Knihobot

Konstantin Sergejevič Stanislavskij

    17. leden 1863 – 7. srpen 1938

    Konstantin Sergejevič Stanislavskij byl ruský herec a divadelní režisér, jehož inovativní přínos modernímu evropskému a americkému realistickému herectví se stal základem mainstreamového západního hereckého tréninku na většinu minulého století. Stanislavskij zorganizoval své realistické techniky do uceleného a použitelného „systému“. Díky jeho propagaci a rozvoji bývalými studenty a mnoha překladům jeho teoretických spisů získal Stanislavského systém bezprecedentní mezinárodní dosah a dominoval debatám o herectví na Západě. Jeho práce byla stejně důležitá pro rozvoj socialistického realismu v SSSR jako pro psychologický realismus ve Spojených státech. Zatímco mnozí spojují jeho „systém“ s americkou „Metodou“, Stanislavského přístup byl multivariantní, holistický a psychofyzický, prozkoumával postavu a akci zevnitř i zvenčí, což nazval „duchovním realismem“.

    Konstantin Sergejevič Stanislavskij
    Můj život v umění
    Můj život v umění BEZ OBÁLKY !!
    Moje výchova k herectví. Díl II.
    Dotvoření herce
    Moje výchova k herectví II. díl
    Moje výchova k herectví
    • Klasické dílo světové divadelní literatury, jehož autorem je ruský režisér K. S. Stanislavskij, tvůrce vlastní herecké metody.

      Můj život v umění
    • No-one has had greater influence on acting as we know it than Stanislavski. His 'system' or interpretations of it - has become the central force determining almost every performance we see on stage or screen. His teaching is principally set out in three famous books: An Actor Prepares, Building a Character and Creating a Role. It is still the only comprehensive theory of acting we possess. In the first book, An Actor Prepares, Stanislavski dealt with the inner imaginative processes. In the second Building a Character, he concentrated on the body, the voice and other physical means of expression. In Creating a Role, the third book, he describes the elaborate preparation that precedes actual performance. Creating a Role "describes the elaborate marination that precedes the acutal performance. The analyses of Othello and The Inspector General, which make up Parts Two and Three, show a mind cutting through text like an inspired psneumatic-drill…Altogether Creating a Role is a brilliant little treatise and a careful reading is worth several lessons in almost any English acting academy" (Charles Marowitz, The Observer)

      Creating a Role
    • Stanislavski's complete and unabridged autobiography offers an insightful glimpse into his life in the theatre, making it a vital resource for scholars, practitioners, and students. Translated by Jean Benedetti, this edition features fifty photographs that enhance the narrative of his remarkable journey. It stands as a classic account of the experiences and philosophies of a pioneering actor and director, providing valuable lessons and inspiration for those in the performing arts.

      My life in art
    • Building a Character

      • 299 stránek
      • 11 hodin čtení
      4,3(35)Ohodnotit

      "An Actor must work all his life, cultivate his mind, train his talents systematically, develop his character; he may never despair and never relinquish this main pupose - to love his art with all his strength and love it unselfishly." (Constantin Stanislavski)

      Building a Character
    • An Actor's Work

      • 762 stránek
      • 27 hodin čtení
      4,2(60)Ohodnotit

      27 The External Creative State in Performance -- 28 General Creative State in Performance -- 29 The 'System' -- Appendices -- Endnotes -- Glossary of Key Terms -- Afterword by Anatoly Smeliansky

      An Actor's Work