Knihobot

Shlomo Sand

    10. září 1946

    Shlomo Sand je profesorem historie na Telavivské univerzitě, jehož práce se hluboce zabývá nacionalismem a francouzskou intelektuální historií. Jeho díla zkoumají konstrukt národní identity a podstatu kolektivní paměti, přičemž často zpochybňují zavedené historické narativy. Sandův styl se vyznačuje odvážnou analýzou, která vybízí čtenáře k přehodnocení zakořeněných představ o národu a historii. Jeho intelektuální odkaz spočívá v podněcování kritického myšlení o nacionalistických ideologiích.

    Shlomo Sand
    On the Nation and the Jewish People
    The Invention of the Land of Israel
    Twilight of History
    The Invention of the Land of Israel : from Holy Land to Homeland
    Jak byl vynalezen židovský národ
    Jak byla vynalezena Země izraelská : od Svaté země k vlasti
    • Jak naznačuje Šlomo Sand v úvodu této knihy, lze ji pochopit jako druhý díl či dodatek ke knize Jak byl vynalezen židovský národ. Výchozí teze obou je stejná: moderní národ, panující suverénně na svém území prostřednictvím svého státu, je zcela jiným typem kolektivní entity, než jakou představovala židovská náboženská společenství rozesetá po Evropě, středním Východě a severní Africe na konci 18. století. Aby mohl být ve 20. století ustaven stát židovského národa, musel být tento národ sionistickým hnutím vytvořen. - z doslovu Pavla Barši

      Jak byla vynalezena Země izraelská : od Svaté země k vlasti
    • Málokterá historická práce vyvolala takový zájem a reakce jako dílo izraelského historika Šlomo Sanda, které bylo publikováno v roce 2008 a přeloženo do více než dvaceti jazyků. Sand, profesor historie na Telavivské univerzitě, zpochybňuje existenci židovského národa v etnickém smyslu a tvrdí, že historický příběh Židů je konstruktem sionistů z 19. století. Na základě důkladného výzkumu vyvrací mýtus o masovém vyhnání Židů z Palestiny, které mělo nastat v 1. a 2. století našeho letopočtu. Sand ukazuje, že většina Židů zůstala v Palestině a konvertovala k islámu, a že židovská populace, rozptýlená v různých regionech, pochází z národů, které nikdy na území Palestiny nevstoupily. Sand argumentuje, že Židé tvoří náboženské, nikoli etnické společenství, čímž zpochybňuje dogmata sionismu a historické právo Židů na návrat do „země zaslíbené“. Jeho přístup není motivován antisionismem či antisemitismem, ale vědomím, že dějiny všech národů jsou do značné míry konstruovány. Sand srovnává vznik Státu Izrael s jinými státy, které vznikly na základě problematických argumentů, a žádá, aby Izrael usiloval o plnou rovnost svých občanů. Jako sekulárně smýšlející Izraelec volá po demokratizaci státu, jehož etnokratická struktura zatím zůstává neochvějná. Kniha obsahuje autorovu předmluvu pro české čtenáře a doslov Pavla Barši.

