Knihobot

Divadlo a interakce

Tato série se ponořuje do dynamického světa divadla a zkoumá jeho hranice skrze kritické eseje, teoretické úvahy a praktické aplikace. Sleduje současné trendy, experimentální přístupy a interdisciplinární přesahy, které formují moderní scénické umění. Čtenáři se mohou těšit na hluboké analýzy tvůrčích procesů, sociálních přesahů divadla a inovativních režií. Jedná se o esenciální četbu pro studenty, umělce i divadelní nadšence, kteří chtějí porozumět současné divadelní krajině.

Divadlo a interakce
Divadlo a interakce III.
Divadlo a interakce VII.
Divadlo a interakce IV.
Divadlo a interakce VIII.
Divadlo a interakce II.

Doporučené pořadí čtení

  1. 1

    Sborník prací doktorandů Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU i jejich pedagogů a školitelů (např. Etlíkova stať Termíny k dohodnutí, Makonjova studie Divadlo mezi objektem a subjektem, Dvořákova Za nové paradigma divadla, Klímova o projektu režisérského tandemu SKUTR Ráj srdce a Labyrint světa; o činnosti dvojice SKUTR referuje i Josef Krofta nebo Kateřina Dolenská). Z pozoruhodných témat lze dále zmínit příspěvek Jany Svobodové o sociálním divadle, první publikované explikace a stati budoucích úspěšných režisérů Jiřího Adámka (Herec spoutaný hudbou – na cestě k projektu Tiká tiká politika), Petry Tejnorové či Martina Kukučky (SKUTR). Další autoři: Andrea Králová, Kateřina Šplíchalová, Zdeněk A. Tichý a Vratislav Šrámek. Vydáno ve spolupráci s KALD DAMU v Praze.

    Divadlo a interakce
  2. 2

    Druhý svazek každoroční bilance prácí doktorandů Katedry alternativního a loutkového divadla i jejich pedagogů a školitelů (mj. stati Subjekti a objekti nebo Craig, nadloutka a nadherec od Karla Makonje, Integrace jevištních složek u Josefa Krofty od Miloslava Klímy, Vizuál divadla – poznámky k mimojevištní dimenzi divadla a budoucí teatrografii nebo Skórerství jako součást teatrometrie – na okraj procesu oddivadelňování divadla od Jana Dvořáka, Nové výzvy managementu kultury od Jiřího Sulženka či „Mezi barem a estetickým tvarem“ od Jiřího Havelky a jeho reflexe inscenací Drama v kostce a Černá díra). Základem publikace jsou 3 témata: Jiří Havelka – SKUTR – Petra Tejnorová. Autoři dalších textů: Géza Balogh, Dagmar Inštitorisová, Henryk Jurkowski, Lucyna Kozień, Livija Kroflin, Martin Kukučka, Hana Ribi-Štěpková, Matěj Samec, Iveta Škripková, Kristýna Täubelová a Lukáš Trpišovský. Vydáno ve spolupráci s KALD DAMU v Praze.

    Divadlo a interakce II.
  3. 3

    Třetí svazek řady Divadlo a interakce nabízí práce doktorandů KALD DAMU i jejich pedagogů a školitelů (např. Etlíkovu stať Ještě jednou k termínům, Nuskovu repliku K diskusi o interakci komponentů jevištního díla, Klímovu Tendence a podněty v tvorbě Josefa Krofty, Mikešovu Jak se dostat do přítomnosti a udržet se v ní ad.) a je zejména cenným zdrojem poznání inscenační práce nejmladší režisérské generace, absolventů katedry, okruhu Jiřího Havelky (reflexe inscenace HaDivadla Indián v ohrožení), režisérského tandemu SKUTR, Petry Tejnorové ad. Výtvarnice Simona Rybáková zde otevírá svůj volný cyklus o divadelním kostýmu a jeho proměnách v čase a Kateřina Mocová a Vladimír Novák zase poprvé reflektují téma socializačních a integrujících možností divadla pro zdravotně a mentálně znevýhodněné. (Autoři dalších textů: Géza Balogh, Kateřina Dolenská, Jan Dvořák, Biljana Golubovič, Karel Makonj, Ludmila Mudruňková, Matěj Samec, Jiří Sulženko, Vratislav Šrámek a Zdeněk A. Tichý.) Vydáno ve spolupráci s ReproArt a s Výzkumným pracovištěm KALD DAMU.

    Divadlo a interakce III.
  4. 4

    Další ze sborníků, které vznikají ve spolupráci s Katedrou alternativního a loutkového divadla DAMU, opět nabízí práce doktorandů i jejich pedagogů a školitelů (např. Makonjovu stať Kolik andělů na špičku jehly?, Mikešovu studii Tvář ad.). Z pozoruhodných témat lze dále zmínit Ekologické divadlo od Michaely Rýgrové, blok příspěvků studentů prof. Petra Matáska o scénografii nebo studii Historický kostým od Simony Rybákové (provázenou mimořádně bohatou fotodokumentací). Autoři dalších textů: Dora Bouzková, Adriana Černá, Máša Černíková, Lukáš Jiřička, Anna Krtičková, Naoko Aoki, Nguen Ha Than, Vladimír Novák, Karolina Ráčková, Veronika Riedlbauchová, Matěj Samec, Tereza Sléhová, Markéta Stará, Klára Syrůčková, Jakub Štěpán, Petra Tejnorová a Zuzana Vítková.

