Výbor z celoživotního básnického díla francouzského surrealisty a spoluautora „bible surrealismu“ Magnetických polí, doprovázený dobovými dokumenty, fotografiemi a výňatky z memoárů. Soupault se jeví „jako básník křehkého výrazu, nebouřlivý, kultivovaný, jenž jde cestou vedoucí srdcem“, jak o něm napsal editor svazku a překladatel Zdeněk Lorenc. Kniha je uvedena Lorencovou studií a doplněna přehledným kalendáriem básníkova života a díla.
Philippe Soupault Knihy
Philippe Soupault byl klíčovou postavou francouzské avantgardy, spoluzakladatelem surrealismu a aktivním účastníkem dadaistického hnutí. Jeho literární tvorba, včetně raných děl automatického psaní, zkoumá hlubiny lidské psychiky a reality. Soupaultův styl se vyznačuje experimentováním s jazykem a nekonvenčními narativními strukturami, čímž posouvá hranice literárního vyjádření. Jeho vliv na vývoj moderní poezie a prózy je nepopiratelný.







Kniha, již André Breton a Philippe Soupault společné vydali roku 1920, je inaugurální text surrealismu, v němž zároveň dosud působí skeptický humor a radostný nihilismus Dada. Jeho české vydání, k němuž tu konečně dochází, snad pomůže trochu zkorigovat předpotopní představy, které u nás o surrealismu a „automatickém psaní" – jehož jsou Magnetická pole prvním programovým příkladem – dodnes panují. Spíš než do temnot nevědomých a „nízce" pudových pásem psychismu je tu automatické psaní rázem obráceno k čirému údivu před neznámem a k radosti z nadlehčující tvůrčí hry.
Životopisná práce o Artaudovi "Život, dílo, sny" z pera Jana Kopeckého. Knihu doplňují Svědectví současníků [o Artaudovi], Artaudova bibilografie a množství fotografií. Úvod Philippe Soupault.
Autorisovaný překlad. Vyd. též 50 výt. na similijapanu a čís. 1–25 podeps. autorem.
Lost Profiles
- 102 stránek
- 4 hodiny čtení
A retrospective of crucial periods in modernism via portraits of its literary lions by the co-founder of the Surrealist Movement.
Last Nights Of Paris
- 176 stránek
- 7 hodin čtení
Written in 1928 by one of the founders of the Surrealist movement, and translated the following year by William Carlos Williams (the two had been introduced in Paris by a mutual friend), Last Nights of Paris is related to Surrealist novels such as Nadja and Paris Peasant, but also to the American expatriate novels of its day such as Day of the Locust. The story concerns the narrator's obsession with a woman who leads him into an underworld that promises to reveal the secrets of the city itself... and in Williams' wonderfully direct translation it reads like a lost Great American Novel. A vivid portrait of the city that entranced both its native writers and the Americans who traveled to it in the 20's, Last Nights of Paris is a rare collaboration between the literary circles at the root of both French and American Modernism.
A Rimbaudesque novella of wayward wanderlust and liberty from the cofounder of Surrealism Conceived in a hospital bed in 1917 and written a few months later after his fateful encounter with Lautréamont's Maldoror, Philippe Soupault's novella The Voyage of Horace Pirouellepreceded the author's involvement with Parisian Dada and the Surrealist movement he would later launch with his friends. Inspired by a schoolmate's sudden departure for Greenland on a whim and his subsequent disappearance, Soupault imagines his alter ego's adventures as entries in a journal both personal and fictional. Adopted by an Inuit tribe, Pirouelle drifts from one encounter to another, from one casual murder to another, until his life of liberty and spontaneity leads him to stasis at the edge of existence. After taking an active part in French Dada, Philippe Soupault(1897-1990) cofounded the Surrealist movement with André Breton and Louis Aragon, and authored with Breton The Magnetic Fields, the first official Surrealist work. After being expelled from the movement for the crime of being "too literary," he devoted his life to writing, travel, journalism and political activity (for which he was put in prison by the collaborationist Vichy government).
