V zapadlém koutě jihovýchodní Moravy vzniklo během dvou meziválečných desetiletí město, které bylo považováno za modelové řešení sídelních a sociálních problémů moderní průmyslové civilizace. Tomáš Baťa, úspěšný český podnikatel, investoval do jeho budování a jeho firma patřila k nejprogresivnějším podnikům v Evropě. Vynikala nejen moderními výrobními postupy, ale i pokrokovými metodami v managementu a sociální péči o zaměstnance. Baťova komplexní sociální vize vedla k projektování „nového Zlína“ jako zahradního města moderního typu, které mělo vzorově ztvárňovat pracovní podmínky a životní styl zaměstnanců racionalizovaného průmyslu. Specifické okolnosti vzniku města umožnily realizaci unikátních architektonických a urbanistických vizí, které efektivně ovlivnily formující se městskou společnost. Kniha se systematicky zaměřuje na klíčové aspekty formování tohoto jedinečného městského prostoru, který na jedné straně zhmotňoval ideály moderního průmyslového uspořádání, zatímco na druhé straně byl kritizován levicovou inteligencí, odborovým hnutím a konkurencí Baťovy firmy jako ztělesnění kapitalistické krutovlády.
Ondřej Ševeček Knihy



Z perspektivy světových hospodářských a sociálních dějin patří výzkum dějin koncernu Baťa k nejzajímavějším tématům české hospodářské a sociální historiografie. Zatímco baťovská architektura a v posledních letech i problematika působení koncernu za druhé světové války patří k frekventovaným tématům českého dějepisectví, komplexní zpracování významné etapy koncernových dějin, jakou byla expanze společnosti formou zakládání zahraničních výrobních společností a satelitních továrních sídlišť v době velké hospodářské krize, dosud čekala na své zpracování. Předkládaná monografie tak poprvé uceleně sleduje ekonomickou, a především sociální dimenzi baťovského podnikání v době jeho vrcholné zahraniční expanze.
Company towns of the Bat'a concern
- 311 stránek
- 11 hodin čtení
During the interwar years, the footwear industry was confronted with similarly revolutionary changes and processes to those in the automobile industry which tend to be associated with the name of Henry Ford. Their major vehicle became the originally Czechoslovak enterprise of the Baťa siblings, which, during the first decades of the twentieth century, grew into a gigantic concern with global reach. Seventeen researchers from Europe and North America trace the fascinating story of the Baťa concern, a substantive chapter of which from the end of the 1920s became the establishment of company towns. From various perspectives, they focus their attention on this unique model of industrial organization which was discussed widely in its time and which in retrospect can be considered one of the true pinnacles of private capitalist urban planning in the first half of the twentieth century.