Zpřísněný dozor
- 70 stránek
- 3 hodiny čtení
Drama Jeana Geneta se odehrává ve vězeňské cele a jeho aktéry jsou 4 mladí muži - tři vězni a jeden dozorce.
Jean Genet byl jedním z nejvýznamnějších francouzských spisovatelů dvacátého století, proslulý jako básník, romanopisec, dramatik a politický esejista. Jeho díla, z nichž mnohá byla ve své době považována za skandální, jsou dnes řazena mezi klasiku moderní literatury. Genet se ve své tvorbě zabývá tématy okrajových postav společnosti a zkoumá složitosti morálky a identity. Jeho jedinečný styl, plný provokativních obrazů a silných emocí, zanechal nesmazatelnou stopu v literárním světě.







Drama Jeana Geneta se odehrává ve vězeňské cele a jeho aktéry jsou 4 mladí muži - tři vězni a jeden dozorce.
Kniha o životě jednoho námořníka, jehož existence osudově změní život všem, kdož se s ním setkají. Homosexualita, zrada, vražda.
Román Pohřební obřad je oslavou smrti Jeana Decarnina, autorova přítele, zastřeleného 19. srpna 1944 na barikádách při osvobozování Paříže. Genet ve své bolesti zjišťuje, že nejvyšší poctu, jakou může mrtvému Jeanovi prokázat, je vylíčit své sny o životních příbězích nejopravdovějších a nejkrásnějších vojáků, kteří doposud bojují a milují se za komíny pařížských domů. Román se stává mohutnou epickou básní, v níž se zloději, zrádci, udavači, homosexuálové, němečtí vojáci a Hitlerem zpodobněná Říše podílejí na pohřebním obřadu za zastřeleného Jeana Decarnina.
V této knize líčí Genet své toulky po Evropě, život mezi zloději, tuláky a žebráky, lásku k jednorukému Stilitanovi (který jej nikdy nemiloval). Podle určitého názoru je to vrchol Genetova díla, podle druhého "snůška obrácených moralit".
Divadelní hra francouzského autora, který se zamýšlí nad převrácenými mravními hodnotami. Peklo se stává rájem, temnoty jasem, neřest jedinou ctností. Vrah je světec, na němž ulpívá milost zločinu, a odsouzen za svůj zločin dostává nálepku mučedníka.
Dvě hry (Balkón, 1956; Černoši, 1958) francouzského autora, o němž Jean-Paul Sartre napsal životopis pod názvem Svatý Genet, herec a mučedník. Hry s převrácenými mravními hodnotami, o nichž se v doslovu J. Konůpka říká: „Každá Genetova hra se jeví jako rituál, posvátný obřad, jako jakási mše, arci černá, v níž její sloužící-herci velebí, povznášejí, vysvěcují zlo. Hodnoty jsou tu dokonale obráceny: peklo je rájem, temnoty jasem, neřest jedinou ctností. Vrah je světec, na němž ulpívá milost zločinu, a odsouzen za svůj zločin dostává aureolu mučedníka.“
The 1966 Paris staging of Jean Genet's The Screens sparked significant controversy, which is explored in this volume. It features two essays by Genet, originally published in Un Tel, where he shares his distinctive and personal perspectives on life and art. These writings provide insight into his creative philosophy and the broader cultural implications of his work during a tumultuous time in theater history.
This posthumous work brings together texts that bear witness to the many political causes and groups with which Genet felt an affinity, including May '68 and the treatment of immigrants in France, but especially the Black Panthers and the Palestinians. Genet speaks for a politics of protest, with an uncompromising outrage that, today, might seem on the verge of being forgotten.
Starting in 1970, Jean Genet—petty thief, prostitute, modernist master—spent two years in the Palestinian refugee camps in Jordan. Always an outcast himself, Genet was drawn to this displaced people, an attraction that was to prove as complicated for him as it was enduring.Prisoner of Love, written some ten years later, when many of the men Genet had known had been killed, and he himself was dying, is a beautifully observed description of that time and those men as well as a reaffirmation of the author's commitment not only to the Palestinian revolution but to rebellion itself. For Genet's most overtly political book is also his most personal—the last step in the unrepentantly sacrilegious pilgrimage first recorded in The Thief's Journal, and a searching meditation, packed with visions, ruses, and contradictions, on such life-and-death issues as the politics of the image and the seductive and treacherous character of identity. Genet's final masterpiece is a lyrical and philosophical voyage to the bloody intersection of oppression, terror, and desire at the heart of the contemporary world.
Set in 1948, this two-act police thriller presents a gritty world where gangsters remain armed even while dancing, highlighting the tension between crime and social events. The protagonist, depicted as exhausted and unshaven in evening attire, navigates a dangerous landscape filled with relentless criminals. The blend of noir elements and dark humor creates a unique atmosphere, making it a captivating read for fans of crime dramas.