Politizující kovář Karla Purkyně – Realismus, (auto)portrét, alegorie
Autoři
Parametry
Kategorie
Více o knize
Purkyňův Politizující kovář je jeden z klíčových obrazů českého 19. století, propojuje v sobě řadu více i méně očekávatelných významů, vypovídá o přelomové době vzniku, o konstrukci postavení umělce a kritika a podílí se na autonomizaci malby. Studie se soustřeďuje na analýzu tohoto jediného obrazu a představuje tak svébytný žánr uměleckohistorického textu, na jedné straně čtenářsky vstřícný, na druhé straně metodicky náročný. Autor postupuje tradičním způsobem od přehledu dosavadních pojednání přes rozbor obrazu po komplexnější tematické a významové výklady. Čtenáři tak usnadňuje orientaci v různých interpretačních možnostech a přístupech, jež se navzájem vrství a propojují. Při průzkumu díla bylo využíváno dobových archivních zdrojů, periodik, pozdější teoretické literatury, současných teorií z oblasti formální analýzy, z oblasti „Bildwissenschaft“ (vědy o obraze) atd. Práce pro české prostředí re-formuluje pojem výtvarného realismu (a navazuje tak třeba na literaturu o Gustavu Courbetovi). Aplikuje soudobé interpretační postupy (např. metoda analýzy jednotlivého artefaktu), což je u nás právě v této oblasti zatím spíše publikační vzácností. (S použitím části recenze prof. Mileny Bartlové)
Nákup knihy
Politizující kovář Karla Purkyně – Realismus, (auto)portrét, alegorie, Václav Hájek
- Jazyk
- Rok vydání
- 2015
Doručení
Platební metody
2021 2022 2023
Navrhnout úpravu
- Titul
- Politizující kovář Karla Purkyně – Realismus, (auto)portrét, alegorie
- Jazyk
- česky
- Autoři
- Václav Hájek
- Vydavatel
- Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií
- Rok vydání
- 2015
- Vazba
- měkká
- ISBN10
- 8087398513
- ISBN13
- 9788087398517
- Kategorie
- Umění / Kultura
- Hodnocení
- 4 z 5
- Anotace
- Purkyňův Politizující kovář je jeden z klíčových obrazů českého 19. století, propojuje v sobě řadu více i méně očekávatelných významů, vypovídá o přelomové době vzniku, o konstrukci postavení umělce a kritika a podílí se na autonomizaci malby. Studie se soustřeďuje na analýzu tohoto jediného obrazu a představuje tak svébytný žánr uměleckohistorického textu, na jedné straně čtenářsky vstřícný, na druhé straně metodicky náročný. Autor postupuje tradičním způsobem od přehledu dosavadních pojednání přes rozbor obrazu po komplexnější tematické a významové výklady. Čtenáři tak usnadňuje orientaci v různých interpretačních možnostech a přístupech, jež se navzájem vrství a propojují. Při průzkumu díla bylo využíváno dobových archivních zdrojů, periodik, pozdější teoretické literatury, současných teorií z oblasti formální analýzy, z oblasti „Bildwissenschaft“ (vědy o obraze) atd. Práce pro české prostředí re-formuluje pojem výtvarného realismu (a navazuje tak třeba na literaturu o Gustavu Courbetovi). Aplikuje soudobé interpretační postupy (např. metoda analýzy jednotlivého artefaktu), což je u nás právě v této oblasti zatím spíše publikační vzácností. (S použitím části recenze prof. Mileny Bartlové)