Anna Vartecká
Anna Vartecká je kurátorka a teoretička současného umění a vysokoškolská pedagožka. Zabývá se teorií a dějinami fotografie a grafického designu, problematikou a kritikou současného vizuálního umění a jeho přesahy do jiných teoretických disciplín, jakými jsou rodová studia a sociologie.
Profesní začátky A. Vartecké jsou spojeny s Trnavskou univerzitou v Trnavě a Spolkem mladých umenovedcov a konzumentov umenia ERRATA, jehož je spoluzakládající členkou. ERRATA v nultých letech 21. století pořádala nadčasové výstavní projekty a konference. Mezi nejvýznamnější patří mezinárodní sympozium Centrum-okraj? elita-priemer (TU, 1999) a výstava Training (2000, viz http://training.rgb.sk/) ve vagonu vlaku Bratislava-Košice a zpět. V roce 2000 se také stala členkou IKT – International Association of Curators of Contemporary Art, mezinárodní organizace sdružující kurátory a zastupující jejich zájmy.
Od roku 2001 působí na české umělecké scéně a to především v Ústí nad Labem, kde je asistentkou na Katedře dějin a teorie umění FUD UJEP. Mezi její dlouhodobé aktivity patří založení, organizace a produkce Ceny EXIT (od 2003), první celostátní soutěže pro studenty vysokých uměleckých škol v České republice (od roku 2013 je soutěž česko-slovenská). Cena EXIT má charakter bienále a vyhlašuje ji Fakulta umění a designu UJEP.
Jako kurátorka výstav spolupracovala na mnohých domácích i mezinárodních projektech, mezi nejvýznamnější z posledních let rozhodně můžeme zařadit výstavu Tektonika paměti. Pohyby osobních vzpomínek v českém a slovenském mladém umění v Galerii Emila Filly v Ústí nad Labem, (2014) a v Domě umění v Brně (2015). Tento projekt se zabýval (re)konstruktivní složkou paměti, osobní historií, vzpomínkou a jejím záznamem v uměleckém díle.
Dalším klíčovým projektem A. Vartecké byla výstava Grey Gold. České a slovenské umělkyně 65+ (2014) prezentovaná v Domě umění města Brna (2013) a v Nitrianskej galérii (2014). Připravila ji společně s Vendulou Fremlovou a Terezií Petiškovou. Projekt se zaměřoval na problematický vztah stáří a kreativity a na reflexi pozdní tvorby stále aktivních umělkyň starších 65 let. Jedná se o stále pokračující výzkum vůbec první ženské emancipované generace autorek nastupujících na československou výtvarnou scénu po druhé světové válce a v 60. letech 20. století.
V souvislosti s výstavou Grey Gold se A. Vartecká seznámila s mimořádnou tvorbou slovenské fotografky Miloty Havránkové, pro niž následně vytvořila koncepci retrospektivní výstavy v Domě U kamenného zvonu Galerie hlavního města Prahy (2015/2016). Fotografická tvorba umělkyně se většinou pohybuje v návaznosti na jiné výtvarné médium, fotografii vnímá jako legitimní prostředek komunikace, kterým skutečnost inscenuje a manipuluje. Havránková svým pedagogickým i uměleckým působením pomohla nasměrovat oblast tvůrčí fotografie a uměleckého vzdělávání k jejich současnému intermediálnímu zaměření, což je také náplní aktuálně připravovaného výstavního konceptu A. Vartecké a M. Havránkové pro Leica Galllery (září 2016).