Knihobot

Péter Nádas

    14. říjen 1942

    Péter Nádas je přední postavou středoevropské literatury, jehož díla se vyznačují hlubokou psychologií a magickým realismem. Jeho romány, ovlivněné tradicí Prousta a Thomase Manna, se ponořují do složitostí lidské mysli a paměti. Nádas opustil žurnalistiku a vzdal se systému, aby se mohl plně věnovat literatuře, což mu umožnilo zachovat si uměleckou integritu. Jeho psaní je ceněno pro svou náročnost a jedinečný pohled na středoevropskou zkušenost.

    Péter Nádas
    Own death
    Stav vecí
    Konec jedné ságy
    Dům paní Kláry
    Kniha pamětí
    Paralelné príbehy I. - III. (komplet)
    • Paralelné príbehy I. - III. (komplet)

      • 1264 stránek
      • 45 hodin čtení
      4,5(2)Ohodnotit

      Péter Nádas (1942), maďarský prozaik, dramatik, fotograf, nositeľ viacerých národných aj medzinárodných ocenení, má už na slovenskom knižnom trhu jeden impozantný román - Knihu pamätí. Paralelné príbehy sú ešte monumentálnejšie z hľadiska rozsahu, na druhej strane však autor výrazne zjednodušil svoj štýl aj jazyk - stačí si prečítať prvé strany, ktoré pripomínajú skôr detektívku než Nádasovo sofistikované písanie. Pravda, isté veci ostali, lebo sú autorovou takpovediac "večnou" témou: telo, jeho fungovanie, vzťah inštinktov a racionality a i. Ťažko je čo len naznačiť, o čom toto rozsiahle dielo je. O dôvod viac, aby ste ho prečítali.

      Paralelné príbehy I. - III. (komplet)
    • Velkolepý román současného maďarského autora, jehož základními tématy jsou láska a smrt. Těžiště knhy tkví v čase a prostoru autorovi osobní zkušenosti: padesátých až sedmdesátých letech dvacátého století na evropském Východě. Ze zdánlivě sterilní půdy vyrostl barvitý epický monument, který už dnes bývá řazen po bok díla Proustova či Musilova.

      Kniha pamětí
    • Výbor z povídek maďarského prozaika, dramatika a esejisty Pétera Nádase. Prozaická prvotina, skvělá novela Bible, je nevšední literárně psychologická studie o všudypřítomnosti strachu, který v 50 letech zachvacoval – a křivil – děti komunistických prominentů žijících v chráněných čtvrtích budínských kopců, i o lživosti a vyčpělosti komunistických idejí, které se při střetu s tíživou skutečností rozpadaly v prach. Podobnému tématu, tedy vnímání absurdit a groteskní ubohosti života v 50. letech očima pozorného dětského pozorovatele, jsou věnovány i povídky Zeď a Sanyika, opět zasazené do čtvrti vyhrazené komunistickým pohlavárům. S jistým časovým odstupem se protikladem vyprázdněné mrtvé ideologie a prostého lidského bytí, žitého naplno, zabývá Nádas v plasticky propracované novele Dům paní Kláry, kde jej zachytil na konfrontaci vyhaslé komunistické intelektuálky a její nekomplikované, živočišné služky. V povídce Zahradník se autor politickému náboji vyhnul a podal v ní jímavý obraz dětského zármutku nad ztrátou matky, kdežto v bravurní próze Mínótauros předvedl Nádas svou schopnost absurdního pojetí skutečnosti.

      Dům paní Kláry
    • Konec jedné ságy

      • 148 stránek
      • 6 hodin čtení
      3,4(10)Ohodnotit

      Mnohovrstevnatý a nikterak jednoduchý příběh románu Konec jedné ságy se odehrává v několika časových i místních rovinách. Část děje prožívá asi desetiletý chlapec žijící v izolaci prominentní čtvrti padesátých let minulého století, odkázaný na společnost prarodičů a přátelství dvou dětí ze sousední vily, které stihl podobný osud. Tato dějová linie se proplétá s dědečkovým vyprávěním o historii rodiny tak, jak ji židovští prapředkové ústní tradicí sdělovali následujícím pokolením. V románu se tedy spojuje strhující vyprávění o postavách z tisícileté židovské minulosti s charakteristickými epizodami, které vystihují tísnivou atmosféru počátku komunistické diktatury, jejímž činitelem a později obětí se stal i hrdinův otec. Se složitou dějovou konstrukcí ladí také prolínání vypravěčských rovin, snu se skutečností, minulosti s románovou přítomností, která vyústí ve smrt obou prarodičů a chlapcovo umístění v ústavu, kam jsou internováni synové vysokých funkcionářů státního aparátu, kteří upadli v nemilost vládnoucí kliky. Román překvapuje sepětím dávných příběhů s plastickým zachycením jak událostí poloviny 20. století ve státech východního bloku, tak nezvykle hlubokým ponorem do psychiky dětského hrdiny.

