Legendární slečna Marplová se opět vydává po stopách zločinu – tentokrát ve dvanácti nových příbězích! Karen McManus, Ruth Ware, Val McDermid, Lucy Foley a další autorky napínavých knih se spojily, a tak vznikl tento unikátní soubor. Slavná vyšetřovatelka s neobyčejnou znalostí lidské povahy vyráží do všemožných koutů světa, aby znovu předvedla svou bystrost a důvtip při řešení těch nejzapeklitějších záhad. Tucet povídek dokonale respektuje styl klasické krimi, zároveň však každá z nich osobitým, originálním způsobem dokazuje, proč zůstává slečna Marplová dodnes jednou z nejoblíbenějších detektivních postav na světě.
Natalie Haynes Knihy
Natalie Haynesová se věnuje klasickým námětům a mýtům a přináší je do moderního světa s pronikavým humorem a bystrým pozorováním. Její díla často zkoumají méně známé postavy a perspektivy z antických příběhů, čímž oživuje zapomenuté hlasy a nabízí nové pohledy na známé legendy. Autorka mistrně propojuje vzdělání s vtipem a vytváří tak poutavá vyprávění, která jsou jak inteligentní, tak zábavná. Její přístup k literatuře je osvěžující a vybízí čtenáře k zamyšlení nad nadčasovými tématy prostřednictvím poutavých a moderních příběhů.







Tisíc lodí
- 344 stránek
- 13 hodin čtení
Řecké mýty spolu s Homérovými eposy Ilias a Odyssea nesporně tvoří základ euroamerické kultury a jejich velké postavy jsme si zvykli vnímat přes zjednodušenou šablonu jejich výrazných vlastností: mazaný Odysseus, udatný Achilleus, věrná Penelopé. Natalie Haynes se s takovým viděním nespokojila a v knize Tisíc lodí nabízí mnohem plastičtější pohled. Jejími hrdiny nejsou po staletí opěvovaní chrabří rekové, ale jejich ženy, dcery a matky, do jejichž života válka zasáhla s nemenší silou. Dva tisíce let staré příběhy o statečnosti, zradě a pomstě dávají v autorčině podání hlas civilním obětem Trojské války, ale především nám je přibližují jako živoucí bytosti s přesvědčivými emocemi: ješitné bohyně hašteřící se o zlaté jablko, Penelopino rostoucí podráždění z manželovy nepřítomnosti, rezignovaná frustrace Kassandry, jejímž věštbám nikdo nevěří, ačkoli se pokaždé vyplní. Autorka ve své knize čerpá kromě Homéra také z mnoha méně známých dochovaných spisů, ale její převyprávění rozhodně netrpí pietní škrobeností – všechny postavy i motivy jejich jednání jsou velice současné, uvěřitelné, a především úžasně zábavné.
Kamenný pohled
Příběh Medúsy
Takže pro smrtelníky jsme nestvůry. Protože umíme létat a jsme silné. Bojí se nás, proto nás nazývají takhle. Medúsa je jediná smrtelná bytost v rodině bohů. Vyrůstá u svých sester Gorgon a postupně si začíná uvědomovat, že je jediná, kdo se mění, a také jediná, komu lze ublížit. Vymezený čas smrtelníka navíc jejímu životu dodává na naléhavosti, jakou nikdo z jejích příbuzných nikdy nepozná. Když se Poseidón, bůh moří, dopustí v Athénině chrámu neodpustitelného činu, bohyně se pomstí na té, která se nemůže bránit – a navěky Medúsu promění. Místo vlasů se jí kolem hlavy kroutí hadi a její pohled dokáže změnit jakékoli živé stvoření v kámen. Je to ale schopnost, kterou nelze ovládat. Medúsa se proto nemůže na nic a nikoho podívat, aniž by mu nepřinesla zkázu. Je odsouzená k životu ve stínech a tmě. Dokud na svou výpravu za získáním Gorgoniny hlavy nevyrazí Perseus…
The scintillating follow-up to &i;>Pandoras Jar&/i> from bestselling author Natalie Haynes.
