
Arundhati Roy
24. listopad 1961
Arundhati Roy is an Indian author and activist whose writing powerfully explores themes of social justice and economic inequality. Her literary achievements are marked by a distinctive voice and a keen observation of the human condition. Roy's work delves into complex societal issues, offering profound insights through her narrative skill. As an activist, she is deeply committed to advocating for marginalized voices and challenging established power structures.
Arundhati Roy (* 24.11.1961, Šillong, Indie) se narodila ve smíšené hinduisticko-křesťanské rodině. Po rozvodu rodičů zůstala u matky a musela snášet velmi negativní reakce konzervativního prostředí, které mělo problémy s akceptací svatby dvou lidí s různým náboženským i kastovním původem a rozvod už nedokázalo přijmout vůbec. V šestnácti letech se odstěhovala na druhou stranu indického subkontinentu a začala studovat architekturu. Její románové prvotině předcházely dva filmové scénáře. Úspěšná spisovatelka je podobně jako její matka významnou aktivistkou bojující za práva indických žen.
Dětství strávila v Aymanamu v Kérale a do školy chodila nejprve v Kottayamu a poté do Lawrence School Lovedale, v Tamilnádu. Poté studovala architekturu na School of Planning and Architecture v Novém Dillí, kde potkala svého prvního manžela, architekta Gerarda da Cunha. Svého druhého manžela, filmaře Pradipa Krishena Roy potkala v roce 1984 a zahrála si i venkovskou dívku v jeho ceněném filmu Massey Sahib. Dokud nezačala být finančně nezávislá díky úspěchu jejího románu The God of Small Things, vyzkoušela mnoho nejrůznějších zaměstnání, včetne vedení hodin aerobiku v pětihvězdičkovém hotelu v Novém Dillí. Roy je sestřenicí známé indické celebrity Prannoye Roye, které vede významnou mediální skupinu NDTV a žije v Novém Dillí. Na počátku své kariéry Roy pracovala pro televizi a točila filmy. Napsala scénáře k In Which Annie Gives It Those Ones (1989), filmu založenému na jejích zážitcích coby studentky architektury, režírovaném jejím současným manželem a k Electric Moon (1992); v obou též hrála. Roy přitáhla pozornost v roce 1994, kdy kritizovala film Bandit Queen Shekhara Kapura, popisující život banditky Phoolan Devi.