Peter Stamm píše s precizností a citem pro detail, často se zabývá tématy paměti, identity a lidských vztahů. Jeho styl je charakteristický svým klidem a zdánlivou jednoduchostí, pod níž se však skrývá hluboká psychologická propracovanost. Stamm se zaměřuje na zkoumání vnitřního světa svých postav a jejich snahy porozumět sobě i světu kolem sebe. Jeho díla jsou fascinujícím pohledem na křehkost lidské existence a neustálé hledání smyslu.
Jedna rodina, možná podobná té vaší, se stěhuje z místa na místo. Jednou žijí na strýčkově klobouku, na střeše kostela nebo na Měsíci, jindy zase v kině nebo ve stanu na sněhu. Jejich cesta širým světem je krásná a podivuhodná. Neztrácejte čas otázkami, co je skutečné a co vymyšlené. Prostě pojďte s nimi. Nechte svou představivost letět a poznejte, kde se nachází to nepopsatelné místo zvané domov.
V pořadí druhá autorova povídková sbírka je řadou brilantních jemných minimalistických vyprávění oslňujících jednoduchostí a čistotou jazyka. Ve výhradně mužských vyprávěních se jaksi mimochodem stává hlavním skutečným hrdinou žena a její vnitřní, nevyslovený svět plynoucí mezi řádky, v pomlkách mezi slovy. Drobnokresby ženských postav jsou předzvěstí Stammových románových hrdinek, jako je Agnes ve stejnojmenné novele, Agnes, a Kathrine v románu Krajina náhodného žití.
Po úspěšném titulu Agnes, vydaným naším nakladatelstvím v roce 2008, vychází nyní další autorova novela Krajina náhodného žití. Znovu se jedná o pomalu plynoucí melancholický příběh, jehož větší část tvoří vzpomínky na minulost, snaha o vyrovnání se s ní a úvahy o hledání vlastního místa ve světě malých norských přístavů za polárním kruhem, světě tradičních pořádků, ledového klidu a krásné přírody. A jeho ústřední hrdinkou je opět žena procházející určitým životním přerodem. Od vysněné cesty do Paříže si slibuje nalezení vnitřního klidu, jenž jí umožní zbavit se tíživých starých křivd a zahlédnout svůj život jako cestu, na níž se teprve nyní vydává.
Lze znovu prožít vlastní život? A je vůbec o co stát? Stárnoucí spisovatel pozve na schůzku mladou ženu. Během procházky po stockholmském hřbitově jí vypráví o ženě, kterou před dvaceti lety miloval a které se Lena nesmírně podobá, vlastně je úplně stejná jako ona. Christoph zná život, který Lena vede, a ví, co ji čeká... Začíná zvláštní hra minulosti s přítomností, z níž nikdo nevyjde bez újmy. Peter Stamm, velký vypravěč existenciální zkušenosti, na malém prostoru líčí příběh nevysvětlitelné blízkosti, která nás odděluje od všeho, čím jsme kdy byli.
Agnes je mrtvá. Zabil ji tento příběh. Těmito větami začíná novela Agnes (1998), dle kritiky jedno z nejzásadnějších děl německy psané literatury posledního desetiletí. Příběh lecléziovské jemnokresby o pomalém vánku bolesti milostného zapomnění. Příběh v příběhu, ve kterém se odehrává jiná láska, která je bližší realitě než láska skutečná. Na tomto půdorysu Stammův román řeší nejen milostný vztah mezi dvěma racionálně založenými lidmi, ale i vztah mezi fikcí a skutečností, lží a pravdou, a rozpracovává téma vlivu literárního textu na lidský život. Literatura je představena jako zdroj jedinečného zážitku, který může být pro člověka nejen katarzí, ale i prokletím.
Given a second chance with an old love, a coolly detached archivist questions the life he could have had, and whether it’s not too late to live it. A poignant, ingeniously constructed new novel from “one of Europe’s most exciting writers” (New York Times Book Review). Forty years ago—almost a lifetime—he confessed his love to a classmate and close friend, Franziska. Now, living in his late mother’s house with the obsolete archive of the newspaper he once worked for, he looks back on days spent poring over files and clippings, increasingly withdrawn from the world. His occasional relationships never amounted to anything, and the memory of Franziska—who became pop singer Fabienne—continues to haunt him as she appears in the media. When the two cross paths again, the possibility of a different life feels achingly real. But should he risk the comfort of his ordered existence for a romance that might never match what he imagined? A subtle, mesmerizing portrait of late-blooming passion, The Archive of Feelings showcases Peter Stamm at his best.
Following the publication of the widely acclaimed novel Seven Years comes a trove of stories from the Swiss master Peter Stamm. They all possess the traits that have built Stamm’s reputation: the directness of the prose, the deceptive surface simplicity of the narratives, and deep psychological insight into the existential dilemmas of contemporary life. Stamm does not waste a word, nor does he spare the reader’s feelings. These stories are a superb introduction to his work and a gift for all those who have come to regard his fiction as a precise rendering of the contemporary human psyche.
Georg is on the verge of retirement. No one notices him anymore at the office, and there is no dinner waiting for him at home. He seems to dissolve slowly and a nameless horror seizes him.Sabrina is flattered when an artist approaches her. But when she sees herself as a work of art for the first time, she shudders.David wants to rob a bank. He already has a mask for the purpose, but he won't be using it today. He's heard that bank robbers often study the scene for weeks before they strike. So he's started to lurk.We think we know our world, but then the familiar suddenly turns strange, and even frightening. In these powerfully affecting, minutely constructed stories, Peter Stamm illustrates how fragile our reality really is, how susceptible to tricks of the heart and mind.
Man Booker Prize nominee Peter Stamm explores in his sixth novel what it means to be in the middle of nowhere, in mind and in body. Happily married with two children and a comfortable home in a Swiss town, Thomas and Astrid enjoy a glass of wine in their garden on a night like any other. Called back to the house by their son's cries, Astrid goes inside, expecting her husband to join her in a bit. But Thomas gets up and, after a brief moment of hesitation, opens the gate and walks out. No longer bound by the ties of his everyday life--family, friends, work--Thomas begins a winding trek across the countryside, exposed as never before to the Alpine winter. At home, Astrid wonders where he's gone, when he'll come back, whether he's still alive. Following Thomas and Astrid on their separate paths, To the Back of Beyond becomes ultimately a meditation on the limits of freedom and on the craving to be wanted.
On a day like any other, Andreas changes his life. When a routine doctor's visit leads to an unexpected prognosis, a great yearning takes hold of him--but who can tell if it is homesickness or wanderlust; a death-wish or a fresh lease on life? Andreas leaves everything behind--sells his Paris apartment, cuts off all social ties, quits his teaching job, and waves good-bye to his days spent idly sitting in cafés--to look for a woman he loved half a lifetime ago. The monotony of days had been keeping him in check; now he hopes for a miracle and for a new beginning. Andreas's travels lead him back to the province of his youth, back to his hometown in Switzerland where he returns to familiar streets, where his brother still lives in their childhood home, and where Fabienne, a woman he was obsessed with in his youth, continues to visit the same lake they once swam in together. Andreas, consumed with longing for his lost love and blinded by the uncertainty of his future, is tormented by the question of what might have been if things had happened differently