Knihobot

Erica Segre

    Ghosts of the revolution in Mexican literature and visual culture
    Intersected Identities
    Sedm krátkých přednášek z fyziky
    Helgoland : o vzniku a smyslu kvantové teorie
    • Sedm krátkých přednášek z fyziky

      • 96 stránek
      • 4 hodiny čtení
      4,0(39559)Ohodnotit

      Fyzika je opravdovým dobrodružstvím poznání. A moderní fyzika, vzešlá z vědeckých revolucí 20. století, posunula hranice našeho chápání světa daleko za hranice běžné představivosti. Rovelliho nejnovější kniha je souborem sedmi esejů, napsaných původně pro kulturní rubriku nedělních novin. Přes svou stručnost poskytují báječný a vyvážený přehled hlavních aspektů současné fyziky a kosmologie. Přednášky se postupně věnují Einsteinově obecné teorii relativity, kvantové mechanice, globální architektuře kosmu, elementárním částicím, pokusům o kvantování gravitace, principiální náhodě, povaze času a termodynamice černých děr. Ta závěrečná, sedmá, popisuje, jaké je naše vlastní místo ve fyzikální realitě, jak ji dnes známe. Lekce byly napsány především pro ty, kdo vědí jen málo anebo vůbec nic o přírodních vědách, jejich literární styl a obsah však ocení i odborně poučený čtenář.

      Sedm krátkých přednášek z fyziky
    • Intersected Identities

      Strategies of Visualisation in 19th and 20th Century Mexican Culture

      • 336 stránek
      • 12 hodin čtení

      Focusing on the visual aspects of national identity in post-Independence Mexico, the book explores the often-overlooked role of visual culture beyond renowned muralists. It spans from the early nineteenth century to modern times, analyzing how illustrated periodicals, literature, and the works of graphic artists, filmmakers, and photographers reflect and reshape discourses on ethnicity and cultural hybridity. The study highlights the eclectic and self-reflexive nature of Mexican visual discourse, revealing its complexity and significance in shaping national identity.

      Intersected Identities
    • The official centenary commemorating the Mexican Revolution of 1910 provided scholars with an opportunity to consider memorialization and its legacies and ‘afterimages’ in the twentieth century through to the present time. This collection of new essays, commissioned from experts based in Mexico, Europe and the United States, plays on the interrelated notions of ‘revisitation’, haunting, residual traces and valediction to interrogate the Revolution’s multiple appearances, reckonings and reconfigurations in art, photography, film, narrative fiction, periodicals, travel-testimonies and poetry, examining key constituencies of creative media in Mexico that have been involved in historicizing, contesting or evading the mixed legacies of the Revolution. The interplay of themes, practices and contexts across the chapters (ranging from the 1920s through to the present day) draws on interdisciplinary thinking as well as new findings, framing the volume’s discourse with a deliberately multi-dimensional approach to an often homogenized topic. The contributors’ scholarly referencing of artists, novelists, poets, photographers, foreign correspondents, critics, filmmakers and curators is detailed and wide-ranging, creating new juxtapositions that include some rarely studied material.

      Ghosts of the revolution in Mexican literature and visual culture