
Sherwood Anderson
13. září 1876 – 8. březen 1941
Sherwood Anderson byl americký spisovatel, jehož dílo se vyznačuje pronikavým vhledem do života obyčejných lidí a jejich vnitřních světů. Jeho povídky, zejména ty z knihy *Winesburg, Ohio*, představují odklon od tradičního pojetí amerického krátkého příběhu. Místo důrazu na děj a akci Anderson využíval jednoduchý, přesný a neSentimentální styl k odhalení frustrace, osamělosti a touhy ve vztazích svých postav. Jeho vliv na následující generaci amerických spisovatelů, včetně Hemingwaye a Faulknera, byl hluboký.
Sherwood Anderson (13. září 1876, Camden, Ohio, USA – 8. březen 1941, Panama) povídkář a romanopisec, jeden z nejoriginálnějších tvůrců moderní americké literatury. Pochází z Campdenu v Ohiu. V době španělsko-americké války (1898) slouží jako dobrovolník na Kubě. V dalších letech je zaměstnán jako textař u reklamní agentury, později získává výhodné místo v továrně na barvy v Elýrii. Následuje úspěšná podnikatelská kariéra, která není s to udusit obrovský literární talent – téměř ve čtyřiceti letech se Anderson vrhne na spisovatelství. Opouští rodinu a odjíždí do Chicaga. Po výstižném portrétu vlastního otce v autobiografickém románu Syn Windyho McPhersona (Windy McPherson\'s Son, 1916) a po méně zdařilém pokusu o socialistický román Muži na pochodu (Marching Men, 1917) vydává Anderson roku 1919 svou nejpozoruhodnější knížku, sbírku povídek Městečko v Ohiu (Winesburg, Ohio) – citlivá vyprávění o osudech lidí, kteří touží ve svém životě najít družnost, pochopení a lásku, kteří se marně snaží zbavit mučivého pocitu osamění. Povídky zůstávají Andersonovou nejvlastnější formou: shrnul je do sbírek Vejce triumfující (The Triumph of the Egg, 1921), Koně a lidé (Horses and Men, 1923) a Smrt v lese (Death in the Woods, 1933). Povětšinou autobiografické motivy opět prostupuje pocit smutku a nenaplněné lásky. Po vydání románu Temný smích (Dark Laughter, 1925) se Anderson trvale usazuje v městečku Marion ve Virginii. Jeho romány z tohoto období celkem právem zapadly bez povšimnutí. Zmínky si zaslouží jenom biografická vyprávění o čase dětství, dospívání i spisovatelské práci Vyprávění o vypravěči (A Story Teller\'s Story, 1924) a Dětství na Středozápadu (Tar: a Midwest Childhood, 1926).
Odeon