Eugène Atget Knihy
Eugène Atget byl francouzský fotograf, který se proslavil svými dokumentárními snímky pařížské architektury a pouličních scén. Jeho dílo zachycuje esenci Paříže v určitém období s precizností a uměleckým citem. Atgetův přístup k fotografii nebyl pouhým záznamem, ale spíše hlubokým zkoumáním městského života a jeho proměn. Jeho práce dodnes inspiruje umělce a historiky svým jedinečným pohledem na minulost.






Paris : Eugène Atget, 1857-1927
- 256 stránek
- 9 hodin čtení
Unraveling the mystery of Eugene Atget's life and work (1857-1927) is easier said than done. Now considered to be one of history's most important photographers, Atget (1857-1927) was relatively unknown until well after his death. We know that he made his living selling his prints, mainly to architects, artists, and institutions, but his categorical, obsessive method of photographing Paris street by street (doorknob by doorknob in some cases) lacks clear explanation.Atget wrote in 1920, "I may say that I have in my possession all of Old Paris". Indeed, he knew the city like the back of his hand and had the pictures to prove it. He captured the historical, atmospheric Paris: churches, monuments, and buildings, as well as bars, shop windows, street-peddlers, and prostitutes. Traversing all of its layers, he immortalized the true spirit of Old Paris.Why did he choose to spend his life roaming the streets with his heavy camera equipment, systematically cataloguing everything Parisian? The answer, if it can be discovered, must be found in the pictures themselves. Whether he intended to or not, Atget has left us with an impeccable record of turn-of-the-century Paris, not to mention a huge collection of stunningly beautiful photographs. This new book features 200 of Atget's most impressive images, many of which have rarely been seen before. Take a trip back in time and immerse yourself in Atget's Paris.
Eugene Atget's Paris
- 192 stránek
- 7 hodin čtení
Paris du temps perdu
- 117 stránek
- 5 hodin čtení
Marcel Proust et Eugène Atget, bien que contemporains, ne se connaissaient pas. Toutefois, leurs oeuvres monumentales témoignent d'une même volonté patiente et méticuleuse de restituer la vie de leur temps, ce Paris légendaire de la Belle Époque. Tandis que Proust s'attache à décrire la complexité de l'âme humaine dans sa Recherche du temps perdu, Atget, lui, photographie dès 1895 les rues, les places, les jardins, les échoppes qui servent de décor au peuple parisien. Deux projets à l'ambition colossale, qui allaient se révéler d'autant plus précieux que la Première Guerre mondiale devait bientôt profondément bouleverser la vie des Parisiens et leur ville. Les photographies de l'un font subtilement écho aux mots de l'autre, c'est Odette ou Albertine que l'on croit reconnaître derrière les passantes furtives, c'est l'hôtel de la duchesse de Guermantes que dissimulent les lourdes portes cochères. Ces deux regards croisés sur un Paris irrémédiablement perdu suscitent une émotion teintée de mélancolie.
Monografie o francouzském fotografu-umělci, jenž donucen zanechat herecké dráhy, našel v umělecké fotografii chudičkou existenci a především nový smysl života. Pro své fotografie měl jen jediný, ale zároveň i jedinečný námět: Paříž. Dochovaný zlomek z jeho nesčetných fotografií nejendokládá nevšednost jeho umění, ale i trvale zachovává kus zmizelé podoby a života milovaného města. Atget, Eugène (1856–1927 fotograf franc.): dílo – stati a reprodukce Obsahuje 71 černobílých snímků.
Eugène Atget
Retrospektive ; [erscheint zur Ausstellung "Atget, une Rétrospective", veranstaltet von der Bibliothèque Nationale de France, Site Richelieu, Paris, 27. März bis 1. Juli 2007, sowie zur Ausstellung "Eugène Atget, Retrospektive" im Marin-Gropius-Bau Berlin, 28. September 2007 bis 14. Januar 2008]
- 287 stránek
- 11 hodin čtení