Franz Fühmann byl německý spisovatel, který působil ve Východním Německu. Jeho dílo zahrnuje povídky, eseje, filmové scénáře a knihy pro děti. Ve své tvorbě se zabýval hlubokými existenciálními otázkami a zkoumal povahu lidské identity. Fühmannova jedinečná schopnost kombinovat epický rozsah s intimní psychologií postav mu zajistila významné místo v německé literatuře.
Dramatické převyprávění staré řecké báje o vzniku světa, o vláďe Titánů, o boji vládce Krona s jeho dětmi, o vítězství Dia a jeho založení nové říše pod vládou olympských bohů. Titán Prométheus, obdařený babičkou Zemí darem vidění, jako protest proti nudnému životu nesmrtelných božstev tvoří činorodého člověka.
První čtyři prózy této sbírky jsou hlubokou analýzou lidí, které nacistická výchova přivedla až na pokraj lidství. Známý německý spisovatel tu řeší i možnosti náhlého zvratu v myšlení tváří v tvář hrůzám nacistického vraždění. Dvě poslední povídky jsou věnovány nové německé demokratické skutečnosti.
Známý východoněmecký básník, prozaik a překladatel se v knize, zachycující deníkovou formou zážitky z pobytu v Maďarsku r. 1971, zamýšlí nad smyslem své dosavadní práce, nad literaturou a životem. Český překlad je zkrácen o několik pasáží představujících těžko vysvětlitelné slovní hříčky.
Autobiografická próza východoněmeckého básníka (nar. 1922 v Rokytnici) odhaluje syrovou skutečnost, takovou, jakou poznal. Obloudila jej jako statisíce jiných víra v Hitlera, zažil uchvácení Čech a teprve po trpkých zkušenostech v druhé světové válce, posléze v sovětském zajetí, prohlédlpředivo lži a násilí, jemuž dlouho a bez zábran sloužil
Vylíčení jednoho dne života slavného německého, z expresionismu vycházejícího sochaře a dramatika Ernsta Barlacha v Německu roku 1937. Fühmann se pokusil se zdarem zachytit osud humanistického, protiválečně smýšlejícího tvůrce v období stupňujícího se nacistického útlaku.
This work is a gripping and profoundly personal encounter with the great expressionist poet Georg Trakl. It is a taking stock of two troubled lives, a turbulent century, and the liberating power of poetry. Picking up where his last book, 'The Jew Car', left off, Fühmann probes his own susceptibility to ideology's seductions - Nazism, then socialism - and examines their antidote, the goad of Trakl's enigmatic verses.
When a young reader once asked Franz F hmann if he considered his work to be science fiction, he was quick to deny it: he wanted nothing to do with the genre. As he began writing the stories that make up this volume, however, he found himself coming around to the idea of a hybrid genre--what he calls in German Sai ns-Fiktschen, 'science fiktion' with a k. In seven interlocking stories, Science Fiktion offers a steampunk takedown of the logic of the Cold War. In this imagined future, two nations compete for global dominance: Uniterr, an exaggeration of the Eastern Bloc, in which personal freedom is curtailed and life regulated with cartoonish strictness; and Libroterr, in which the decadence of the West has been pushed beyond all reason. The stories follow three young citizens of Uniterr: Jirro, a young neutrinologist whose life is forever changed by a year spent abroad in Libroterr; Janno, a causologist condemned to a life of mediocrity in Uniterr's bureacracy for the briefest of impure thoughts; and Pavlo, an inventor and a drunkard, whose mind pushes against the limits of what his world allows. Through these three lives, F hmann gradually unfolds the contours of their bizarre world in a master class of understated world making. As the reader is swept up in the madness of Libroterr's predator ads (which grab you on the street) and Uniterr's mandatory mind readings, F hmann's dark comedy from the last century comes to seem all the more prescient in ours. A German twist on an Anglophone tradition, Science Fiktion provides a disturbing vision of the future from the other side of the Berlin Wall.
The exploration of the lives of poet Georg Trakl and author Franz Fühmann reveals a deep engagement with the struggles of a turbulent century. Fühmann reflects on his own vulnerabilities to ideologies like Nazism and socialism, using Trakl's poetry as a means of resistance and understanding. The work examines the complexities of human existence, transcending simplistic ideologies to embrace the full spectrum of life’s experiences. Awarded the Scholl Siblings Prize in 1982, this poignant narrative remains relevant in today's climate of political extremism.