Knihobot

Gottfried Benn

    2. květen 1886 – 7. červenec 1956

    Gottfried Benn byl německý esejista, prozaik a expresionistický básník. Lékař z povolání se stal raným obdivovatelem, a později kritikem, národně socialistické revoluce. Benn měl literární vliv na německou poezii bezprostředně před a po režimu NS. Jeho dílo dodnes zkoumá složité vztahy mezi uměním, vědou a politikou.

    Gottfried Benn
    Nokturno výběr z prózy
    Básně
    Ptolemaiovec
    Dórský svět
    Držíce v drzých držkách cigarety
    Prokletí básníci německé poezie
    • Prokletí básníci německé poezie

      • 144 stránek
      • 6 hodin čtení
      4,9(8)Ohodnotit

      Antologie novým způsobem představuje ranou poezii velikánů moderního německojazyčného básnictví Georga Heyma, Jakoba van Hoddise, Gottfrieda Benna a Georga Trakla. Tito čtyři autoři, jejichž poetika se formovala, měnila či předčasně uzavírala kolem roku 1912, vypjatého letopočtu německé literatury, bývají řazeni k ranému expresionismu, avšak výrazně tento směr intenzitou své tvorby přesahují. Byť se jim v češtině již dostalo samostatných knižních výborů, nekomunikovaly jejich texty doposud na stránkách jedné knihy. Antologie přináší také verše do češtiny převedené poprvé. Básně přeložil a doslovem opatřil básník Radek Malý a výtvarně je doprovodil Pavel Preisner.

      Prokletí básníci německé poezie
    • Držíce v drzých držkách cigarety

      • 184 stránek
      • 7 hodin čtení
      4,6(21)Ohodnotit

      Výbor Držíce v drzých držkách cigarety představuje poezii expresionismu, moderního uměleckého směru, který se v nejčistší podobě projevil v Německu a Rakousku v letech 1910–1920. Tento směr odráží životní postoj generace konfrontované s rychlým rozvojem Berlína, jeho továrnami, automobily, biografy a rušným nočním životem. V atmosféře očekávání vznikaly apokalyptické vize Georga Heyma, grotesky Jakoba van Hoddise a Alfreda Lichtensteina, stejně jako šokující básně-pitevní protokoly Gottfrieda Benna. Expresionistické desetiletí přineslo množství literárních talentů a rozmanitou literární produkci, jejíž část nyní představujeme českému čtenáři. Antologie se zaměřuje na raný velkoměstský expresionismus a na autory, kteří si zaslouží samostatné výbory v češtině. Druhá část přináší nejznámější a nejpozoruhodnější básně, které toto hnutí obohatilo o významné tematické okruhy. Mezi autory patří Jakob Van Hoddis, Georg Heym, Alfred Lichtenstein, Gottfried Benn a další významné osobnosti, které formovaly expresionistickou poezii.

      Držíce v drzých držkách cigarety
    • Dórský svět

      • 117 stránek
      • 5 hodin čtení
      4,7(3)Ohodnotit

      Jeden z nejkrásnějších textů estetizace moci.

      Dórský svět
    • Novela známého německého expresionisty s doslovem Ludvíka Kundery.

      Ptolemaiovec
    • Básně

      • 187 stránek
      • 7 hodin čtení
      4,1(156)Ohodnotit

      Výbor z díla německého básníka. Z němčiny vybral, přeložil, doslov a poznámky napsal Ludvík Kundera.

      Básně
    • Die Gedichte dieses Bandes entstanden zwischen 1937 und 1947. Ihre Publikation im Arche Literatur Verlag führte 1948 zum literarischen Comeback Gottfried Benns und machte ihn zu einer Leitfigur der jungen Bundesrepublik. In den ›Statischen Gedichten‹ erzählt Benn von einer tiefen Sehnsucht nach der Ferne, aber auch von Verblendung und der dunklen Vergangenheit seines Heimatlandes.

      Statische Gedichte
    • Das Jahrhundertwerk

      Sämtliche Gedichte. Künstlerische Prosa

      • 2 svazky
      4,5(9)Ohodnotit

      Mit diesen beiden sorgfältig gestalteten und edierten Büchern gewinnt man einen fundierten Einblick in eines der größten schriftstellerischen Werke des vergangenen Jahrhunderts. Der Gedichtband versammelt neben den zu Lebzeiten veröffentlichten Gedichten Benns auch diejenigen aus dem Nachlass sowie die mittlerweile berühmten »Poetischen Fragmente«. Der Prosaband enthält die »novellistische« und »essayistische« Prosa Benns, von den fulminanten Texten der Jahre bis zum Ersten Weltkrieg, den »Rönne-Novellen« des jungen Arztes über »Weinhaus Wolf« aus der Phase der inneren Emigration bis hin zu dem »Roman des Phänotyp«, dem »Ptolemäer«, der Selbstcharakterisierung »Doppelleben« und Szenen, die von Benn nicht für das Theater geschrieben wurden.

