Knihobot

Zdenko Širka

    Transcendence and Understanding : Gadamer and Modern Orthodox Hermeneutics in Dialogue
    Domov jako most : Festschrift k padesátinám prof. Ivany Noble
    Hermeneutika zkušenosti v křesťanské tradici
    Člověk, bohočlověk a církev - Výběr ze spisů Justina Popoviće
    • Kniha přináší výběr z díla předního srbského pravoslavného teologa 20. století Justina Popoviće (známý též jako sv. Justin Nový Ćelijský). Českému čtenáři se dostane do rukou reprezentativní ukázka témat, o kterých Popović pojednává ve svých dílech: od učení o Bohočlověku a Církvi, přes ekumenismus a kritiku Západu, až po pojednání o Dostojevském a svatém Sávovi. Zastoupeny jsou rovněž ukázky z jeho dogmatických spisů, články, úryvky z knih o eklesiologii a ekumenismu, kázání, dokonce i eseje poetického rázu. Svazek uvádí předmluva prof. Bogdana Lubardiće z Pravoslavné bohoslovecké fakulty v Bělehradě a studie o Justinu Popovićovi z pera ekumenického teologa, překladatele a editora tohoto výboru Zdenka Širky.

      Člověk, bohočlověk a církev - Výběr ze spisů Justina Popoviće
    • This book brings into conversation Western and Orthodox hermeneutical schools: one represented by Hans-Georg Gadamer and his followers, while the other school is less focused around one person and yet displays common distinct features. The main question of the book is how we can mediate not only the content of understanding of who we are in relation to each other, to the world in which we live, and to God, but also comprehend the process of understanding across various historical periods. The strengths and weaknesses of both positions are presented, and it is shown how these two hermeneutical approaches can enrich each other. The book argues that preserving both positions, and indicating how they complement each other, helps show the limits of encountering the transcendent reality that can be testified to by human language without being reduced to it as such.

      Transcendence and Understanding : Gadamer and Modern Orthodox Hermeneutics in Dialogue