Obraz pekla
- 52 stránek
- 2 hodiny čtení
Povídka Obraz pekla japonského prozaika a esejisty zabývajícího se složitostí lidské psychiky, v překladu Vlasty Hilské vychází samostatně v novém kapesním vydání.
Akutagawa Ryunosuke patřil mezi první japonské spisovatele předválečné éry, kteří si získali široký zahraniční ohlas. Jeho dílo, proslulé technickou virtuozitou a schopností spojovat tradiční motivy s moderním cítěním, se odlišovalo od všedních vyprávění tehdejších naturalistů. Akutagawa se ve svých příbězích často zaměřoval na ošklivost lidského egoismu a naopak na hodnotu umění. Jeho brilantní a precizně strukturované povídky, které reinterpretují klasická díla a historické události z moderního pohledu, oslovují čtenáře dodnes.
Povídka Obraz pekla japonského prozaika a esejisty zabývajícího se složitostí lidské psychiky, v překladu Vlasty Hilské vychází samostatně v novém kapesním vydání.
Kniha obsahuje celkem deset povídek, které Rjúnosuke Akutagawa napsal v letech 1919–1926. Každá z nich má své osobité kouzlo a předkládá čtenáři s jemnou ironií a melancholickou skepsí nadčasová dramata pocitu viny, pochybností, zrady a hrabivosti, vycházející z osobních zážitků a úvah autora i dávných mystických příběhů, přenesených do autorovy současnosti. Hloubka a originalita pohledu, s jakou se umělec dívá na věci kolem sebe, je nejvtipněji a nejstručněji vyjádřena v titulní povídce "Tělo ženy".... celý text
Akutagawa je považován za nejlepšího japonského spisovatele období po první světové válce. Napsal asi sto čtyřicet povídek prodchnutých humorem a jemnou ironií. Látku čerpal z historického materiálu, zvláště ze sbírek z doby Heian (794–1185). Námět k mnoha povídkám (Rašómon, Nos, V houštině) pochází ze sbírky Kondžaku monogatari z druhé poloviny jedenáctého či z počátku dvanáctého století, v níž jsou příběhy vyprávěny velmi stručně, jsou vlastně jen faktickým záznamem neobyčejné, zajímavé události či děje. Akutagawa do tohoto historického materiálu vložil moderní psychologický rozbor postav, zdůvodnil motivaci jejich jednání a zhuštěnou zkratkou navodil náladu přírody. V Akutagawových povídkách najdeme groteskní a fantastické náměty i témata křesťanských a buddhistických.
Karikatúra japonských pomerov a názorov na mnohé otázky života. Prezrádzajú autorovu nespokojnosť s týmito pomermi a stratu duševenj rovnováhy, ktorá krátko po ukončení diela vyústila do samovraždy.
Этот сборник представляет собой исключительное по богатству собрание произведений великого японского писателя, относящихся к разнообразным жанрам «малой» прозы. Реалистические новеллы и рассказы, действие которых относится к современной автору эпохе, перемежаются с историческими произведениями, изысканно стилизованными под блестящую литературу разных периодов японского Средневековья, те сменяются печальными и мудрыми литературными сказками, философскими притчами, даже сатирической фантастикой, рассказами автобиографического характера. Однако все эти тексты, удивительно разные в жанровом и стилистическом отношении, наполнены свойственной Акутагаве неизменной страстностью отношения к человеку и необычайной остротой проникновения в самые затаенные глубины человеческого ума и души.
From the literary giant of Japan, who is often referred to as the "Godfather of the Japanese short story," and after whom the most coveted literary prize of Japan is named, the Akutagawa Prize, comes this collection of three of his greatest short stories.Akutagawa is probably best known for his story "Rasho ̄mon" which was adapted for the screen by legendary filmmaker Akira Kurosawa. While he died at the young age of 35, the author penned well over 150 short stories, including "Cogwheels" which he wrote just before his suicide in 1927. Accompanied by stunning woodcuts by renowned artists Naoko Matsubara, and expertly translated by Howard Norman, the three stories compiled here reflect the haunting, precise and brilliant style of Akutagawa and offer a superb entry point to his work. Haruki Murakami aptly described Akutagawa's writing when he remarked, "the flow of his language is the best feature of Akutagawa's style. Never stagnant, it moves along like a living thing... His choice of words is intuitive, natural--and beautiful."
Akutagawa Ryunosuke (1892-1927) to jedna z najwybitniejszych postaci życia literackiego Japonii początków XX wieku: pisarz, eseista, dramaturg, a przede wszystkim świetny nowelista. Jego opowiadania tłumaczono na wiele języków i adaptowano (słynny film Akiry Kurosawy „Rashomon” nagrodzony Oskarem w 1951 roku). Twórczość Akutagawy rozwija się pod wpływem modernizmu: estetyzująca, psychologistyczna, nastrojowa („Wierność Biseia”), później poddanego ostrej krytyce („W krainie wodników”). Poza nurtem europejskim stale obecna w jego pisarstwie jest tradycja rodzima. Starojapońskie legendy kreślone są jednak z perspektywy człowieka współczesnego, dotkniętego już moralnym relatywizmem („W gąszczu”, „Dług wdzięczności”). Tytułowe opowiadanie zbioru – rodzaj duchowego pamiętnika – zaskakuje nowatorstwem formalnym: stosując kompozycję otwartą, afabularną, przypominającą niekiedy narrację filmową, autor osiąga tu kondensację treściową przez lapidarność i impresyjność wyrazu. Akutagawa owładnięty obsesją nieuniknionej choroby umysłowej popełnia samobójstwo w trzydziestym piątym roku życia.