Knihobot

Péter Nádas

    14. říjen 1942

    Péter Nádas je přední postavou středoevropské literatury, jehož díla se vyznačují hlubokou psychologií a magickým realismem. Jeho romány, ovlivněné tradicí Prousta a Thomase Manna, se ponořují do složitostí lidské mysli a paměti. Nádas opustil žurnalistiku a vzdal se systému, aby se mohl plně věnovat literatuře, což mu umožnilo zachovat si uměleckou integritu. Jeho psaní je ceněno pro svou náročnost a jedinečný pohled na středoevropskou zkušenost.

    Péter Nádas
    Love
    Shimmering Details, Volume I
    Konec jedné ságy
    Dům paní Kláry
    Kniha pamětí
    Paralelné príbehy I. - III. (komplet)
    • Paralelné príbehy I. - III. (komplet)

      • 1264 stránek
      • 45 hodin čtení
      4,5(2)Ohodnotit

      Péter Nádas (1942), maďarský prozaik, dramatik, fotograf, nositeľ viacerých národných aj medzinárodných ocenení, má už na slovenskom knižnom trhu jeden impozantný román - Knihu pamätí. Paralelné príbehy sú ešte monumentálnejšie z hľadiska rozsahu, na druhej strane však autor výrazne zjednodušil svoj štýl aj jazyk - stačí si prečítať prvé strany, ktoré pripomínajú skôr detektívku než Nádasovo sofistikované písanie. Pravda, isté veci ostali, lebo sú autorovou takpovediac "večnou" témou: telo, jeho fungovanie, vzťah inštinktov a racionality a i. Ťažko je čo len naznačiť, o čom toto rozsiahle dielo je. O dôvod viac, aby ste ho prečítali.

      Paralelné príbehy I. - III. (komplet)
    • Velkolepý román současného maďarského autora, jehož základními tématy jsou láska a smrt. Těžiště knhy tkví v čase a prostoru autorovi osobní zkušenosti: padesátých až sedmdesátých letech dvacátého století na evropském Východě. Ze zdánlivě sterilní půdy vyrostl barvitý epický monument, který už dnes bývá řazen po bok díla Proustova či Musilova.

      Kniha pamětí
    • Výbor z povídek maďarského prozaika, dramatika a esejisty Pétera Nádase. Prozaická prvotina, skvělá novela Bible, je nevšední literárně psychologická studie o všudypřítomnosti strachu, který v 50 letech zachvacoval – a křivil – děti komunistických prominentů žijících v chráněných čtvrtích budínských kopců, i o lživosti a vyčpělosti komunistických idejí, které se při střetu s tíživou skutečností rozpadaly v prach. Podobnému tématu, tedy vnímání absurdit a groteskní ubohosti života v 50. letech očima pozorného dětského pozorovatele, jsou věnovány i povídky Zeď a Sanyika, opět zasazené do čtvrti vyhrazené komunistickým pohlavárům. S jistým časovým odstupem se protikladem vyprázdněné mrtvé ideologie a prostého lidského bytí, žitého naplno, zabývá Nádas v plasticky propracované novele Dům paní Kláry, kde jej zachytil na konfrontaci vyhaslé komunistické intelektuálky a její nekomplikované, živočišné služky. V povídce Zahradník se autor politickému náboji vyhnul a podal v ní jímavý obraz dětského zármutku nad ztrátou matky, kdežto v bravurní próze Mínótauros předvedl Nádas svou schopnost absurdního pojetí skutečnosti.

      Dům paní Kláry
    • Konec jedné ságy

      • 148 stránek
      • 6 hodin čtení
      3,4(10)Ohodnotit

      Mnohovrstevnatý a nikterak jednoduchý příběh románu Konec jedné ságy se odehrává v několika časových i místních rovinách. Část děje prožívá asi desetiletý chlapec žijící v izolaci prominentní čtvrti padesátých let minulého století, odkázaný na společnost prarodičů a přátelství dvou dětí ze sousední vily, které stihl podobný osud. Tato dějová linie se proplétá s dědečkovým vyprávěním o historii rodiny tak, jak ji židovští prapředkové ústní tradicí sdělovali následujícím pokolením. V románu se tedy spojuje strhující vyprávění o postavách z tisícileté židovské minulosti s charakteristickými epizodami, které vystihují tísnivou atmosféru počátku komunistické diktatury, jejímž činitelem a později obětí se stal i hrdinův otec. Se složitou dějovou konstrukcí ladí také prolínání vypravěčských rovin, snu se skutečností, minulosti s románovou přítomností, která vyústí ve smrt obou prarodičů a chlapcovo umístění v ústavu, kam jsou internováni synové vysokých funkcionářů státního aparátu, kteří upadli v nemilost vládnoucí kliky. Román překvapuje sepětím dávných příběhů s plastickým zachycením jak událostí poloviny 20. století ve státech východního bloku, tak nezvykle hlubokým ponorem do psychiky dětského hrdiny.