The Greek myths are among the world's most important cultural building blocks and they have been retold many times, but rarely do they focus on the remarkable women at the heart of these ancient stories. Stories of gods and monsters are the mainstay of epic poetry and Greek tragedy, from Homer to Aeschylus, Sophocles and Euripides, from the Trojan War to Jason and the Argonauts. And still, today, a wealth of novels, plays and films draw their inspiration from stories first told almost three thousand years ago. But modern tellers of Greek myth have usually been men, and have routinely shown little interest in telling women's stories. And when they do, those women are often painted as monstrous, vengeful or just plain evil. But Pandora -- the first woman, who according to legend unloosed chaos upon the world -- was not a villain, and even Medea and Phaedra have more nuanced stories than generations of retellings might indicate. Now, in Pandora's Jar, Natalie Haynes -- broadcaster, writer and passionate classicist -- redresses this imbalance. Taking Pandora and her jar (the box came later) as the starting point, she puts the women of the Greek myths on equal footing with the menfolk. After millennia of stories telling of gods and men, be they Zeus or Agamemnon, Paris or Odysseus, Oedipus or Jason, the voices that sing from these pages are those of Hera, Athena and Artemis, and of Clytemnestra, Jocasta, Eurydice and Penelope
In the many retellings of the Greek myths, the focus is generally on gods and heroes, but Natalie Haynes refocuses our gaze on the remarkable women at the centre of these ancient stories.
This was never the story of one woman, or two. It was the story of all of them... They have waited to have their story told, and I will make them wait no longer.In the early hours of the morning, Creusa wakes to find her beloved Troy engulfed in flames. Ten seemingly endless years of brutal conflict between the Greeks and the Trojans are over, and Troy has fallen. Over the next few hours, the only life she has ever known will turn to ash...The devastating consequences of the fall of Troy stretch from Mount Olympus to Mount Ida, from the citadel of Troy to the distant Greek islands, and across the oceans and sky in between. Arising from this are the individual tales of the women embroiled in the lead-up to and the aftermath of that legendary war, as well as the feud and the fatal decisions that started it all...Powerfully told from an all-female perspective, A Thousand Ships gives voices to the women, girls, and goddesses who, for so long, were kept silent.
A dark psychological page-turner about an inexperienced teacher who builds a powerful - and ultimately dangerous - connection with her students. From the bestselling author of Stone Blind and A Thousand Ships. The Secret History meets Notes on a Scandal.
Children of Jocasta
- 304 stránek
- 11 hodin čtení
When you have grown up as I have, there is no security in not knowing things, in avoiding the ugliest truths because they can't be faced . . . Because that is what happened the last time, and that is why my siblings and I have grown up in a cursed house, children of cursed parents . . . Jocasta is just fifteen when she is told that she must marry the King of Thebes, an old man she has never met. Her life has never been her own, and nor will it be, unless she outlives her strange, absent husband. Ismene is the same age when she is attacked in the palace she calls home. Since the day of her parents' tragic deaths a decade earlier, she has always longed to feel safe with the family she still has. But with a single act of violence, all that is about to change. With the turn of these two events, a tragedy is set in motion. But not as you know it. In Children of Jocasta, Natalie Haynes reimagines the Oedipus and Antigone stories from the perspectives of two of the women who have often been overlooked; retelling the myth to reveal a new side of an ancient story.
From Natalie Haynes, the Women's Prize shortlisted author of A Thousand Ships, comes The Children of Jocasta, a retelling of Oedipus and Antigone from the perspectives of the women the myths overlooked. My siblings and I have grown up in a cursed house, children of cursed parents . . . Jocasta is just fifteen when she is told that she must marry the King of Thebes, an old man she has never met. Her life has never been her own, and nor will it be, unless she outlives her strange, absent husband. Ismene is the same age when she is attacked in the palace she calls home. Since the day of her parents' tragic deaths a decade earlier, she has always longed to feel safe with the family she still has. But with a single act of violence, all that is about to change. With the turn of these two events, a tragedy is set in motion. But not as you know it.'Haynes balances a fresh take on the material . . . giving new voice to the often-overlooked but fascinating Jocasta and Ismene.' - Madeline Miller, author of Circe.