Knihobot

Karin Sagner

    1. leden 1955
    Women Walking: Freedom, Adventure, Independence
    Renoir
    Monet at Giverny
    Claude Monet 1840-1926: a feast for the eyes
    Jak je poznáme? Umění secese
    Umění gotiky
    • Umění gotiky

      • 128 stránek
      • 5 hodin čtení
      4,0(7)Ohodnotit

      Nejbytostnějším rysem gotického umění je monumentálnost, přísné, skoro asketické linie a hluboce zakořeněné náboženské aspekty. Gotika po Evropě byla šířena prostřednictvím mnišských řádů. Hlavním projevem umění je architektura. Nalezla své uplatnění především ve stavbě katedrál a hradů, radnic, mostů, měšťanských domů, ale i v lidových hrázděných domech. Gotická katedrála roste do výšky, díky důmyslné konstrukci opěrného systému křížové klenby, mohutných pilířů a sloupových podpěr dochází k odhmotnění vnitřního prostoru stavby. Důraz je kladen na čistotu materiálu, naprostá většina staveb nemá žádnou omítku. Nejtypičtějším znakem pro gotiku je lomený oblouk vysokých oken, která často sahají až do desetimetrové výšky a jsou po celém obvodu chrámu a nespočetného množství zdobných prvků - členitých výčnělků, prohlubní, zdobných věžiček, chrličů, trojlístků malých oken, konzol a baldachýnů.

      Umění gotiky
    • Jak je poznáme? Umění secese

      • 128 stránek
      • 5 hodin čtení
      3,7(7)Ohodnotit

      Umění secese Jak je poznáme? ...Když pomyslíme na secesi, vynoří se nám před očima obrazy ornamentů a popínavých rostlin, lilií a exotických květin, labutí na vlnách a žen s rozevlátými vlasy; ale také svérázný nábytek a domovní fasády s rozmáchlými liniemi, pásy, stylizovanými květinami a geometrickými vzory. A přece byla secese cosi víc. Bylo to celoevropské hnutí protestu proti masovému průmyslovému zboží a proti zhrubnutí vkusu a pojímalo se jako všestranné hnutí za reformu života...

      Jak je poznáme? Umění secese
    • Claude Monet (1840-1926) was both the most typical and the most individual painter associated with the Impressionist movement. His long life and extraordinary work were dedicated to a pictorial exploration of the sensations. This book traces the life's work of one of art history's most beloved painters.

      Claude Monet 1840-1926: a feast for the eyes
    • Monet at Giverny

      • 118 stránek
      • 5 hodin čtení
      4,4(10)Ohodnotit

      In May 1883 the French Impressionist painter Claude Monet settled with his family in Giverny, a small village on the Seine northwest of Paris. There, amidst the romantic garden landscape that Monet himself helped to design - including his own house and studio, greenhouses, ponds, and a Japanese-style bridge - the most fascinating and mature works of his last forty years came into being. In this volume Sagner-Duchting examines three important series that Monet painted in the immediate vicinity of Giverny: the Grain Stacks, the Poplars, and the Early Morning on the Seine series. In addition to providing a fascinating look at the influence of Giverny and its surroundings on his work, the author discusses Monet's innovative "open form, " exemplified by the paintings in his famous Waterlilies series. With these late works, Monet diverged from traditional pictorial ideas and came to be recognized as a pioneer of modern art.

      Monet at Giverny
    • Renoir was enchanted by the romance of Paris in dappled sunshine. His sensuous paintings bear witness to his delight in the young female form and in lively scenes of people meeting, dancing and talking. His delicate and distinctive brushwork conveys the shimmering brilliance of light and color, reflecting the optimism of la Belle Epoque. Renoir: Paris and the Belle Epoque demonstrates how the vibrancy of Paris was probably the single most important influence on the artist's life and work. It illustrates and examines Renoir's exquisite nudes and portraits of young girls, as well as his plein-air paintings, many inspired by the celebrated cafe-dansant in Montmartre, Le Moulin de la Galette, and the terrace of La Grenouillere, a bathing area on the Seine.

      Renoir
    • Monet and Modernism Edited by Karin Sagner- Duchting This beautifully illustrated volume examines the lines of influence leading from Monet to the great modern exponents of Abstract Expressionism. The book emphasizes the innovative aspects of Monet ’s late works, including his famous water lily paintings and Rouen Cathedral series. His paintings are juxtaposed with those of 25 modern artists, including Jackson Pollock, Mark Rothko, Barnett Newman, Clyfford Still, and Ellsworth Kelly. ExhibitionsKunsthalle der Hypo- Kulturstiftung, Munich (23 November 2001- 10 March 2002)Fondation Beyeler, Basel, Switzerland (28 March 2002- 30 July 2002)

      Monet and modernism
    • Die Frage nach weiblicher Schönheit erhitzt nicht nur die Gemüter, sie unterliegt auch seit jeher ganz bestimmten Vorstellungen: Die einen liebten üppige Körper, die anderen schmale Silhouetten, die Frage, ob rote, braune oder blonde Haare, Natürlichkeit oder Make-up trennte die Epochen. Was schön ist und warum, mit welchen Hilfsmitteln sich Schönheit steigern lässt, welche Haarfrisuren wann à la mode waren und warum Frauen mit Lippenstift zu neuem Selbstbewusstsein gelangten – all das erklärt die Kunsthistorikerin Karin Sagner anhand zahlreicher Gemälde und zeigt, dass die Frage nach Schönheit stets im Auge des Betrachters liegt.

      Schöne Frauen
    • Claude Monet (1840 – 1926) war der typischste und individuellste Maler des Impressionismus. Er widmete sein ganzes Leben und sein außergewöhnliches Werk der bildlichen Darstellung der Sensationen, die Städte und vor allem Landschaften zu bieten haben. Monets Pappeln und Getreideschober, die Kathedrale von Rouen und die Seerosen, die zu den beliebtesten Bildern des Impressionismus gehören, entstanden lange Zeit bevor die damalige Avantgarde einen unschätzbaren Einfluss auf die Entwicklung moderner Kunst hatte. Dieses Buch zeichnet Leben und Werk eines der beliebtesten Künstler der Geschichte nach.

      Claude Monet, 1840-1926 : ein Fest für die Augen