Marking a major development in Foucault's thinking, this book derives from the lecture course which he gave at the Collège de France between January and April, 1978. Taking as his starting point the notion of 'bio-power', introduced both in his 1976 course Society Must be Defended and in the first volume of his History of Sexuality, Foucault sets out to study the foundations of this new technology of power over population. Distinct from disciplinary techniques, the mechanisms of power are here finely entwined with technologies of security, and it is to the 18th century developments of these technologies with which the first chapters of the book are concerned. By the fourth lecture however Foucault's attention turns, focusing newly on a history of 'governmentality' from the first centuries of the Christian era through to the emergence of the modern nation state. As Michel Sennerlart explains in his afterword, the effect of this change of direction is to "shift the center of gravity of the lectures from the question of biopower to that of government, to such an extent that the latter almost entirely eclipses the former..." Consequently, in light of Foucault's later work, these lectures represent a radical turning point at which the transition to the problematic of the "government of self and others" begins.
Arnold I (Arnold Ira) Davidson Knihy


Je třeba bránit společnost
- 284 stránek
- 10 hodin čtení
Kniha vznikla z Foucaultových přednášek na College de France v akademickém roce 1975–1976 a znamená důležitý okamžik ve vývoji jeho vlastních badatelských zájmů. Foucault zkoumá, jak se rodí v novodobém historickém diskurzu téma vnitřního nebezpečí, jež údajně ohrožuje civilizovanou společnost, ať už v podobě nepřítele rasového, třídního nebo jiného, zejména takového, který ohrožuje její zdraví, který představuje cosi zlověstně nemocného na jinak „zdravém těle“ společnosti. Tento nepřítel musí být alespoň podroben kontrole (lékařské, zdravotní, policejní apod.), má-li být společností úspěšně zvládnut. Ve zrodu tak zvané biomoci, pozoruhodného spojení politické moci se zájmem o zdravotní stav populace, vidí Foucault rozhodující moment pro vznik pocitu strachu před nebezpečím, jemuž vystavuje společnost vnitřní nepřítel.