Knihobot

Parní lokomotivy řady 475.0, 476.1 a 477.0

Tato série nahlíží do fascinujícího světa parních lokomotiv, konkrétně do vývoje a provozu legendárních řad 475.0, 476.1 a 477.0, přezdívaných "Papoušci". Zaměřuje se na konstrukční poznatky, technické parametry a širší využití těchto strojů, které se staly spolehlivými a výkonnými pomocníky. Od své původní role v těžké osobní dopravě se osvědčily i v rychlíkových a nákladních vlacích. Série detailně popisuje jejich historii, včetně srovnání s evropskými protějšky a osudy jednotlivých strojů.

Parní lokomotivy 475.0, 476.1 a 477.0. (1)
Parní lokomotivy 475.0, 476.1 a 477.0. (2)

Doporučené pořadí čtení

  1. 1

    Poznatky z konstrukce a výroby lokomotiv konstrukční řady 475.0 byly využity při přípravě nových řad 476.1 a 477.0, lidově nazývané " Papoušci". Tyto lokomotivy se na rozdíl od své předchůdkyně objevily v provozu až v 50. letech minulého století. Šťastně zvolené technické parametry pomohly k mnohem širšímu využití strojů, než bylo původně plánováno. Jejich využití pro těžké osobní vlaky v okolí velkých aglomerací se během krátké doby změnilo. Postupně byly lokomotivy nasazovány do rychlíkových souprav i nákladních vlaků. Svou spolehlivostí a výkonem si získaly oprávněně uznání již ve své době. První díl monografie je věnován zejména řadě 475.001 a její provozní i dílenské historii. Zajímavé je i porovnání našich velkých tendrových lokomotiv s podobnými řadami v Evropě. Poslední část knihy přináší životopisy lokomotiv 475.101 až 38.

    Parní lokomotivy 475.0, 476.1 a 477.0. (1)
  2. 2

    Parní lokomotivy řad 475.0, 476.1 a 477.0 ( 2) Vladislav Borek Druhý díl monografie seznamuje čtenáře s životopisy lokomotiv řady 477.039 až 60. Téměř celá druhá polovina knihy je věnována " papouškům" v jednotlivých služebnách. Závěrečné statě obsahují zajímavou reportáž z reálného provozu mezi Nymburkem a Rumburkem a zmínky o železničním opravárenství, nehodách, ale i zachovalých strojích a malých modelech.

    Parní lokomotivy 475.0, 476.1 a 477.0. (2)