    Divadlo a interakce IV.
  5. 5

    Pátý svazek řady Divadlo a interakce přináší stati pedagogů KALD DAMU (Vidět a být viděn od Vladimíra Mikeše, Alternativa či alternativy + Vizualita loutkového divadla od Karla Makonje, Pantha Rhei – energie trvalého pohybu od Miloslava Klímy, Analýza zvukového plánu inscenace Děviatko od Vratislava Šrámka a Vizuální divadlo v českých zemích a kontext osmdesátých let od Jana Dvořáka), z doktorandů katedry Michaela Rýgrová pokračuje v průzkumu ekologického divadla a autorsky se představují i další talenty českého divadla: Lukáš Jiřička, Lukáš Trpišovský, A.-F. Josephová, Máša Černíková, Michal Hába, Matěj Samec, Petra Tejnorová a Ewa Žurakowská. Vydáno ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm KALD DAMU v Praze.

    Divadlo a interakce V.
  6. 6

    Divadlo a interakce VI.

    • 316 stránek
    • 12 hodin čtení

    Do šestého svazku řady Divadlo a interakce mj. přispěli Vladimír Mikeš (Stesk po násilí), Karel Makonj (Loutka a herec), Miloslav Klíma (Pantha Rhei – energie trvalého pohybu, 2. část), Vladimír Novák (Výtvarná tvorba lidí s postižením – na hranici mezi outsider art a art brut), Daniel Přibyl (Globální dramaturgie), Simona Rybáková (Bermudská krinolína aneb Kostým jako humánní zbraň pro likvidaci závadných jedinců ve společnosti), Máša Černíková (Tryzna charismatu), Lukáš Jiřička píše o skladatelce Olze Neuwirth, Lukáš Trpišovský o Heineru Goebbelsovi, Petra Tejnorové o dokumentárním divadle, Adriana Kubištová Máčiková o putování divadelní maringotky a k divadlu Continuo se vztahují hned dvě reflexe: Marka Turošíka a Ewy Żurakowské. Vydáno ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm KALD DAMU v Praze.

    Divadlo a interakce VI.
  7. 7

    Divadlo a interakce VII.

    • 256 stránek
    • 9 hodin čtení

    Již sedmý svazek zavedené řady se tematicky vztahuje k výzkumu divadla ve specifických skupinách (Dora Bouzková, Monika Kováčová a Elena Volpi), k aplikaci nových médií v divadle (Petra Tejnorová, Antonín Šilar a Lukáš Jiřička), Radoslava Schmelzová se zabývá divadelní tvorbou v netradičních prostorech, Ida Hledíková komentuje současné slovenské loutkářství, Veronika Riedelbauchová zkoumá symbiózu divadla a nového cirkusu a Lukáš Trpišovský se svěřuje se zkušeností při zkouškách inscenace Svěcení jara. Autorsky zastoupeni jsou i pedagogové KALD (M. Klíma, K. Makonj, P. Matásek, V. Mikeš a J. Dvořák). Vydáno ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm KALD DAMU v Praze.

    Divadlo a interakce VII.
  8. 8

    Divadlo a interakce VIII.

    • 244 stránek
    • 9 hodin čtení

    Již poosmé se vedle pedagogů (M. Klíma, V. Mikeš, E. Slavíková, M. Čunderle ad.) prezentují především doktorandi Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU: Lukáš Jiřička, Petra Tejnorová, Markéta Dvořáková, Tomsa Legierski, Marianna Stránská, Adriana Černá, Zuzana Burianová, Magda Jiřička Stojowska ad.; Adriána Cieslaková a Marek Turošík v samostatném oddíle popisují jaké byly zkoušky s Robertem Wilsonem v Národním divadle (a k tomu je přiřazena dokumentace, rekapitulující pražské působení světově proslulého režiséra v letech 1979–2014). Vydáno ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm KALD DAMU v Praze.

    Divadlo a interakce VIII.
  9. 9

    Divadlo a interakce IX.

    • 232 stránek
    • 9 hodin čtení

    Za dosud vydaných 10 svazků řady Divadlo a interakce (I.–IX. plus svazek 8 a půl / Modré stránky) byl jejich iniciátor a hlavní editor prof. Miloslav Klíma oceněn festivalem …příští vlna / next wave… v kategorii Publikační čin roku 2016. Tento svazek nabízí texty Vladimíra Mikeše, Karla F. Tománka, Gézy Balogha a dalších autorů, jakož i příspěvky doktorandů KALD DAMU (Lukáš Brychta, Marianna Stránská, Marek Turošík, Michal Hába, Zuzana Pártlová, Magdalena Jiřička Stojowska, Johana Vaňousová, Markéta Dvořáková, Tomsa Legierski a Zuzana Burianová); zvláštní blok textů je pak věnován Josefu Kroftovi. Vydáno ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm KALD DAMU v Praze.

    Divadlo a interakce IX.
  10. 10

    Sborník textů frekventantů doktorandského studia na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU (mj. jsou zastoupeni Ivo Kristián Kubák, Michal Hába, Marianna Stránská, Zuzana Vojtíšková, Johana Vaňousová a Marek Turošík), úvodní příspěvky jsou od Miloslava Klímy a Jiřího Havelky. Vydáno ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm KALD DAMU v Praze.

    Divadlo a interakce X. Modré stránky podruhé
  11. 11

    Divadlo a interakce XI.

    • 216 stránek
    • 8 hodin čtení

    Sborník prací účastníků doktorandského studia Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU v Praze, uvedený předmluvou prof. Miloslava Klímy. Autorsky se prezentují Michal Hába, Marianna Stránská, Apolena Vanišová, Petra Tejnorová, Petr Prokop, David Mírek, Marek Turošík, Jakub Maksymov a mnozí další; poslední blok textů je věnován Karlu Makonjovi. Vydáno ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm KALD DAMU / NAMU v Praze.

    Divadlo a interakce XI.