Knihobot

Chinua Achebe

    16. listopad 1930 – 21. březen 2013

    Chinua Achebe byl mistrem slova, jehož dílo proniká do srdce nigerijské společnosti. S neochvějnou upřímností zkoumal dopady kolonialismu, střet kultur a sílu tradic. Jeho styl, čerpající z bohaté ústní slovesnosti Igboů, oživuje příběhy pomocí promluv, přísloví a lidových vyprávění. Achebeho psaní v angličtině, jazyce kolonizátorů, je záměrnou volbou, která posiluje hlasy a perspektivy dříve umlčované. Jeho tvorba zůstává zásadním přínosem k chápání africké literatury a postkoloniální zkušenosti.

    Chinua Achebe
    The African Trilogy. Things Fall Apart; No Longer at Ease; Arrow of God. Alles zerfällt; Heimkehr in fremdes Land; Der Pfeil Got
    The African Trilogy
    Svět se rozpadá
    Postkoloniální myšlení II
    Muž z lidu
    Už nikdy klid
    • Román nigérijského spisovatele odkrývá pohled do každodenního života a problémů dnešní Afriky vylíčením příběhu mladého muže, jenž na útraty krajanů vystuduje v Londýně. Po návratu dostane vlivné místo, ale v konfliktu s prostředím a jeho názory se zpronevěří sám sobě i svým ideám.

      Už nikdy klid
    • Román nigerijského spisovatele (nar. 1930) je politickou satirou na nově založený nezávislý africký stát, kde bují korupce a podvody.

      Muž z lidu
    • Postkoloniální myšlení II

      • 259 stránek
      • 10 hodin čtení
      4,0(5)Ohodnotit

      Druhý díl série Postkoloniální myšlení I–IV, navazující na překlad knihy Frantze Fanona, se zaměřuje na historické východisko postkoloniálního myšlení jako emancipačního programu druhé vlny dekolonizace. Tento proces, probíhající v Asii a Africe od konce druhé světové války do poloviny sedmdesátých let, byl na Západě vnímán jako rozklad evropských imperiálních říší. Autoři v knize vyjadřují perspektivu osvobození od koloniální nadvlády a systémů útlaku. Klíčovou otázkou je postkoloniální identita a konstrukce nové politiky identity: bude vycházet z národního esencialismu, nebo z konstruktivistického pohledu na národ jako myšlené společenství? Tyto nekompatibilní koncepce reflektují problémy, které se objevují i v kontextu postsocialistické transformace po roce 1989. Publikace zahrnuje klasické texty, které definují témata univerzality, diference, rezistence a jazyka jako struktury moci. Specifikum výběru spočívá v dvou místních aspektech pohledu na postkoloniální situaci: roli autora a dědictví totalitního režimu, které formovalo stereotypy ideologií.

      Postkoloniální myšlení II
    • Svět se rozpadá

      • 166 stránek
      • 6 hodin čtení
      3,8(4605)Ohodnotit

      Před více než sto lety žily na jihovýchodě dnešní Nigérie místní kmeny v zajetí kouzel a mýtů, starých zvyků a skromné obživy. Hrdina románu Okonkwo, proslulý vesnický zápasník a válečník jednoho z klanů igboského kmene, tvrdou rukou ovládá domácnost se třemi manželkami a mnoha dětmi. Stejně jako on jsou i příbuzní a sousedé plně podřízeni animistickým božstvům, jejichž vůli smrtelníkům tlumočí věštkyně a kouzelníci. Příkrov odvěkých tradic skrývá četná dramata, jež nově osvětlí příchod bílého misionáře a představitele nastupující koloniální moci. Starý svět se rozpadá.

