Knihobot

Milan Mareš

    30. květen 1943 – 25. červenec 2011
    Fuzzy cooperative games
    Principy strategického chování
    Základy teorie informace: Zdroje informace a její měření
    Slova, která se hodí aneb jak si povídat o matematice, kybernetice a informatice
    Příběhy matematiky
    • Příběhy matematiky

      • 334 stránek
      • 12 hodin čtení
      4,5(46)Ohodnotit

      Srozumitelně psaná historie matematiky není určena historikům vědy, nýbrž širokému okruhu čtenářů (jimž při četbě knihy stačí znalost středoškolské matematiky). Milan Mareš sleduje příběhy a cesty významných matematických objevů, konceptů a myšlenek, které rozšiřovaly a formovaly intelektuální obzory člověka a následně podmiňovaly vývoj civilizace. Do tohoto rámce pak zasazuje také portréty velkých matematiků, kteří se o nové objevy zasloužili, a poutavě líčí jejich spletité a zajímavé osudy. V Příbězích matematiky se tak mísí vyprávění o matematice s vyprávěním o matematicích v poměru, který neobyčejně plasticky přibližuje onen podivuhodný svět abstraktní vědy. 2., revidované vydání

      Příběhy matematiky
    • Fuzzy cooperative games

      • 177 stránek
      • 7 hodin čtení

      The present book deals with coalition games in which expected pay-offs are only vaguely known. In fact, this idea about vagueness of expectations ap pears to be adequate to real situations in which the coalitional bargaining anticipates a proper realization of the game with a strategic behaviour of players. The vagueness being present in the expectations of profits is mod elled by means of the theory of fuzzy set and fuzzy quantities. The fuzziness of decision-making and strategic behaviour attracts the attention of mathematicians and its particular aspects are discussed in sev eral works. One can mention in this respect in particular the book „Fuzzy and Multiobjective Games for Conflict Resolution“ by Ichiro Nishizaki and Masatoshi Sakawa (referred below as [43]) which has recently appeared in the series Studies in Fuzziness and Soft Computing published by Physica-Verlag in which the present book is also apperaing. That book, together with the one you carry in your hands, form in a certain sense a complementary pair. They present detailed views on two main aspects forming the core of game theory: strategic (mostly 2-person) games, and coalitional (or cooperative) games. As a pair they offer quite a wide overview of fuzzy set theoretical approaches to game theoretical models of human behaviour.

      Fuzzy cooperative games