      Jak byl vynalezen židovský národ
    • Twilight of History

      • 276 stránek
      • 10 hodin čtení
      4,4(5)Ohodnotit

      Eminently readable, almost entirely free of theoretical jargon, and ... of clear importance for both politics and education. -Beverley Southgate, Reviews in History Sand makes a convincing case against linear history, retrospectively invented continuities, anachronistic or ahistorical transpositions. He stresses the necessity of situating one's own point of view, contextualizing and historicizing events, bringing to light bifurcations, paths not taken, contradictions and possibilities. And above all, of never sticking to the views of the dominant and the victors. - La Marseillaise Shlomo Sand asks ironically and seriously whether Clio's days are not numbered. In Twilight of History he retraces the broad lines of humanity's evolution and questions our relationship to antiquity and Christianity as foundations of Western civilization ... Sand recalls that the discipline owes its institutionalization to the establishment of nation-states, given the task of retracing their origins and fuelling their glory, and he asks how far it can survive these. - Le Magazine Littéraire After Israel, it is Clio, the muse of history, who is the object of Sand's rigorous examination, with such painful questions as whether we have to accept the impossibility of a morally neutral history. Is history not basically a 'concealed theology,' as Nietzsche saw it, designed to build and maintain the foundation myths of nations? At the end of an essay illuminated by personal touches, the pillars of historical self-evidence fall one after the other: Greek 'heritage,' Eurocentrism, arbitrary periodization. Venturing outside the carapace of his specialization, Shlomo Sand sees far, and brings a fresh breeze to arid certainties. - Le Temps The Israeli historian has a magisterial work behind him. No one has better shown how a national history is fabricated and constructed on the sands of an ideology. What Shlomo Sand now offers us generalizes this argument, and we can only salute his erudite presentation of the establishment of history as a 'science' in the service of national passions. His chapter titles, 'Undoing the Myth of Origins,' 'Escape from Politics?,' 'Probing the Truth of the Past' are so many stimulating injunctions. - Lire Sand does not just make the case against a certain historical narrative, he also rumples the historians, including such contemporary icons as the founders of the Annales school, Marc Bloch and Lucien Febvre, whom he reproaches of indifference in their studies to the great political affairs of their time, Nazism, Stalinism and Judeophobia. In this time of reform of history teaching and rehabilitation of great republican myths, Shlomo Sand's simple but indispensable message is to beware of ourselves. -Denis Sieffert, Politis

      Twilight of History
    • Shlomo Sand was born in 1946, in a displaced person’s camp in Austria, to Jewish parents; the family later migrated to Palestine. As a young man, Sand came to question his Jewish identity, even that of a “secular Jew.” With this meditative and thoughtful mixture of essay and personal recollection, he articulates the problems at the center of modern Jewish identity. How I Stopped Being a Jew discusses the negative effects of the Israeli exploitation of the “chosen people” myth and its “holocaust industry.” Sand criticizes the fact that, in the current context, what “Jewish” means is, above all, not being Arab and reflects on the possibility of a secular, non-exclusive Israeli identity, beyond the legends of Zionism.

      How I Stopped Being a Jew
    • The book explores the current state of the Left, highlighting its apparent decline despite historical resilience. It examines the disconnect between ongoing social struggles and the lack of support for traditional left parties, suggesting that while citizens continue to challenge dominant political regimes, these efforts fail to coalesce into robust movements. The analysis delves into the reasons behind this global decline and considers the implications for future political dynamics and activism on the Left.

      A Brief Global History of the Left
    • The End of the French Intellectual

      • 278 stránek
      • 10 hodin čtení
      3,5(45)Ohodnotit

      Charting the decline of the French intellectual, from the Dreyfus Affair to Islamophobia The best-selling author of The Invention of the Jewish People, Shlomo Sand examines the troublesome figure of the French intellectual. Revered throughout the Francophile world, France's tradition of public intellectual engagement stems from Voltaire and Zola and runs through Sartre and Foucault to the present day. The intellectual enjoys a status as the ethical lodestar of his nation's life, but, as Sand shows, the recent history of these esteemed figures shows how often, and how profoundly, they have fallen short of the ideal. Sand examines Sartre and de Beauvoir's unsettling accommodations during the Nazi occupation and then shows how Muslims have replaced Jews as the nation's scapegoats for a new generation of public intellectuals, including Michel Houellebecq and Alain Finkielkraut. Possessing an intimate knowledge of the Parisian intellectual milieu, Sand laments the degradation of a literary elite, but questions the value of that class at the best of times. Drawing parallels between the Dreyfus Affair and Charlie Hebdo, while mixing reminiscence with analysis, Sand casts a characteristically candid and mordant gaze upon the intellectual scene of today.

      The End of the French Intellectual