Obraz pekla
- 52 stránek
- 2 hodiny čtení
Povídka Obraz pekla japonského prozaika a esejisty zabývajícího se složitostí lidské psychiky, v překladu Vlasty Hilské vychází samostatně v novém kapesním vydání.
Akutagawa Ryunosuke patřil mezi první japonské spisovatele předválečné éry, kteří si získali široký zahraniční ohlas. Jeho dílo, proslulé technickou virtuozitou a schopností spojovat tradiční motivy s moderním cítěním, se odlišovalo od všedních vyprávění tehdejších naturalistů. Akutagawa se ve svých příbězích často zaměřoval na ošklivost lidského egoismu a naopak na hodnotu umění. Jeho brilantní a precizně strukturované povídky, které reinterpretují klasická díla a historické události z moderního pohledu, oslovují čtenáře dodnes.







Povídka Obraz pekla japonského prozaika a esejisty zabývajícího se složitostí lidské psychiky, v překladu Vlasty Hilské vychází samostatně v novém kapesním vydání.
Kniha obsahuje celkem deset povídek, které Rjúnosuke Akutagawa napsal v letech 1919–1926. Každá z nich má své osobité kouzlo a předkládá čtenáři s jemnou ironií a melancholickou skepsí nadčasová dramata pocitu viny, pochybností, zrady a hrabivosti, vycházející z osobních zážitků a úvah autora i dávných mystických příběhů, přenesených do autorovy současnosti. Hloubka a originalita pohledu, s jakou se umělec dívá na věci kolem sebe, je nejvtipněji a nejstručněji vyjádřena v titulní povídce "Tělo ženy".... celý text
Akutagawa je považován za nejlepšího japonského spisovatele období po první světové válce. Napsal asi sto čtyřicet povídek prodchnutých humorem a jemnou ironií. Látku čerpal z historického materiálu, zvláště ze sbírek z doby Heian (794–1185). Námět k mnoha povídkám (Rašómon, Nos, V houštině) pochází ze sbírky Kondžaku monogatari z druhé poloviny jedenáctého či z počátku dvanáctého století, v níž jsou příběhy vyprávěny velmi stručně, jsou vlastně jen faktickým záznamem neobyčejné, zajímavé události či děje. Akutagawa do tohoto historického materiálu vložil moderní psychologický rozbor postav, zdůvodnil motivaci jejich jednání a zhuštěnou zkratkou navodil náladu přírody. V Akutagawových povídkách najdeme groteskní a fantastické náměty i témata křesťanských a buddhistických.
Introducing Little Clothbound Classics: irresistible, mini editions of short stories, novellas and essays from the world's greatest writers, designed by the award-winning Coralie Bickford-Smith. Celebrating the range and diversity of Penguin Classics, they take us from snowy Japan to springtime Vienna, from haunted New England to a sun-drenched Mediterranean island, and from a game of chess on the ocean to a love story on the moon. Beautifully designed and printed, these collectible editions are bound in colourful, tactile cloth and stamped with foil. Akutagawa was one of the towering figures of modern Japanese literature, and is considered the father of the Japanese short story. This paradigmatic selection, which includes the stories that inspired Akira Kurosawa's 1950 film Rashomon, showcases the terrible beauty, cynicism, sublime pain and absurd humour of his writing. 'One never tires of reading and re-reading his best works. The elegantly spare style has a truly spine-tingling brilliance' - Haruki Murakami
Akutagawa's magical final work is a short novel with a magic spell all its own--poignant, fantastical, wry, melancholic, and witty
'What is the life of a human being - a drop of dew, a flash of lightning? This is so sad, so sad.' Autobiographical stories from one of Japan's masters of modernist story-telling. Introducing Little Black Classics: 80 books for Penguin's 80th birthday. Little Black Classics celebrate the huge range and diversity of Penguin Classics, with books from around the world and across many centuries. They take us from a balloon ride over Victorian London to a garden of blossom in Japan, from Tierra del Fuego to 16th-century California and the Russian steppe. Here are stories lyrical and savage; poems epic and intimate; essays satirical and inspirational; and ideas that have shaped the lives of millions. Ryunosuke Akutagawa (1892-1927). Akutagawa's Rashomon and Seventeen Other Stories is also available in Penguin Classics.
'One never tires of reading and re-reading his best works. Akutagawa was a born short-story writer' - Haruki Murakami
Deftly translated by Ryan Choi, these stories and vignettes (plus two short plays) all have radical brevity in common, demonstrating that Akutagawa was an early and prescient master of what we now call "flash" fiction and non-fiction. With a striking economy of means, the author gives us vivid, eccentric, feeling characters, young and elderly, learned and unpolished, urban and rural. Akutagawa's observations and notes âe" on dreams, on being impersonated, on mountain towns, winter nights, university life and, poignantly, the Great KantÅ Earthquake âe" are as rich and evocative as his stories, with which they share a mesmerising quality. Â First published in Japan between 1914 and 1927 (some posthumously), these works have been overlooked in favour of Akutagawa's longer tales, which have formed the basis of his reputation in the West. In translating them, Choi rounds out our understanding of this master stylist.Â
"Clear-eyed glimpses of human behavior in the extremities of poverty, stupidity, greed, vanity… Story-telling of an unconventional sort, with most of the substance beneath the shining, enameled surface." — The New York Times Book Review This collection of six short stories, most of which have never been translated before, includes "In a Grove", a psychologically sophisticated tale about murder, rape, and suicide; "Rashomon", the story of a thief scared into honesty by an encounter with a ghoul; and "Kesa and Morito", the story of man driven to kill someone he doesn't hate by a lover whom he doesn't love. "There are enough Swiftian touches in Akutagawa to show his hatred of stupidity, greed, hypocrisy and the rising jingoism of the day. But Akutagawa's artistic integrity kept him from joining his contemporaries in the easy social criticism or naive introspection…What he did was question the values of his society, dramatize the complexities of human psychology, and study, with a Zen taste for paradox, the precarious balance of illusion and reality."—Howard Hibbett, from the Introduction of Rashomon and Other Stories Classic Japanese stories include: In a Grove Rashomon Yam Gruel The Martyr Kesa and Morito The Dragon