      Svět se rozpadá
    • The African Trilogy

      • 562 stránek
      • 20 hodin čtení
      4,6(16)Ohodnotit

      "Chinua Achebe is considered the father of modern African literature, the writer who "opened the magic casements of African fiction." The African Trilogy--comprised of Things Fall Apart, Arrow of God, and No Longer at Ease--is his magnum opus. In these masterly novels, Achebe brilliantly imagines the lives of three generations of an African community as their world is upended by the forces of colonialism from the first arrival of the British to the waning days of empire. The trilogy opens with the groundbreaking Things Fall Apart, the tale of Okonkwo, a hero in his village, whose clashes with missionaries -- coupled with his own tragic pride -- lead to his fall from grace. Arrow of God takes up the ongoing conflict between continuity and change as Ezeulu, the headstrong chief priest, finds his authority is under threat from rivals and colonial functionaries. But he believes himself to be untouchable and is determined to lead his people, even if it is towards their own destruction. Finally, in No Longer at Ease, Okonkwo's grandson, educated in England, returns to a civil-service job in Lagos, only to see his morality erode as he clings to his membership in the ruling elite. Drawing on the traditional Igbo tales of Achebe's youth, The African Trilogy is a literary landmark, a mythic and universal tale of modern Africa. As Toni Morrison wrote, "African literature is incomplete and unthinkable without the works of Chinua Achebe. For passion, intellect and crystalline prose, he is unsurpassed""-- Provided by publisher

      The African Trilogy
    • Conversations with Chinua Achebe

      • 218 stránek
      • 8 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      Chinua Achebe's interviews, spanning over three decades, reveal his profound insights and articulate perspectives on literature and life. Known as a pivotal figure in African literature, he discusses the significance of storytelling from an African viewpoint and the responsibility of writers to address serious societal issues. His engaging conversational style, marked by vivid imagery and clarity, allows readers to connect deeply with his thoughts. Achebe emphasizes the expectation for literature to provide meaningful commentary on human experiences, reflecting his commitment to impactful storytelling.

      Conversations with Chinua Achebe
    • Chinua Achebe kritisierte 1975 Joseph Conrads Kurzroman "Herz der Finsternis" als rassistisch und verzerrend. Er betont, dass das Bild der afrikanischen Völker im Werk die Gleichwertigkeit Schwarzer Menschen infrage stellt. Achebe verteidigt das Menschsein und die Geschichte Afrikas gegen solche herabsetzenden Darstellungen.

      Ein Bild von Afrika. Rassismus in Joseph Conrads »Herz der Finsternis«.
    • Najwybitniejszy współczesny pisarz afrykański Kolejna powieść autora 'Nie jest już łatwo', jak się niebawem okazało, stała się prorocza wobec dramatycznych wydarzeń w roku 1966. Kiedy niedługo po publikacji książki na północy Nigerii doszło do zamachu stanu, a jego przebieg był prawie dokładnie taki sam, jak ten fikcyjny opisany przez Achebe w powieści, centralne władze wojskowe zaczęły podejrzewać pisarza o udział w spisku, w wyniku czego jego rodzina musiała uciekać na tereny rządzone przez lud Igbo. Tak naprawdę jednak ta przypadkowa zbieżność jest wynikiem niezwykłej wnikliwości i zmysłu analitycznego Chinuy Achebe, który pokazuje w powieści barwne życie społeczności szukającej własnej drogi między dwoma światami, ale także targające nią korupcję i przemoc. Wykorzystująca satyryczny kostium fabuła rozgrywa się w nienazwanym państwie afrykańskim, który właśnie uzyskał niepodległość. Nauczyciel Odili Samalu z wioski Anata rywalizuje o miejsce w parlamencie ze skorumpowanym ministrem kultury Nangą, co staje się dla autora pretekstem do przeprowadzenia uniwersalizującej analizy skomplikowanych problemów społecznych w afrykańskich krajach postkolonialnych. „Satyra gorzka, ale równocześnie pełna humoru… Kto wie, czy nie najlepsza książka, jaka powstała dotąd w Afryce”. Anthony Burgess, autor Mechanicznej pomarańczy

      Czcigodny kacyk Nanga