Konstantin Sergejevič Stanislavskij Knihy
Konstantin Sergejevič Stanislavskij byl ruský herec a divadelní režisér, jehož inovativní přínos modernímu evropskému a americkému realistickému herectví se stal základem mainstreamového západního hereckého tréninku na většinu minulého století. Stanislavskij zorganizoval své realistické techniky do uceleného a použitelného „systému“. Díky jeho propagaci a rozvoji bývalými studenty a mnoha překladům jeho teoretických spisů získal Stanislavského systém bezprecedentní mezinárodní dosah a dominoval debatám o herectví na Západě. Jeho práce byla stejně důležitá pro rozvoj socialistického realismu v SSSR jako pro psychologický realismus ve Spojených státech. Zatímco mnozí spojují jeho „systém“ s americkou „Metodou“, Stanislavského přístup byl multivariantní, holistický a psychofyzický, prozkoumával postavu a akci zevnitř i zvenčí, což nazval „duchovním realismem“.







Klasické dílo světové divadelní literatury, jehož autorem je ruský režisér K. S. Stanislavskij, tvůrce vlastní herecké metody.
No-one has had greater influence on acting as we know it than Stanislavski. His 'system' or interpretations of it - has become the central force determining almost every performance we see on stage or screen. His teaching is principally set out in three famous books: An Actor Prepares, Building a Character and Creating a Role. It is still the only comprehensive theory of acting we possess. In the first book, An Actor Prepares, Stanislavski dealt with the inner imaginative processes. In the second Building a Character, he concentrated on the body, the voice and other physical means of expression. In Creating a Role, the third book, he describes the elaborate preparation that precedes actual performance. Creating a Role "describes the elaborate marination that precedes the acutal performance. The analyses of Othello and The Inspector General, which make up Parts Two and Three, show a mind cutting through text like an inspired psneumatic-drill…Altogether Creating a Role is a brilliant little treatise and a careful reading is worth several lessons in almost any English acting academy" (Charles Marowitz, The Observer)
Stanislavski's complete and unabridged autobiography offers an insightful glimpse into his life in the theatre, making it a vital resource for scholars, practitioners, and students. Translated by Jean Benedetti, this edition features fifty photographs that enhance the narrative of his remarkable journey. It stands as a classic account of the experiences and philosophies of a pioneering actor and director, providing valuable lessons and inspiration for those in the performing arts.
Building a Character
- 299 stránek
- 11 hodin čtení
"An Actor must work all his life, cultivate his mind, train his talents systematically, develop his character; he may never despair and never relinquish this main pupose - to love his art with all his strength and love it unselfishly." (Constantin Stanislavski)
An Actor's Work
- 762 stránek
- 27 hodin čtení
27 The External Creative State in Performance -- 28 General Creative State in Performance -- 29 The 'System' -- Appendices -- Endnotes -- Glossary of Key Terms -- Afterword by Anatoly Smeliansky



