční, kognitivní nebo motorické), jejichž deficit může vést ke specifickým poruchám učení a chování. Tento materiál, standardizovaný na populaci českých žáků, nebyl dosud nikde publikován.

      Znevýhodněný žák
    • Dyslexie

      • 248 stránek
      • 9 hodin čtení

      Pamatujete si den, kdy jste nečetli? Čtení je klíčovou dovedností v moderní společnosti, ale pro přibližně deset procent populace představuje problém známý jako dyslexie. Publikace se zaměřuje na tuto problematiku v průběhu života jednotlivce, od varovných signálů v předškolním věku až po obtíže dospělých, které často kombinují dyslexii s psychosociálními problémy. První kapitoly se věnují procesu čtení, komplikacím, které mohou nastat, a identifikaci těchto obtíží. Čtenáři se seznámí s aktuálními výzkumy z neurověd, pedagogické psychologie a speciální pedagogiky, které objasňují příčiny a symptomy dyslexie. Druhá polovina publikace nabízí diagnostické a intervenční postupy pro všechny věkové kategorie, které jsou využívány odborníky doma i v zahraničí. Důraz je kladen na metody podložené výzkumem, které podporují komplexní rozvoj kognitivních schopností. Cílem této části je ukázat, jak aplikovat teoretické poznatky do praxe. Při odchylkách od běžného čtení je důležité zkoumat alternativní způsoby práce s informacemi. Intervence se zaměřují nejen na trénink oslabení, ale také na využívání silných stránek jednotlivce a rozvoj jeho potenciálu. Publikace je určena poradenským pracovníkům, učitelům a studentům v oborech psychologie a speciální pedagogiky.

      Dyslexie