Querelle z Brestu
- 295 stránek
- 11 hodin čtení
Kniha o životě jednoho námořníka, jehož existence osudově změní život všem, kdož se s ním setkají. Homosexualita, zrada, vražda.
Jean Genet, básník, prozaik, dramatik a politický esejista, byl jedním z nejvýznamnějších francouzských spisovatelů dvacátého století. Jeho dílo, z něhož bylo mnohé při svém prvním vydání považováno za skandální, je nyní řazeno ke klasikům moderní literatury a bylo přeloženo a provedeno po celém světě. Genet se ve své tvorbě zabývá světem outsiderů a zkoumá témata jako zrada, touha, krása a smrt. Jeho jedinečný styl, plný poetické obraznosti a drsné reality, dodnes fascinuje čtenáře i kritiky.






Kniha o životě jednoho námořníka, jehož existence osudově změní život všem, kdož se s ním setkají. Homosexualita, zrada, vražda.
Jean Genet's seminal Our Lady Of The Flowers (1943) is generally considered to be his finest fictional work. The first draft was written while Genet was incarcerated in a French prison; when the manuscript was discovered and destroyed by officials, Genet, still a prisoner, immediately set about writing it again. It isn't difficult to understand how and why Genet was able to reproduce the novel under such circumstances, because Our Lady Of The Flowers is nothing less than a mythic recreation of Genet's past and then - present history. Combining memories with facts, fantasies, speculations, irrational dreams, tender emotion, empathy, and philosophical insights, Genet probably made his isolation bearable by retreating into a world not only of his own making, but one which he had total control over.
V této knize líčí Genet své toulky po Evropě, život mezi zloději, tuláky a žebráky, lásku k jednorukému Stilitanovi (který jej nikdy nemiloval). Podle určitého názoru je to vrchol Genetova díla, podle druhého "snůška obrácených moralit".
A play about the Algerian War of Independence, and it is an intricately crafted, grandiose construction - beguiling and baffling in equal measure.
In a brothel of an unnamed French city the madam, Irma, directs a series of fantastical scenarios - a bishop forgives a penitent, a judge punishes a thief, a general rides astride his horse. Outside, an uprising threatens to engulf the streets.
'One evening,' wrote Jean Genet in a prefatory note to The Blacks (1959), 'an actor asked me to write a play for an all-black cast.
The Maids (Les Bonnes, here translated by Bernard Frechtman) is Jean Genet's most oft-revived work for the stage. Genet's maids - Solange and Claire - occupy themselves, whenever their Madame is out of doors, by acting out ritualised fantasies of revenging their downtrodden status.