Kniha představuje první komplexní základy komunikace ve smyslu humanistické psychologie Carla Rogerse. Konstruktivní komunikace znamená zřetelněji a nezaujatě vnímat a prožívat sebe sama i ostatní, empaticky porozumět druhým lidem, lépe pochopit různá stanoviska. Na základě pozorného naslouchání, otevřenosti a respektu si vyvineme schopnost oživit naše vzájemné vztahy, lépe si rozumět a v konfliktních situacích nacházet smysluplné řešení. Četné příklady z různých oblastí života, jako je rodina, management, týmová práce, diskusní skupiny a on-line komunikace, nás stimulují k tomu, abychom citlivěji zpracovávali naše vlastní zkušenosti. Kniha nabízí nezbytnou čtenářskou zkušenost pro manažery, poradce, pedagogy, lékaře, politiky, sociální pracovníky, rodiče a pro všechny, kdo chtějí být v interakcích transparentnější, autentičtější a vnímavější
Renate Motschnig Knihy




Transforming Communication in Leadership and Teamwork
Person-Centered Innovations
- 336 stránek
- 12 hodin čtení
This highly interactive book presents a transformative approach to communication in leadership, addressing workplace challenges at local and global levels. Grounded in neuroscience, psychology, and leadership science, it emphasizes the importance of balancing two key management focal points: tasks and the concerns of others and self. This balance enhances decision-making, collaboration with diverse colleagues, and crisis management. Readers will find case examples, self-tests, reflective prompts, and practical exercises that encourage them to assess and apply these concepts to their own styles. The chapters illustrate the benefits of collaborative communication, including increased effectiveness, deeper empathy, and lasting positive change. Key topics include: the two-agenda approach for humane management; becoming a person-centered leader in crises; methods for enhancing communication through dialogue; problem-solving in teams; integrating agendas in agile management; insights from neuroscience on managing tasks and people; and transforming communication in multicultural contexts. This resource is particularly valuable for diverse business professionals, including managers, leaders, team members, consultants, coaches, and members of multinational teams, as well as instructors and students in related fields.
Das Buch stellt die Grundlagen der Kommunikation im Sinne der humanistischen Psychologie Carl Rogers? erstmals umfassend dar. Die Basis konstruktiver Kommunikation liegt darin, uns und andere unvoreingenommen zu erspüren und wahrzunehmen, um die verschiedenen Standpunkte besser verstehen zu lernen. Zahlreiche Beispiele aus verschiedenen Lebensbereichen wie Familie, Management, Teamarbeit, Gesprächsgruppen, Dialog, Lernen, Reflexion und Online-Kommunikation regen dazu an, unsere eigenen Erfahrungen sensibler zu verarbeiten. Wir erfahren Gesprächssituationen kreativer und bewusster und erleben Gespräche deutlicher. Durch eine gezielte Weiterentwicklung der eigenen Ressourcen wird uns die Konfrontation mit Differenzen, Meinungsänderungen und unterschiedlichen Wahrnehmungen erleichtert. Auf diese Weise kommen wir unseren eigenen Zielen näher. Das Buch bietet eine unverzichtbare Leseerfahrung für Manager, Berater, Pädagogen, Ärzte, Politiker, Sozialarbeiter, Eltern und für alle, die in Interaktionen transparenter, echter und achtsamer sein wollen.