Eudora Weltyová byla americká spisovatelka, jejíž díla zachycovala život na americkém Jihu. Svým osobitým stylem a hlubokým vhledem do lidské povahy prozkoumala témata rodiny, paměti a identity. Její próza, často zasazená do Mississippi, vyniká vyvážeností humoru a melancholie, stejně jako mistrovským zachycením dialogů a vnitřních monologů postav. Weltyová se dokázala ponořit do složitosti mezilidských vztahů a společenských proměn s mimořádnou empatií a literární zručností, čímž si získala místo mezi velikány americké literatury.
Výbor šestnácti maloměstských povídek z tvorby americké autorky, jedné z výrazných představitelek literatury amerického Jihu. Její povídky jsou charakteristické důrazem na intimní témata lidského života – tradice rodinné solidarity, odpovědnost k rodině a domovu, osamělost, citové strádání i věčné proměny lidských vztahů.
Fiktivní mississippské městečko Morgana je zabydleno vskutku jedinečnými postavičkami. King MacLain se jako mytologický satyr zjevuje v okolních lesích a svádí místní ženy, stárnoucí německá učitelka klavíru slečna Eckhartová se v okamžiku agónie uchyluje ke žhářství a po uši zamilovaný malarik Loch Morrison pozoruje dalekohledem dostaveníčka jisté nezdárné žákyně s neznámým námořníkem. To ale není zdaleka všechno – dojde také na tonoucí sirotky na dívčím táboře, batolata polykající knoflíky, zákeřné komáry či zlopověstné klavírní besídky. Je snad celá Morgana pouhá fata morgana?
Zlatá jablka představují svérázný román ve formě povídek, ovlivněných modernismem a řeckou mytologií, a z díla Eudory Weltyové vyčnívají jako nejkomplexnější text. Autorka zde umně evokuje chuť a vůni amerického jihu, ale často také jeho pachuť: jablka na jejím literárním stromě jsou lákavě prohnilá.
Románová miniatura, pojednávající o dceři Laurel a jejího umírajícího otce v New Orleanské nemocnici. Po smrti otce Laurel medituje na celým svým životem, svými ztrátami i pohodou a láskou. Kniha se dotýká věčných otázek lidského života a smrti.
Eudora Welty's work showcases her dual talent as a writer and photographer, revealed through a collection of one hundred poignant images taken during the Great Depression in Mississippi. These photographs capture the resilience of individuals facing hardship, illustrating a community that perseveres amid poverty. In her 1971 reflection, Welty emphasizes that the struggles of the era were often unnoticed in her home state. The foreword by William Maxwell highlights her unique artistic vision and friendship, adding depth to this Silver Anniversary Edition.
Focusing on the profound connection between the author and a captivating landscape, this work combines evocative prose with striking duotone photography. Originally published in "Harper's Bazaar" in 1944, it reflects on the beauty and inspiration drawn from nature, showcasing the author's unique perspective and appreciation for the enduring qualities of the environment.
"Stories, Essays, and Memoir" presents Welty's collected short stories, an astonishing body of work that has made her one of the most respected writers of short fiction. "A Curtain of Green and Other Stories" (1941), her first book, includes many of her most popular stories, such as "A Worn Path, " "Powerhouse, " and the farcical "Why I Live at the P.O." "The Wide Net and Other Stories" (1943), in which historical figures such as Aaron Burr ("First Love") and John James Audubon ("A Still Moment") appear as characters, shows her evolving mastery as a regional chronicler. "The Golden Apples" (1949) is a series of interrelated stories about the inhabitants of the fictional town of Morgana, Mississippi. It was Welty's favorite among her books. The stories of "The Bride of the Innisfallen and Other Stories" (1955) are set both in the South and in Europe. Also included are two stories from the 1960s, "Where Is the Voice Coming From?," based on the shooting of Medgar Evers, and "The Demonstrators." A selection of nine literary and personal essays includes evocations of the Jackson of her youth that is essential to her work and cogent discussions of literary form.
Containing 150 recent photographs by the American photographer William Eggleston, this volume provides a sequence of images which form an almost autobiographic narrative, beginning with pictures of Eggleston's home territory in the Mississippi Delta and radiating out across the USA.
In hardback again for the first time in thirty years, the definitive book of photographs by the Pulitzer Prize winner, including a new foreword by Natasha Trethewey and sixteen new photographs