Knihobot

Vladimir Jankélévitch

    31. srpen 1903 – 6. červen 1985

    Filozof a hudební vědec, jehož dílo se noří do hlubin lidské existence. Jeho psaní se vyznačuje pronikavou analýzou a hlubokým zamyšlením nad povahou času a mravnosti. Jankélévitch zkoumá jemné nuance lidských zkušeností, často se zaměřuje na složitost emocí a etických dilemat. Jeho práce nabízí jedinečnou perspektivu na to, co znamená být člověkem.

    Vladimir Jankélévitch
    Zauber, Improvisation, Virtuosität
    Der Geist des Widerstands
    Music and the Ineffable
    Henri Bergson
    Odpuštění
    Ironie
    • Ironie

      • 152 stránek
      • 6 hodin čtení
      5,0(2)Ohodnotit

      V knize Ironie najdeme většinu pro Jankélévitche typických témat. Ironii vyčerpávajícím způsobem popisuje s pomocí nesčetných příkladů jako stav či typ morálního vědomí, jako rétorickou figuru a jako literární strategii. Jde mu v prvé řadě o ironii jakožto literární útvar. Považuje ji za literární projev motivovaný "dobrým, radostným vědomím": "Co je ironie, ne-li vědomí, a to dobré radostné vědomí, v čemž se liší od pokrytectví? Není humoru bez lásky, ani ironie bez radosti. Celkem vzato ironie zachraňuje to, co se zachránit dá. Je smrtelná pro iluze; všude tká pavoučí sítě, do nichž se nechávají nachytat pedanti, domýšlivci a groteskní lidé. "Ironie znamená pravou svobodu!" volá Proudhon ze své cely ve Sv. Pelagii. Ironie vše zpochybňuje; svým indiskrétním dotazováním boří všechny definice, neustále ruší kazatelskou pedanterii, která se chce usadit v uspokojivé dedukci. Díky ironii myšlení dýchá volněji, když se rozpoznává, tančící a skřípějící, v zrcadle reflexe.

      Ironie
    • Henri Bergson

      • 352 stránek
      • 13 hodin čtení
      4,7(3)Ohodnotit

      Vladimir Jankelevitch's Henri Bergson is a great commentary written on philosopher Henri Bergson. Jankelevitch's analysis covers all aspects of Bergson's thought, from metaphysics, emotion and temporality, to psychology and biology. This edition also includes supplementary essays on Bergson by Jankelevitch, Bergson's letters to Jankelevitch, and an editor's introduction.

      Henri Bergson
    • Music and the Ineffable

      • 194 stránek
      • 7 hodin čtení
      4,4(38)Ohodnotit

      This classic exploration delves into the philosophy of music, offering profound insights and analyses that resonate with both scholars and enthusiasts. Now accessible in English, it invites a new generation to engage with its timeless themes and concepts, enriching their understanding of music's role in culture and human experience. The work's enduring relevance makes it a crucial addition to the study of music philosophy.

      Music and the Ineffable
    • Der Geist des Widerstands

      Politische Interventionen. 1943-1983

      • 256 stránek
      • 9 hodin čtení

      Vladimir Jankélévitch, ein bedeutender französischer Philosoph jüdisch-russischer Herkunft, wird für seine tiefgreifenden Gedanken über Themen wie Verzeihen, Lüge und Tod geschätzt. Während er in Frankreich als zentraler Denker des 20. Jahrhunderts anerkannt ist, fand seine Philosophie in Deutschland erst spät Beachtung. Besonders bemerkenswert ist, dass eine deutsche Übersetzung seiner politischen Schriften bislang fehlt, was seine Rezeption in Deutschland stark einschränkt.

      Der Geist des Widerstands
    • Musik spielt in Vladimir Jankélévitchs OEuvre nicht nur in ästhetischer, sondern auch in philosophischer Hinsicht eine entscheidende Rolle. Sie ist der Ausgangspunkt vieler seiner Überlegungen und Betrachtungen zu Fragen der Metaphysik und Ethik, weil allein sie dem »Unaussprechlichen« Ausdruck verleiht und das Leben, obwohl sie »nichts auszudrücken scheint«, paradoxerweise mit Sinn erfüllt — gerade dort, wo sie als Klangbild an seine Grenzen erinnert. Das Endliche wird durch sie ins Unendliche transzendiert. Ein halbes Jahrhundert vor Peter Sloterdijk, der Musik als ein »Zur-Welt-Kommen oder ein Die-Welt-Fliehen« definiert, hat Jankélévitch den Geist der Musik, Anfang und Ende, Geburt und Tod, das Auf und Ab des Ertönten sensibel studiert. „Satie und der Morgen“ gehört in eine Reihe von Essays über Komponisten, die Jankélévitch den Tageszeiten zugeordnet hat. Satie, der seine Werke selbst ironisch als »gothisch« bezeichnete, ist laut Jankélévitch eine Künstlererscheinung des Morgens: ob »Gymnopédies« oder »Gnossiennes«, ob »Danse gothiques« oder »Pièces froides«, ob »Rag-Time« oder »Messe des Pauvres«, in den unzeitgemäßen Rêverien des einsamen »Klavierspielers vom Montmatre« vernimmt Jankélévitch die Unschuld des Erwachens, eine »Scham des Gefühls«, auch eine ironische Absage an das Profane. 1957 in Paris erschienen, ist dieser erhellende Text zum ersten Mal nun auf Deutsch zu lesen.

      Satie und der Morgen