Knihobot

Arnold Schönberg

    13. září 1874 – 13. červenec 1951

    Arnold Schönberg, spojen s expresionistickým hnutím v německé poezii a umění, byl vůdčí osobností Druhé vídeňské školy. Jeho hudební myšlení, ať už z hlediska harmonie nebo vývoje, představuje jeden z hlavních milníků hudebního myšlení 20. století. Schönberg byl známý inovativním přístupem k dodecafonii a rozvíjející variaci, které ovlivnily celé generace skladatelů. Byl také malířem, teoretikem a vlivným učitelem, jehož metody a názory na hudební historii rezonují v avantgardním hudebním myšlení dodnes.

    Arnold Schönberg
    Theory of harmony
    Pelleas Und Melisande: Symphonische Dichtung F R Orchester Op.5
    Coherence, counterpoint, instrumentation, instruction in form
    The musical idea and the logic, technique, and art of its presentation
    Abstrakce a atonalita
    Arnold Schönberg – Styl a idea
    • Arnold Schönberg (1874–1951) byl jednou z nejvýznamnějších osobností první poloviny 20. století. Nebyl jen světoznámým hudebním skladatelem, ale i brilantním teoretikem, esejistou a zajímavým malířem. Jádrem knihy je soubor studií a přednášek, které uspořádal sám autor do sborníku Style and Idea, klíčového pramenu k porozumění moderní hudbě. Autor zásadní úvodní studie, editor i překladatel této knihy prof. PhDr. Ivan Vojtěch je mezinárodně uznávaným odborníkem na celý široký okruh schönbergovské problematiky, v rámci výzkumu zpracoval celou jeho rukopisnou pozůstalost, byl i editorem německých a italských vydání. Kniha obsahuje úplnou edici Schönbergových textů, včetně dosud knižně nepublikovaných, zabývajících se architekturou, židovstvím, malířstvím a dalšími tématy. V barevné příloze poprvé v Čechách představujeme Schönbergovo poměrně rozsáhlé malířské dílo doplněné studií Otto M. Urbana. Počet ilustrací a příloh: 231

      Arnold Schönberg – Styl a idea
    • Only Stravinsky can claim as much credit as Schoenberg for the most dramatic innovations in twentieth-century music. Inventor of the twelve-tone row, explorer of atonality and the hexachord, composer of tone poems, songs, and chamber music, and chief spokesman for the Vienna Circle, Schoenberg has become ever more influential as his successors have come to understand him. ø Fuller understanding has been delayed because many of his writings have not yet been edited or published. This volume collects four short works, each concentrated on a key issue in composition. Written in 1917, but altered and augmented many times in later years, the manuscripts edited and translated in this volume have never been published before. ø Their importance can permit no further delay since they present Schoenberg's thinking well after the publication in 1911 of Harmonielehre, his revolutionary theoretical book. The later texts provide numerous prospects for enhancing the study and appreciation of Schoenberg's compositions and theories. ø Also a painter, Schoenberg enjoyed the friendship of Kandinsky and the Berlin expressionists. This volume includes a frontispiece reproducing one of Schoenberg's paintings.

      Coherence, counterpoint, instrumentation, instruction in form
    • Focusing on the musical composition, this work presents Arnold Schoenberg's "Pelleas und Melisande," a symphonic poem for orchestra, originally published in 1920. It is recognized for its cultural significance and is being reproduced despite potential imperfections from the original artifact or the scanning process. This edition aims to preserve the legacy of printed works, highlighting its relevance in classical music literature. The book serves as a valuable resource for those interested in symphonic poetry and classical music genres.

      Pelleas Und Melisande: Symphonische Dichtung F R Orchester Op.5
    • This harmony text ranges over such diverse subjects as nature, artistic creativeness, culture, and aesthetic theories of the past. The author writes of his fascination with sound; on the idea that musical order may be manifested in many inconceivable ways; and questions the need of order in music.

      Theory of harmony
    • Fundamentals of Musical Composition

      • 240 stránek
      • 9 hodin čtení
      4,2(314)Ohodnotit

      Fundamentals of Musical Composition represents the culmination of more than forty years in Schoenberg's life devoted to the teaching of musical principles to students and composers in Europe and America.

      Fundamentals of Musical Composition
    • Structural Functions of Harmony

      • 224 stránek
      • 8 hodin čtení
      3,8(16)Ohodnotit

      Schoenberg's music examples range from the entire development sections of classical symphonies to analyses of the harmonic progressions of Strauss, Debussy, Reger, and his own early music.

      Structural Functions of Harmony
    • This simplified study and conductor's score for four songs is a must-have for Arnold Schoenberg fans. The edition of this orchestral song cycle features his popular, innovative, yet accessible works for voice and orchestra that represent his developmental period and include the much-loved works for voice and orchestra that Schoenberg himself called "the best thing I have yet written." It's an excellent resource for music schools, the professional musician, and the student.

      Vier Lieder für Gesang und Orchester: Op. 22: Vereinfachte Studier- und Dirigierpartitur