      Konec jedné ságy
    • The magnum opus of one one of Europe's greatest living writers. “Instead of a chronicle, a person tends to manufacture legends when he relates the story of his life for others,” Péter Nádas writes in his fiction masterpiece, Parallel Stories. Now, in his own memoir, the renowned author investigates what it might mean to reconstruct a life without recourse to the techniques and embellishments of traditional storytelling. Taking his firmly imbedded memories—the “illuminated details” that give this work its title—as his starting point, Nádas dissects their contents using a method inspired by Freudian dream interpretation. Sounds, scenes, smells, feelings—all are probed for details that might allow him to reconstruct what happened, and when and where. In order to weed out conscious or unconscious distortions, he deconstructs the stories of others, too—moving in concentric circles toward causes and circumstances, until their meaning and significance come to light. In a work that encompasses the tumultuous years of World War II and the Hungarian revolution, Nádas traces the hidden connections between the events of a life and assembles them into a memoir of unusual insight and exceptional power. Hailed by Deborah Eisenberg as an “extraordinary writer,” Nádas has confirmed his place among Europe’s greatest living authors.

      Shimmering Details, Volume I
    • Love

      • 144 stránek
      • 6 hodin čtení
      2,9(6)Ohodnotit

      The man has actually come to tell his lover that he wants to leave her, but as soon as he walks in he realises he won't be able to tell her. The woman rolls a joint. They smoke it. And as they drift into another state of mind, he approaches the border zones between being and nonbeing, between living and imagining. Or is it between life and death?From the acclaimed author of A Book of Memories - 'The greatest novel written in our time, and one of the great books of the century' (Susan Sontag) - we now have this unsettling and strangely beautiful exploration of the impossibility, but the redeeming necessity, of love. The mysterious music and physical intensity of the narration will be familiar to readers of Peter N das's other fiction, but Love is a radical new departure.

      Love
    • A Lovely Tale of Photography

      • 120 stránek
      • 5 hodin čtení
      2,9(46)Ohodnotit

      Tato kniha byla vydána českým nakladatelstvím Twisted Spoon Press, které sídlí v Praze a vydává díla českých a slovanských autorů v anglickém jazyce. Oficiální anotace nakladatele: Péter Nádas is one of the most renowned contemporary Hungarian authors. A Lovely Tale of Photography displays his essentially experimental orientation. It is a hallucinatory novella about a female photographer who is suffering from an undetermined illness. Confined to a sanatorium, where she is surrounded by a cast of stock characters speaking various languages, she is made to confront a reality other than that framed by her camera. The novel takes the form of short scenes, as if a film sequence, and this structure lends the text a fairy-tale, poetic quality similar to many surrealist works.

      A Lovely Tale of Photography
    • Die ungarische Fotografie des 20. Jahrhunderts hat große Namen von internationalem Rang aufzuweisen: Brassaď, Robert Capa, László Moholy-Nagy, André Kertész. Der Erzähler und Dramatiker Péter Nádas, Fotograf auch er, hat für dieses Buch rund vierzig Motive bedeutender ungarischer Fotografen ausgewählt und sie in einen spannungsreichen Dialog zu eigenen fotografischen Arbeiten gesetzt. Seine Suche nach den eigenen künstlerischen Wurzeln, nach „Seelenverwandten“, eröffnet zugleich einen höchst aufschlussreichen Blick auf die klassische ungarische Fotografie.

      Seelenverwandt
    • Vor dem Schreiben steht das Nichtschreiben – die Auseinandersetzung mit der Realität, die für Péter Nádas viele Dimensionen umfasst. Tägliche Reflexion über Träume, Alltagsbeobachtungen und ästhetische Erfahrungen ist für ihn unerlässlich, um zu beginnen. Diese Praxis hat neben seinen Erzählungen auch bedeutende Essays und Abhandlungen hervorgebracht, in denen er historische Verwerfungen und menschliche Abgründe beleuchtet. Die gesammelten Essays aus den Jahren 1989 bis 2014 reflektieren einen Zeitraum, der mit einem politischen Aufbruch in die Freiheit begann und mit einem Rückfall in den Populismus endete. Nádas analysiert, wie die Bürger Ungarns und anderer osteuropäischer Staaten erneut autoritär und nationalistisch regiert werden, und untersucht die Ursachen in den Katastrophen des 20. Jahrhunderts sowie in globalen Entwicklungen. Mit Scharfsinn und Leidenschaft thematisiert er anthropologische und moralische Fragen, Wahrheit und Lüge, Kunst und Verbrechen, Vertrauen und Täuschung. Ob es um die traumatische Erfahrung von Leni Riefenstahl, die osteuropäische Schattenwirtschaft oder die Folgen des 11. Septembers geht – sein intellektuelles Engagement verbindet sich stets mit literarischer Sensibilität.

      Leni Weint