Knihobot

Werner Herzog

    5. září 1942

    Werner Herzog je režisér, jehož filmy se často noří do říše neuvěřitelných snů a podivuhodných talentů. Jeho díla jsou spojována s Novou vlnou německého filmu a vyznačují se jedinečným pohledem na lidskou povahu. Herzog zkoumá hranice ambicí a posedlosti, často v kontextu nehostinných prostředí. Jeho filmy provokují diváka k zamyšlení nad smyslem úsilí tváří v tvář nepřízni osudu.

    Werner Herzog
    Every Man for Himself and God Against All
    Screenplays
    A Guide for the Perplexed
    O chůzi v ledu
    Dobývání marnosti
    Každý za sebe a Bůh proti všem
    • Každý za sebe a Bůh proti všem

      • 308 stránek
      • 11 hodin čtení
      4,7(6)Ohodnotit

      Paměti Wernera Herzoga líčí v 36 krátkých pasážích scény a obrazy z neuvěřitelně bohatého autorova života, doplněné jeho krátkými úvahami. Zachycují život v rozpětí jednoho století, který by se nevešel ani do jednoho z jeho slavných filmů. Mladý, věčně hladový Herzog, s nímž matka uprchla z rozbombardovaného Mnichova do chudičké vsi v Alpách, vyroste v mladíka toulajícího se osaměle světem, na něhož záhy číhá v nejzazších končinách Egypta v horečkách smrt. Je to nadšenec a ctižádostí poháněný individualista, který uprostřed džungle tiše rozmlouvá s rozběsněným Klausem Kinským a rozpláče se u smrtelného lože přítele Bruce Chatwina. Ať už mluví o situacích během natáčení, jež občas ohrožují i životy ostatních, nebo o svém vztahu s Kinským, vždy jsou ve hře riziko a silné emoce. Tato kniha plná nespoutané touhy po životě a údivu nad naším nádherným světem je skutečnou literární událostí.

      Každý za sebe a Bůh proti všem
    • Dobývání marnosti

      • 292 stránek
      • 11 hodin čtení
      4,0(2346)Ohodnotit

      Červen 1979: Werner Herzog se vydává do jihoamerické džungle natočit film Fitzcarraldo, příběh muže, sen a jeho realizaci. Natáčení se mění v dobrodružství: Deník Wernera Herzoga Dobývání marnosti je záznamem existenciálního zážitku a pokračujícího konfliktu s představitelem hlavní role Klausem Kinským, který se stále hlouběji dostává do své role Fitzcarralda. Werner Herzog (*5. září 1942), vlastním jménem Werner H. Stipetić, se narodil chorvatským rodičům v Mnichově, ale vyrůstal v malé bavorské vesničce nedotčené moderními technologiemi. Ve dvanácti letech poprvé viděl promítat film a ve čtrnácti začal pěšky poznávat Německo. Studoval literaturu a historii v Mnichově, později absolvoval filmový seminář v Pittsburghu na Duquesne University. Studia však nedokončil a namísto toho cestoval a živil různými pracemi včetně jezdce na rodeu. V roce 1963 založil produkční společnost Werner Herzog Film Production, aby si udržel nezávislost. Za svou filmovou kariéru natočil více než padesát filmů. Působil však také jako spisovatel, herec, scénarista a operní režisér. Spolupracoval mimo jiné s divadlem v Bayreuthu a milánské La Scale. V jeho hraných i dokumentárních filmech a knihách se odrážejí Herzogovy sympatie k zvláštnímu a ojedinělému způsobu života často na odlehlých místech naší planety nebo mimo normy moderní západní společnosti.

      Dobývání marnosti
    • O chůzi v ledu

      • 96 stránek
      • 4 hodiny čtení
      3,8(228)Ohodnotit

      V listopadu roku 1974 vyráží filmový režisér Werner Herzog (1942) na pochod z Mnichova do Paříže, kde se rozstonala filmová historička Lotte Eisnerová – když dojde do Paříže pěšky, bude její život zachráněn. Chůze se pro něj stává existenciální zkušeností, v níž vnější a vnitřní krajiny splývají. Kniha O chůzi v ledu je velký hypnotický text o světě posledních zkušeností.

