Nancy Mitfordová, jedna z osobností londýnské "Bright Young People" meziválečného období, je nejlépe známá svými romány o životě vyšší třídy v Anglii a Francii. Její díla, zejména ta po roce 1945, zachycují s nadhledem a ironií společenské zvyklosti a lidské vztahy. Kromě beletrie se věnovala také populárně naučným biografiím, ve kterých s pečlivým výzkumem oživila postavy francouzské a pruské historie. Mitfordová svou vlastní rodinu a její excentrický životní styl vnesla do svých děl, čímž odstartovala zájem o její život a dílo, který trvá dodnes.
Rok 1733 byl prvním z šestnácti let, které byly pro Voltaira svým způsobem nejkrásnější životní etapou.
Francie Ludvíka XV. se svým volnomyšlenkářským přístupem k životu a řadou slavných veličin tvoří pozadí milostného příběhu proslulého filozofa a básníka a jeho milenky, krásné a cílevědomé markýzy du Chatelet. Autorka respektuje fakta, pracuje s historickými osobami a vychází ze známých událostí, její sondy do myšlení postav a hledání skutečných motivů jejich činů jsou ovšem samozřejmě pouhou fikcí.
Život, vztahy a intriky v okolí krále Ludvíka XV. a jeho milenky madame de Pompadour.
Spíše než o román jde o beletrizovaný historický výklad se srozumitelným a čtivým podáním historických i politických souvislostí a vylíčením prostředí a vztahů. Množství údajů, jmen a historických podrobností je podáno jako s chutí, svižně a zasvěceně psané "drby", ale asi právě proto dobře a snadno čitelné.
Životopis zakladatele pruského státu a nejsilnějšího protihráče Rakouska na poli evropské mocenské politiky v 18. stol.
Soukromý život a profil osobnosti panovníka. Budování pruského státu a upevňování jeho postavení v rámci evropské politiky. Militarizace a mocenská expanze
Kniha popisuje složitou osobnost Ludvíka XIV., jeho panovnické úspěchy i neúspěchy, v nemalé míře se věnuje i členům královské rodiny, versailleským dvořanům i dalším osobnostem, které vytvářely kolorit doby, v níž vládl velkolepý král Slunce.
Nancy Mitford modelled the characters in her best-known novels on her own unconventional (and at the time of writing, notorious) family. We are introduced to the Radletts through the eyes of their cousin, Fanny ('the Bolter's girl'), on one of her frequent visits to their country estate: Uncle Matthew the blustering patriarch, owner of that bloodied entrenching tool above the fireplace, who hunts his children with bloodhounds; vague Aunt Sadie, and six children recklessly eager to grow up. The Pursuit of Love is the story of Linda, the most beautiful and wayward of the Radlett daughters, who falls first for a stuffy Tory politician, then an ardent Communist (whom she follows to the Spanish Civil War), and finally a very wicked and irresistibly charming French duke. Love in a Cold Climate, again related by Fanny, focuses on Polly Hampton, long groomed for the perfect marriage by her fearsome mother, Lady Montdore, but secretly determined to pursue her own course.
The Penguin Complete Novels of Nancy Mitford. Here in one volume are all eight of Nancy Mitford's sparklingly astute, hilarious and completely unputdownable novels: Highland Fling, Christmas Pudding, Wigs on the Green, Pigeon Pie, The Pursuit of Love, Love in a Cold Climate, The Blessing and Don't Tell Alfred. Published over a period of 30 years, they provide a wonderful glimpse of the bright young things of the thirties, forties, fifties and sixties in the city and in the shires; firmly ensconced at home or making a go of it abroad; and what the upper classes really got up to in peace and in war. 'Entirely original, inimitable and irresistible' Spectator 'Deliciously funny' Evelyn Waugh 'Utter, utter bliss' Daily Mail
Nancy Mitford and Evelyn Waugh were two of the twentieth century's most amusing and gifted writers, who matched wits and traded literary advice in more than five hundred letters over twenty-two years. Dissecting their friends, criticizing each other's books and concealing their true feelings beneath a barrage of hilarious and knowing repartee, they found it far easier to conduct a friendship on paper than in person. This correspondence provides a colourful glimpse into the literary and social circles of London and Paris, during the Second World War and for twenty years after.
When fashionable Bright Young People meet the old regime on a Scottish grouse moor, the real sport begins. Albert Gates, a surrealist painter of impeccable family, is given to outrageous pranks; Jane Dacre finds him irresistible but the crusty older members of the shooting party are less keen. His victims include Lady Prague, whom he haunts disguised as the castle ghost, and General Murgatroyd, who will never willingly shake hands with a foreigner. The comically ill-assorted house-party encapsulates perfectly the high-society glamour of the decade before the Second World War. ‘Oh, now do tell me, I’m so interested in art, what do you chiefly go in for? I mean – water-colours or oils?’ ‘My principal medium is what you would call oils. Gouache, tempera and prepared dung are mediums I never neglect, while my bead, straw and button pictures have aroused a great deal of criticism not by any means all unfavourable.’ ‘It always seems to me a great pity to go in for oils unless you’re really good. Now Prague’s sister has a girl who draws quite nicely and she wanted to go Paris, but I said to her parents, “Why let her learn oils. There are too many oil paintings in the world already.”’
Nancy Mitford's "The English Aristocracy" in 1955 sparked off the great debate about U and non-U usage. The articles collected here include contributions from Alan Ross, Evelyn Waugh, "Strix", Christopher Sykes, and John Betjeman.