Marča Arichteva
Po základní škole se s vědomím, že má před sebou dlouhou životní cestu, vydala z rodního kraje, aby pilně studovala a nakonec i absolvovala v roce 1970 na Střední filmové škole v Čimelicích. Následující léta zasvětila práci pro Československou televizi, Televizní studio Ostrava, kde začínala od píky, později jako redaktorka, dramaturgyně a také producentka. Od června 2002 do současné doby je vedoucí dramaturgyní České televize Praha. Souběžně stačila úspěšně vystudovat FAMU, katedru produkce a řízení, kterou ukončila v roce 1980.
Jako dramaturgyně nebo producentka spolupracovala s mnoha televizními štáby. V její tvůrčí skupině se zpravidla realizovaly pořady různého charakteru. Vedle televizních inscenací, záznamů divadelních představení zejména natáčených v moravských divadlech, se podílela i na projektech výslovně hudebního typu, např.: Sešli se, či dokumentárních cyklů: Děti okamžiku; Jarmark; Wroclav a dal. Za léta svého působení v ostravském studiu úzce spolupracovala se spisovatelem Zdeňkem Zapletalem, který na základě své knižní předlohy napsal svůj první televizní scénář pro televizní film Kobova garáž /rež. J. Procházka. Podílela se např. na scénáři o rockerovi potížistovi pod titulem Comeback /rež. V. Křístek/, ve spolupráci s Richardem Krajčem.
Jako vedoucí dramaturg je podepsána pod třemi distribučními projekty. Nejprve to byla retro komedie Konto separato aneb Anatomie omylů jednoho podvodníka /rež. Dušan Klein/ o klikatých životních cestách legendárního podvodníka Zajíčka. Dalším úspěšným projektem byla pohádka na motivy josefínských legend Císař a tambor, kterou napsal a konečně i režíroval režisér Václav Křístek.
Významný distribučním projektem byl Pramen života – Der Lebensborn, natočený podle stejnojmenného scénáře spisovatele a scénáristy Vladimíra Körnera, který režijně vedl režisér Milana Cieslara. Tento snímek získal na 40. ročníku Mezinárodního filmového festivalu pro děti a mládež ve Zlíně v roce 2000 hlavní cenu Zlatý střevíček a současně zabodoval i u dětské poroty, od níž obdržel rovněž hlavní cenu. Film se dočkal´i mnoha dalších významných ocenění a byl uveden ve světové premiéře na MFF v Berlíně 2000.
Z televizních pohádek, na kterých se buď jako dramaturgyně nebo producentka podílela byly velmi úspěšné např. : Zlatník Ondra; O králi, hvězdáři, kejklíři a třech muzikantech;Čerte, drž se svého kopyta!; Král ozvěny; O sirotkovi z Radhoště a dal. Z televizních filmů je nutno připomenout zejména ty dlouhodobě reprízované, např.: Arrowsmith; Jasnovidka; Cestující bez zavazadel; Píseň o lítosti; Motýlí strategie a dal.
Mezi velmi divácky úspěšné patří i televizní seriály, na jejichž tvorbě se jako dramaturgyně nebo producentka rovněž podílela: Náměstíčko /2004/, Dobrá čtvrť /2005/, Strážci duší /2006/, Příkopy /2007/, Cukrárna /2010/ a dal. Jako spoluautorka námětu k animovanému rodinnému filmu Báječná show /2002/,se podílela s režisérem Vladimírem Mrázem. Film navazoval na motivy La Fontainových bajek a byl ojedinělý i po stránce použití nejrůznějších animačních postupů, včetně počítačové grafiky.
Film byl oceněn cenou dětské poroty za nejlepší animovaný film na Mezinárodním filmovém a televizním festivalu Filmák 2002. Syn Biser Architev /*1976/ je režisérem a syn Nikolaj Architev /*1977/ je hudebníkem skupiny Kryštof/.