Knihobot

Vít Richter

    Vít Richter
    České děti a mládež jako čtenáři v době pandemie 2021
    Knihovna v obci
    Knihovna v obci
    České děti jako čtenáři
    Jak řídit knihovnu: příručka pro začínající vedoucí - ředitele knihoven
    Covidočtení : co s naším čtenářstvím udělala pandemie
    • Publikace vychází ze statistického šetření, organizovaného Národní knihovnou ČR v únoru 2021. Přináší data týkající se našeho chování před pandemií covidu-19 a během ní — snaží se zjistit, které mediální aktivity narostly nejvíce, které naopak poklesly, jak se změnily naše čtenářské návyky, jak jsme vnímali u svých dětí to, že byly uzavřené školy. Autoři zasazují získaná data do širšího kontextu kultury a společenských změn, které pandemie přinesla. A zprostředkovávají i zkušenosti z jiných zemí. Vydáno ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky.

      Covidočtení : co s naším čtenářstvím udělala pandemie
    • Příručka Jak řídit knihovnu je v českém prostředí první publikací svého druhu, která usiluje o shromáždění základních praktických informací a poznatků k řízení knihovny. Obsahuje celkem čtrnáct kapitol a snaží se postihnout všechny významné oblasti, se kterými se může ředitel/vedoucí při vykonávání své funkce potkat

      Jak řídit knihovnu: příručka pro začínající vedoucí - ředitele knihoven
    • České děti jako čtenáři

      • 136 stránek
      • 5 hodin čtení
      4,5(2)Ohodnotit

      Čtou děti? Co čtou a kolik čtou? Obstojí kniha a čtení vůbec v konkurenci nových médií? Nebo je pravda, že dnešní děti vlastně nečtou? Kniha přináší výsledky prvního reprezentativního výzkumu českého dětského čtenářství od šesti do čtrnácti let, který realizoval v letech 2013 a 2014 Knihovnický institut Národní knihovny. Výzkum se zaměřil jak na vztah dětí k četbě, tak na specifika čtenářského chování (jako je např. vnímání čtení knih dětmi, frekvence čtení, žánrové preference atd.). Důraz byl rovněž kladen na analýzu rodiny a školy, jež mají na děti v tomto směru největší vliv. Zvláštní pozornost byla věnována vztahu dětí ke knihovnám.

      České děti jako čtenáři
    • Knihovna v obci

      • 42 stránek
      • 2 hodiny čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Knihovny jsou součástí sociální infrastruktury, ale jsou také jednou z nejvíce podceňovaných. V posledních letech mírný pokles počtu výpůjček vede některé provozovatele knihoven k argumentaci, že knihovny nejsou pro současný způsob života důležité. Na druhé straně existuje řada příkladů z praxe, která vypovídá o tom, že pokud obec do své knihovny investuje, potom nově zrekonstruovaná knihovna aktivitami přitahuje občany – ať už se jedná o zájem o četbu, komunitní aktivity či kulturní, vzdělávací nebo další akce. Dobrá knihovna přispívá ke zlepšení života obce. Pokud mají knihovny plnit svoje nové role, je nutné, aby představitelé obcí, pracovníci knihoven i zúčastněné strany v komunitách vytvořili novou vizi veřejných knihoven a využili příležitostí, které se nabízejí. Pro plnění role knihovny jako vzdělávacího, kulturního a komunitního centra jsou rovněž důležité její prostory. Předkládaná příručka přináší základní soubor informací a příkladů dobré praxe, které mohou pomoci rozvíjet knihovnu v obci.

      Knihovna v obci
    • Jak pandemie proměnila volný čas dětí a mladých lidí? Do jaké míry konkurují elektronické knihy tradiční tištěné knize? Využívají děti stále knihovny? Jak si mladí lidé představují ideální knihovnu? Na tyto a další otázky odpovídají výsledky třetího opakovaného celostátního průzkumu dětí a mládeže se zaměřením na četbu knih, čtenářské chování, obvyklé způsoby trávení volného času, vlivy rodinného a školního prostředí i na vztah dětí ke knihám a čtení obecně. Reprezentativní průzkum proběhl v roce 2021 a navazuje na průzkumy z let 2017 a 2013.

      České děti a mládež jako čtenáři v době pandemie 2021
    • Jaký vztah mají dnešní děti a mládež ke knihám a čtení? Co dělají děti ve svém volném čase? Jak často využívají internet a nová média? Došlo v posledních pěti letech v Česku k nějakým podstatným změnám? Kniha přináší výsledky výzkumu čtenářstí u dětí ve věku od šesti do čtrnácti let a mládeže mezi patnácti a devatenácti lety.

      České děti a mládež jako čtenáři 2017