Dánská spisovatelka (1885–1962), píšící pod pseudonymem Isak Dinesen, si vydobyla nesmírného literárního uznání právě svými silně stylizovanými, „novoromantickými“ povídkami z této sbírky. Vystupují v nich povětšinou šlechtičtí hrdinové, jejichž příběhy jsou vyhroceny do velkých dramat a skrývají v sobě pravdu o údělu člověka. Z povídek čiší nostalgie po dávných rytířských ideálech zašlých časů.
Karen Blixen Knihy
Karen Blixenová byla vypravěčka v tradičním, ústním smyslu slova. Ve svých dílech mísila nadpřirozené prvky, estetismus a erotické podtóny s aristokratickým pohledem na život. Čerpala inspiraci z Bible, Tisíce a jedné noci, děl Homérových, islandských ság a pohádek Hanse Christiana Andersena. Její díla dodnes zaujmou čtenáře jedinečným stylem a hlubokým vhledem do lidské duše.







Autobiografická próza, která byla veřejností velmi vstřícně přijata. Kniha je žánrovou směsicí vzpomínek, lyrizovaných popisů a esejistických úvah, čerpajících ze spisovatelčiných zážitků z doby pobytu v Africe. Děj sice nemá výrazný ucelený epický průběh, nicméně text je koncipován jako stylizovaný příběh o ztraceném ráji. Přestože Blixenová Afriku značně idealizuje, kniha nabízí řadu zajímavých postřehů o vztahu mezi různými kulturami a mezi přírodou a kulturou obecně.
Vzpomínky na Afriku
- 316 stránek
- 12 hodin čtení
Autorka pocházející z aristokratického prostředí se v roce 1914 vydala s manželem do tehdejší britské kolonie Keni. Namísto sladkého života mezi zdejší společenskou smetánkou a bohatých zisků z kávové plantáže ji čekala řada větších i menších katastrof. Kniha zachycující její vzpomínky na černý kontinent vyvolala zájem v literárním světě i mezi filmaři. Film s Meryl Streepovou a Robertem Redfordem v hlavních rolích byl po zásluze oceněn sedmi Oscary. Verše přeložili Tomáš Míka, E. A. Saudek a Ferdinand Stiebitz.
Ve výboru sedmi novel dánské spisovatelky (1885–1962), známé u nás knihou Africká farma (resp. Vzpomínky na Afriku), jde o úsměvné nebo ironicky laděné příběhy, odehrávající se v období zhruba sta let po roce 1770. Autorka se v nich snaží odhalovat podstatu jednotlivých lidských figurekči loutek vzhledem k tomu, jak se staví k životu, k osudu, jakou pravdu si o sobě připouštějí čijakou skutečnou hodnotu má to, co sami pokládají za lež, za zradu nebo naopak za lásku, vznešenost, opravdovost, štěstí.
Novely ze dvou samostatných sbírek význačné dánské autorky (Zimní pohádky, 1942; Anekdoty osudu, 1958) zobrazující mizející svět aristokratických a rytířských ideálů. Odehrávají se především koncem století a vyznačují se ironickým nadhledem a fantastičností. Formou jsou novely inspirované vypravěčskými tendencemi orientálními i evropskými, jejich obsah je mnohoznačný, připouští řadu výkladů; každý příběh není příběhem sám o sobě, ale má vždy další obecný výklad.
Letters from Africa, 1914-31 (Picador Books)
- 528 stránek
- 19 hodin čtení
Here is a rich new biographical perspective on the brilliant storyteller whose sophisticated romantic fiction...made her an international success and a perpetual candidate for the Nobel Prize for Literature..._these letters+ contain the raw material that was later transformed into her classic memoir Out Of Africa.
Isak Dinesen takes up the absorbing story of her life in Kenya begun in the unforgettable Out of Africa, which she published under the name of Karen Blixen. With warmth and humanity these four stories illuminate her love both for the African people, their dignity and traditions, and for the beauty and wildness of the landscape. The first three were written in the 1950s and the last, 'Echoes from the Hills', was written especially for this volume in the summer of 1960 when the author was in her seventies. In all they provide a moving final chapter to her African reminiscences.
In her memoir, Out of Africa, and in short stories, Danish-born writer Dinesen evoked a timeless Africa distilled from her 18 years on a Kenya coffee plantation. This lovely-looking but ultimately shallow picture book, a tie-in with the film based on Out of Africa, splices excerpts from Dinesen's autobiographical writings, stories and letters with color photographs of Africa's land, people and wildlife. For readers familiar with her works, the album is pleasant enough, though readers expecting visual signs of today's real, changing, troubled Africa will be disappointed. In an almost apologetic introduction, Judith Thurman, Dinesen's biographer, notes that the writer was not a conservationist, enjoyed big game hunting and had paternalistic, feudal relationships with Africans. Nevertheless, Dinesen upheld the dignity and value of African culture, and her rhythmic prose captured the complex poetry of Africa's landscape.
Last Tales is a collection of twelve of the last tales that Isak Dinesen wrote before her death in 1962. They include seven tales from Albondocani, a projected novel that was never completed; "The Caryatids," an unfinished Gothic tale of a couple bedeviled by an old letter and a gypsy's spell; and three tales of winter, including "Converse at Night in Copenhagen," a drunken, all-night conversation between a boy-king, a prostitute, and a poor young poet.
Romantics, adventurers, sensualists, melancholics and dreamers inhabit the bizarre and exotic world conjured up in these seven intricately interwoven tales, whose settings range from Tuscany and Elsinore, to a dhow on its way from Lamu to Zanzibar.Proclaimed a masterpiece on its publication in 1934, this collection is shot through with themes of love and desire - from the maiden lady who now believes herself to have been the grand courtesan of her time, to the Count whose wife is so jealous that she cannot bear him to admire her jewels, and Lincoln Forsner, an Englishman whose search for a woman he met in a brothel leads him into many strange adventures.