Knihobot

Jacques Rancière

    10. červen 1940

    Jacques Rancière je francouzský filozof, jehož dílo se soustředí na klíčové pojmy politického diskurzu, jako je ideologie a role dělnické třídy ve vztahu ke znalostem. Odklonil se od svého učitele, aby prozkoumal, jak vnímáme masy a jejich postavení, a analyzoval například vztah filozofů k chudým. Jeho pozdější práce se zabývají právy člověka a rolí mezinárodních organizací při jejich prosazování, což se dotýká i otázek intervencí a války. Rancièreovy myšlenky o estetice se staly vlivnými ve vizuálním umění.

    Jacques Rancière
    On the Shores of Politics
    The Emancipated Spectator
    The Intellectual and His People
    What Times Are We Living In?
    Neshoda. Politika a filosofie
    Neznalý učitel : pět lekcí o intelektuální emancipaci
    • V knize Le maître ignorant (1987) nabízí Jacques Rancière, prostřednictvím biografie nevšedního lektora francouzské literatury v Lovani Josepha Jacotota, originální filosofickou reflexi, která se ani tak netýká filosofie výchovy, jako filosofie a politiky. To hlavní, co nás Rancièrův Jacotot učí, je, že se vzděláním je tomu jako se svobodou: nedává se, ale bere. Le maître ignorant představuje důležité dílo pro dějiny intelektuální emancipace. Kniha bude doplněna o úvodní studii, jež představí základní myšlenky díla v kontextu tehdejší i současné politické a sociální filosofie.

      Neznalý učitel : pět lekcí o intelektuální emancipaci
    • Neshoda. Politika a filosofie

      • 135 stránek
      • 5 hodin čtení
      5,0(3)Ohodnotit

      Ranciére se zde vrací ke kořenům politické filosofie (Platon, Aristoteles, Hobbes), aby demonstroval, jakým způsobem se střetávání politiky a filosofie vždy profilovalo na pozadí ambivalentního vztahu k tomu, co nazývá "díl lidí bez podílu", tedy části společenství, která si v té či oné podobě přisvojuje hlas tohoto společenství jako celku (athénský démos, moderní proletariát). Na základě této analýzy potom rozlišuje tři hlavní typy politiky, totiž arche-politiku, para-politiku a meta-politiku a v závěru knihy formuluje "výhledy", zasazující předchozí rozbory do současného kontextu. Kniha bezesporu patří k nejzásadnějším příspěvkům k post-marxistickému filosofickému i politickému myšlení.

      Neshoda. Politika a filosofie
    • From Almanac of Fall (1984) to The Turin Horse (2011), renowned Hungarian filmmaker B la Tarr has followed the collapse of the communist promise. The time after is the time when we are less interested in histories and their successes or failures than we are in the delicate fabric of time from which they are carved.

      Bela Tarr, the Time After
    • Aisthesis

      • 304 stránek
      • 11 hodin čtení
      4,0(154)Ohodnotit

      Composed in a series of scenes, Aisthesis–Rancière’s definitive statement on the aesthetic–takes its reader from Dresden in 1764 to New York in 1941. Along the way, we view the Belvedere Torso with Winckelmann, accompany Hegel to the museum and Mallarmé to the Folies-Bergère, attend a lecture by Emerson, visit exhibitions in Paris and New York, factories in Berlin, and film sets in Moscow and Hollywood. Rancière uses these sites and events—some famous, others forgotten—to ask what becomes art and what comes of it. He shows how a regime of artistic perception and interpretation was constituted and transformed by erasing the specificities of the different arts, as well as the borders that separated them from ordinary experience. This incisive study provides a history of artistic modernity far removed from the conventional postures of modernism.

      Aisthesis
    • Althusser's Lesson

      • 199 stránek
      • 7 hodin čtení
      3,9(51)Ohodnotit

      The first English translation of Jacques Ranciere's first book, in which he explores and begins to move beyond the thought of his mentor, Louis Althusser.

      Althusser's Lesson
    • Aiming to rethink the relation between art and politics, this title seeks to reclaim aesthetics from its contemporary narrow confines to reveal its significance for contemporary experience. It ranges across art and politics, the uses and abuses of modernity, the role of visual technologies, and the relationship between history and fiction.

      The politics of aesthetics : the distribution of the sensible