Knihobot

Jussi Parikka

    1. leden 1976
    Jussi Parikka
    Malicious Deceivers
    Qualitative Comparative Analysis Using R
    The Anthrobscene
    Geologie médií
    Objekt
    Co je to archeologie médií?
    • Co je to archeologie médií?

      • 220 stránek
      • 8 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Finský teoretik médií Jussi Parrika v této publikaci představuje vznikající oblast archeologie médií. Je to způsob uvažování o kulturách nových médií prostřednictvím poznatků o médiích, jež byla nová v minulosti, a to často s důrazem na zapomenuté či bizarní aparáty, postupy a vynálezy. Archeologie médií však není jednou metodologií nebo teorií. Autor ji proto uvádí do kontextu dalších klíčových odvětví mediálních studií, jako jsou filmová či softwarová studia, genealogie imaginárních médií, německá teorie médií či teorie materiality médií.

      Co je to archeologie médií?
    • Jedná se o první a zásadní publikaci, která se zabývá aktuálním tématem post - internetového umění. Náš svět je světem objektů a možná si to uvědomujeme více než kdy dřív. Právě v éře globálního oteplování, umělé inteligence, masově vyráběných a neustále inovovaných či individualizovaných výrobků jsme konfrontováni s tím, že nejen lidé existují, jednají a mají práva. Také objekty, naše planeta, živočišné druhy, počítačové aplikace i nám blízké každodenní předměty se hlásí o své slovo. Kniha s charakteristickým názvem Objekt se snaží z pozic filosofie a teorie médií shrnout různé pohledy na tuto explozi objektů. Snaží se objektům propůjčit hlas. Kniha tak představuje první soubor textů z proudu spekulativního realismu, objektově orientované ontologie, akceleracionismu a nového materialismu dostupný v českém překladu.

      Objekt
    • Geologie médií

      • 202 stránek
      • 8 hodin čtení
      3,9(6)Ohodnotit

      Geologie médií vychází z perspektivy materialistického a post-antropocentrického myšlení, které klade důraz na vztah kultury k materiálním skutečnostem, jež ji podmiňují. Jussi Parikka svět médií zkoumá jako hmotnou součást geologické sféry: zabývá se například procesy těžby, které umožňují jejich vznik, nebo jejich posmrtným životem v podobě elektroodpadu a budoucích fosilií. Popisuje environmentální, sociální a ekonomický kontext novomediální kultury a rozbíjí iluze o její „čistotě“ a „imaterialitě“. Jeho kniha není jen důležitým příspěvkem k debatám o mediálních technologiích, novém materialismu a antropocénu, ale také průvodcem po současné umělecké praxi, která na tyto fenomény reaguje.

      Geologie médií
    • The Anthrobscene

      • 60 stránek
      • 3 hodiny čtení
      4,4(6)Ohodnotit

      Critiques the environmental destruction caused by media technologies in the anthropocene era

      The Anthrobscene
    • Qualitative Comparative Analysis Using R

      • 180 stránek
      • 7 hodin čtení

      A comprehensive introduction and teaching resource for state-of-the-art Qualitative Comparative Analysis (QCA) using R software. With its practical focus, this book facilitates the teaching, independent learning, and use of QCA with the best available software for students, teachers, researchers, and practitioners in the Social Sciences.

      Qualitative Comparative Analysis Using R
    • The contemporary moment is comprised of many overlapping speeds, rhythms, and periods of time. A central theme of Jussi Parikka's book concerns slowness instead of acceleration: a different sort of a temporal horizon in order to understand some of the environmental temporalities that media and technological arts are involved in. This is approached through art and design practices that unfold this multiplicity of time, closely entwined with contemporary concerns in aesthetic theory, to understand and engage with the planetary time scales of slow environmental violence. The third volume of the Contemporary Condition series continues the investigation into contemporaneity as a defining condition of our historical present. The series aims to question the formation of subjectivity and concept of temporality in the world now. It begins from the assumption that art, with its ability to investigate the present and make meaning from it, can lead to an understanding of wider developments within culture and society. Addressing a perceived gap in existing literature on the subject, the series focuses on three broad strands: the issue of temporality, the role of contemporary media and computational technologies, and how artistic practice makes epistemic claims. The Contemporary Condition series edited by Geoff Cox and Jacob Lund, Volume 03 Copublished with Aarhus University and ARoS Art Museum

      A slow, contemporary violence: damaged environments of technological culture
    • Digital contagions

      • 298 stránek
      • 11 hodin čtení

      Now in its second edition, Digital Contagions is the first book to offer a comprehensive and critical analysis of the culture and history of the computer virus. At a time when our networks arguably feel more insecure than ever, the book provides an overview of how our fears about networks are part of a more complex story of the development of digital culture. It writes a media archaeology of computer and network accidents that are endemic to the computational media ecology. Viruses, worms, and other software objects are not seen merely from the perspective of anti-virus research or practical security concerns, but as cultural and historical expressions that traverse a non-linear field from fiction to technical media, from net art to politics of software. Mapping the anomalies of network culture from the angles of security concerns, the biopolitics of computer systems, and the aspirations for artificial life in software, this second edition also pays attention to the emergence of recent issues of cybersecurity and new forms of digital insecurity. A new preface by Sean Cubitt is also provided.

      Digital contagions
    • Remain

      • 128 stránek
      • 5 hodin čtení
      3,5(2)Ohodnotit

      Engaging with remains and remainders of media cultures As new, as current, as now--this is primarily our understanding of technologies and their mediating of our social constructions. But past media and past practices continue to haunt and inflect our present social and technical arrangements. To trace this haunting, two performance theorists and a media theorist engage in this volume with remains and remainders of media cultures through the lenses of theatre and performance studies and of media archaeology. They address the temporalities and materialities of remain(s), the production of obsolescence in relation to the live body, and considerations of cultural memory as well as of infrastructure and the natural history of media culture.

      Remain