      Konec jedné ságy
    • Stav vecí

      • 168 stránek
      • 6 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Nový slovenský výber z esejistiky žijúceho klasika maďarskej literatúry Pétera Nádasa obsahuje štrnásť žánrovo jednotných, ale tematicky rôznorodých textov. Pôvodne boli uverejnené v rokoch 1998 až 2018. Spisovateľ sa v nich opäť prejavuje ako senzitívny pozorovateľ intímnej roviny ľudského života, no reflektuje predovšetkým široké spektrum iných problémov: umeleckých, kultúrnych, historických, spoločenských a politických. Výber textov urobil pre slovenských čitateľov a čitateľky sám autor. Ukazuje v nich záujem a schopnosť orientovať sa v širokom spektre tém (maďarská a európska politika, finančná kríza, umenie, ľudská psychika a sexualita a iné). Je totiž spisovateľom prirodzene aktívnym, jeho eseje vždy pulzujú medzi individuálnym a kolektívnym, otvorené spoločenské otázky pociťuje aj ako osobne pálčivé a tieto dve roviny ľudského života dokáže vo svojich textoch suverénne prepájať. Kniha vyšla ako prvý zväzok edície Dunaj, ktorá prináša esejistické tituly z priestoru široko chápanej strednej Európy.

      Stav vecí
    • Own death

      • 288 stránek
      • 11 hodin čtení
      3,9(87)Ohodnotit

      In this short story, a man shares his innermost thoughts as he experiences a heart attack on the street, only to be revived after three and a half minutes. It presents a compelling narrative that intertwines the appalling and the ordinary, exploring themes of pain, fear, and acceptance while navigating the delicate boundary between life and death. The swift nature of this near-death experience contrasts with a series of photographs documenting a wild pear tree in the author's garden over a year, capturing its transformations under varying light conditions. This juxtaposition highlights the differences between immediate experience and the concept of the hereafter, while also reflecting on the passage of mortal time. Péter Nádas, born in Budapest in 1942, began his career as a press photographer before turning to writing. His first collection of stories was published in 1967, followed by the bestselling novel A Book of Memories in 1986. Recognized as one of the most significant authors of his time, Nádas has received numerous accolades, including the Austrian State Prize for European Literature and the Leipzig Book Award for European Understanding. Steidl published his work Etwas Licht in 1991.

      Own death
    • Upratovanie

      • 288 stránek
      • 11 hodin čtení

      Zobrané drámy jedného z najvýznamnejších súčasných maďarských spisovateľov, mapujúce emocionálnu situáciu v spoločnosti, ktorá stratila zmysel pre základné etické hodnoty a kritériá. Súbor drám dopĺňa osobné vyznanie – štúdia o inscenovaní jednej z hier maďarským divadelným súborom.

      Upratovanie
    • Péter Nádas je nielen mimoriadny prozaik, ale aj vynikajúci esejista a dramatik. V jeho tvorbe dochádza k syntéze prepracovanej formy a psychologickej i myšlienkovej hĺbky. V slovenskom výbere môže čitateľ nájsť veľmi aktuálne, nie však publicisticky povrchové úvahy o európskej integrácii, o východoeurópskych tajných službách a našom mravnom rozklade, esej o balkánskej vojne, ako aj vzrušujúce úvahy o divadle, literatúre a výtvarnom umení...

      Hamlet je slobodný
    • Vor dem Schreiben steht das Nichtschreiben – die Auseinandersetzung mit der Realität, die für Péter Nádas viele Dimensionen umfasst. Tägliche Reflexion über Träume, Alltagsbeobachtungen und ästhetische Erfahrungen ist für ihn unerlässlich, um zu beginnen. Diese Praxis hat neben seinen Erzählungen auch bedeutende Essays und Abhandlungen hervorgebracht, in denen er historische Verwerfungen und menschliche Abgründe beleuchtet. Die gesammelten Essays aus den Jahren 1989 bis 2014 reflektieren einen Zeitraum, der mit einem politischen Aufbruch in die Freiheit begann und mit einem Rückfall in den Populismus endete. Nádas analysiert, wie die Bürger Ungarns und anderer osteuropäischer Staaten erneut autoritär und nationalistisch regiert werden, und untersucht die Ursachen in den Katastrophen des 20. Jahrhunderts sowie in globalen Entwicklungen. Mit Scharfsinn und Leidenschaft thematisiert er anthropologische und moralische Fragen, Wahrheit und Lüge, Kunst und Verbrechen, Vertrauen und Täuschung. Ob es um die traumatische Erfahrung von Leni Riefenstahl, die osteuropäische Schattenwirtschaft oder die Folgen des 11. Septembers geht – sein intellektuelles Engagement verbindet sich stets mit literarischer Sensibilität.

      Leni Weint