      O chůzi v ledu
    • A Guide for the Perplexed

      • 592 stránek
      • 21 hodin čtení
      4,7(27)Ohodnotit

      'One of the best things published about cinema.' Sight & Sound Herzog was once hailed by Francois Truffaut as the most important director alive. Famous for his frequent collaborations with mercurial actor Klaus Kinski - including the epics Aguirre, the Wrath of God and Fitzcarraldo, and the terrifying Nosferatu - and more recently with documentaries such as Grizzly Man, Cave of Forgotten Dreams and Into the Abyss, Herzog has built a body of work that is one of the most vital in post-war German cinema. Here, he reflects on his legendary and inspiring career.

      A Guide for the Perplexed
    • Every Man for Himself and God Against All

      A Memoir

      • 368 stránek
      • 13 hodin čtení
      4,5(2)Ohodnotit

      The memoir offers an intimate look into the artistic journey of legendary filmmaker Werner Herzog, showcasing his unique voice and perspective. It captures the essence of his creative process, revealing the daring and inventive nature of his work throughout his prolific career. This long-awaited account promises to delve into the experiences and insights that have shaped Herzog as an influential figure in cinema and literature.

      Every Man for Himself and God Against All
    • Werner Herzog is the undisputed master of extreme cinema: building an opera house in the middle of the jungle; walking from Munich to Paris in the dead of winter; descending into an active volcano; living in the wilderness among grizzly bears - he has always been intrigued by the extremes of human experience. From his early movies to his later documentaries, he has made a career out of exploring the boundaries of human endurance: what we are capable of in exceptional circumstances and what these situations reveal about who we really are. But these are not just great cinematic themes. During the making of his films, Herzog pushed himself and others to the limits, often putting himself in life-threatening situations. As a child in rural Bavaria, a single loaf of bread had to last his family all week. The hunger and deprivation he experienced during his early years perhaps explain his fascination with the limits of physical endurance.All his life, Herzog would embrace risk and danger, constantly looking for challenges and adventures. Filled to the brim with memorable stories and poignant observations, Every Man for Himself and God against All unveils the influences and ideas that drive his creativity and have shaped his unique view of the world. This book tells, for the first time, the story of his extraordinary and fascinating life.

      Every Man for Himself and God Against All
    • Conquest of the Useless

      Fever Dreams in the Jungle

      • 320 stránek
      • 12 hodin čtení
      4,3(4)Ohodnotit

      The diary offers an intimate glimpse into the challenges and triumphs faced by Werner Herzog during the making of Fitzcarraldo, a film that has attained legendary status. Through vivid reflections, Herzog captures the intense experiences and philosophical musings that shaped the production process. This repackaged edition provides readers with a deeper understanding of the filmmaker's vision and the arduous journey behind creating a cinematic masterpiece.

      Conquest of the Useless
    • Werner Herzog doesn't write traditional screenplays. He writes fever dreams brimming with madness, greed, humor, and dark isolation that can shift dramatically during production--and have materialized into extraordinary masterpieces unlike anything in film today. Harnessing his vision and transcendent reality, these four pieces of long-form prose earmark a renowned filmmaker at the dawn of his career -- Back cover

      Aguirre, the wrath of god
    • Love in Vain

      • 214 stránek
      • 8 hodin čtení
      4,2(16)Ohodnotit

      Robert Johnson was undoubtedly the most outstanding of the Mississippi Delta blues musicians and also one of the first inductees into the Rock and Roll Hall of Fame, but his short life remains steeped in mystery and wrapped in some of the most enduring legends of modern music. Love in Vain is Alan Greenberg's remarkable, highly acclaimed, and genre-defying screenplay and is widely considered to be one of the foremost books on Robert Johnson's life and legacy and an extraordinary exercise in American mythmaking. Newly revised and complete with extensive historical notes on Johnson's life and the culture of the Mississippi Delta and blues music during the 1930s, Love in Vain is at once a classic of music writing and a screenplay whose reputation lies firmly in the realm of great American literature.

      Love in Vain