      Das Jahrhundertwerk
    • Mit diesen beiden sorgfältig gestalteten und edierten Büchern gewinnt man einen fundierten Einblick in eines der größten schriftstellerischen Werke des vergangenen Jahrhunderts. Der Gedichtband versammelt neben den zu Lebzeiten veröffentlichten Gedichten Benns auch diejenigen aus dem Nachlass sowie die mittlerweile berühmten »Poetischen Fragmente«. Der Prosaband enthält die »novellistische« und »essayistische« Prosa Benns, von den fulminanten Texten der Jahre bis zum Ersten Weltkrieg, den »Rönne-Novellen« des jungen Arztes über »Weinhaus Wolf« aus der Phase der inneren Emigration bis hin zu dem »Roman des Phänotyp«, dem »Ptolemäer«, der Selbstcharakterisierung »Doppelleben« und Szenen, die von Benn nicht für das Theater geschrieben wurden.

      Künstlerische Prosa
    • Essays: Beitrag zur Geschichte der Psychiatrie (1910) Zur Geschichte der Naturwissenschaften (1911) Medizinische Psychologie (1911) Das moderne Ich (1920) Paris (1925) Medizinische Krise (1926) Wie Miss Cavell erschossen wurde (1928) Dein Körper gehört dir (1928) Frankreich und Wir (1930) Zur Problematik des Dichterischen (1930) Können Dichter die Welt ändern? (1930) Genie und Gesundheit (1930) Der Aufbau der Persönlichkeit (1930) Fazit der Perspektiven (1930) Das Genieproblem (1930) Heinrich Mann (1931) (Heinrich Mann zum sechzigsten Geburtstag) Irrationalismus und moderne Medizin (1931) Goethe und die Naturwissenschaften (1932) Der Nihilismus - und seine Überwindung (1932) Gebührt Carleton ein Denkmal? (1932) Nach dem Nihilismus (1932) Deutscher Arbeit zur Ehre (1933) (Die Eigengesetzlichkeit der Kunst) Züchtung (1933) - (Züchtung I) Der deutsche Mensch (1933) Geist und Seele künftiger Geschlechter (1933) Bekenntnis zum Expressionismus (1933) (Expressionismus) Die Dichtung braucht inneren Spielraum (1934) Der Krieger und die Statue (1934) (Vorwort zu Kunst und Macht) Dorische Welt (1934) Sein und Werden (1935) Strömungen (1936) Franzosen (1940) Züchtung (1940) - (Züchtung II) Kunst und Drittes Reich (1941) Zum Thema: Geschichte (1942) Provoziertes Leben (1943) Pallas (1943) Bezugssysteme (1943) Pessimismus (1943) Physik 1943 (1943) Das Zeitalter der Angst (1951) (Einleitung zu W. H. Auden, Das Zeitalter der Angst) Einleitung zu Lyrik des expressionistischen Jahrzehnts (1955) Reden: Totenrede für Klabund (1928) Rede auf Heinrich Mann (1931) Die neue literarische Saison (1931) Akademie-Rede (1932) Der neue Staat und die Intellektuellen (1933) Totenrede auf Max von Schillings (1933) Zucht und Zukunft (1933) Rede auf Stefan George (1934) Gruß an Marinetti (1934) - (Rede auf Marinetti) Nietzsche nach 50 Jahren (1950) Probleme der Lyrik (1951) Büchner-Preis-Rede (1951) (Rede in Darmstadt) Erinnerungen an Else Lasker-Schüler (1952) (Rede auf Else Lasker-Schüler) L'Apport de la Poésie Allemande du Demi-Siècle (1952) (Vortrag in Knokke) Einleitung zu einem Rezitationsabend im Kolbe-Museum (1953) (Rede im Kolbe-Museum) Rede zur Verleihung des internationalen Literaturpreises des Europäischen Kulturzentrums in Genf (1953) (Ansprache bei der Verleihung des Europäischen Literaturpreises) Altern als Problem für Künstler (1954) Berlin zwischen Ost und West (1955) Soll die Dichtung das Leben bessern? (1955) Gottfried Benn Reinhold Schneider Anhang von Bruno Hillebrand Editorischer Bericht Anmerkungen Biographie Bruno Hillebrand: Zum essayistischen Werk von Gottfried Benn Alphabetisches Verzeichnis der Essays und Reden

      Essays und Reden in der Fassung der Erstdrucke