Začínající učitel
Autoři
Více o knize
Každý, kdo někdy učil, má v paměti dobu, kdy poprvé předstoupil před žáky: pominu-li povinnou praxi v době studia, pak stěžejní a rozhodující byl profesní start přímo ve škole, ve které zahájil svou pedagogickou dráhu. Co vše ovlivňuje začínajícího učitele, na čem zásadním způsobem závisí, zda z něj jednou bude úspěšný a žáky, rodiči i ostatními kolegyněmi a kolegy respektovaný pedagog? Osobní motivace a láska k učitelské profesi? Pedagogické vzory, které si každý z nás neseme celý život? Vědomosti a dovednosti, kterými nás vybavila škola v průběhu pregraduální přípravy? Klima školy, ve které učí: učitelský sbor, uvádějící učitel, vedení školy? Žáci, jejich potřeby a kázeň ve třídě? Kromě těchto aspektů hraje podstatnou roli také profesní podpora, která by měla být učiteli poskytována v různých formách nejen v období jeho adaptace, ale po celou dobu jeho pedagogické profese. Dnešní učitel, a začínající učitel obzvlášť, se musí vypořádat s celou řadou didaktických a pedagogických výzev, které se týkají nejen jeho oboru či vyučovaného předmětu, ale také širokého okruhu témat a kompetencí, které ve své výchovné a pedagogické práci musí zvládat (kázeň, digitální technologie, inkluze, žáci cizinci atd.). Tato publikace vznikla jako sborník příspěvků autorů, kteří se na problematiku začínajících učitelů dívají z různého úhlu svých profesních zkušeností: vysokoškolští pedagogové připravující budoucí učitele, zkušení učitelé a ředitelé základních a středních škol a v neposlední řadě také začínající učitelé. Věřím, že pro čtenáře, kterých se toto téma dotýká, jistě bude přínosná.