Knihobot

Edward Said

    1. listopad 1935 – 25. září 2003

    Edward Said byl profesorem literatury, veřejným intelektuálem a zakladatelem postkoloniálních studií. Svým dílem propojoval západní a východní perspektivy a kriticky analyzoval kulturní reprezentace a politické vztahy mezi Východem a Západem. Jeho metoda textové analýzy zásadně ovlivnila literární teorii a studia Blízkého východu. Said se zasazoval o rovnoprávnost a právo Palestinců na návrat do své vlasti, přičemž zdůrazňoval úlohu intelektuála jako kritického hlasu ve společnosti.

    Edward Said
    Power, Politics, and Culture
    The Selected Works of Edward Said, 1966 - 2006
    Culture and Resistance
    Postkoloniální myšlení II
    Nikam jsem nepatřil
    Orientalismus: Západní koncepce Orientu
    • 2024

      This book presents Edward W. Said’s insightful and elegant analyses of four major operas—originally delivered as the Empson Lectures at Cambridge University in 1997—showcasing the power of his critical acumen to unsettle canonical interpretations.

      Said on Opera
    • 2021

      The Selected Works of Edward Said

      • 656 stránek
      • 23 hodin čtení
      5,0(1)Ohodnotit

      A definitive volume expanded and updated to do justice to the four decade career of one of the most important cultural and intellectual thinkers of the 21st century The renowned literary and cultural critic and political thinker Edward Said was one of our era's most provocative and important thinkers. This comprehensive collection of his work, expanded from the earlier Edward Said Reader, now draws from across his entire four-decade career, including his posthumously published books, making it a definitive one-volume source. The Selected Works includes key sections from all of Said's books, including his groundbreaking Orientalism; his memoir, Out of Place; and his last book, On Late Style. Whether writing of Zionism or Palestinian self-determination, Jane Austen or Yeats, or of music or the media, Said's uncompromising intelligence casts urgent light on every subject he undertakes. The Selected Works is a joy for the general reader and an indispensable resource for scholars in the many fields that his work has influenced and transformed.

      The Selected Works of Edward Said
    • 2019

      Culture and Resistance

      • 224 stránek
      • 8 hodin čtení
      4,8(12)Ohodnotit

      The book, originally published in 2003, explores themes of social justice and activism, presenting a critical analysis of contemporary issues. It delves into the historical context of movements for change, offering insights into the struggles and triumphs of marginalized communities. Through a blend of personal narratives and scholarly research, it aims to inspire readers to engage with and challenge societal norms. The work serves as both a call to action and a resource for understanding the complexities of activism today.

      Culture and Resistance
    • 2019

      The renowned literary and cultural critic Edward Said was one of our era’s most provocative and important thinkers. This comprehensive collection of his work draws from across his entire four-decade career, including his posthumously published books, making it a definitive one-volume source. "Said is a brilliant and unique amalgam of scholar, aesthete, and political activist...[He] challenges and stimulates our thinking in every area." --Washington Post Book World The Selected Works includes key sections from all of Said’s books, including his groundbreaking Orientalism; his memoir, Out of Place; and his last book, On Late Style. Whether writing of Zionism or Palestinian self-determination, Jane Austen or Yeats, or of music or the media, Said’s uncompromising intelligence casts urgent light on every subject he undertakes. The Selected Works is a joy for the general reader and an indispensable resource for scholars in the many fields that his work has influenced and transformed.

      The Selected Works of Edward Said, 1966 - 2006
    • 2019

      Nikam jsem nepatřil

      • 344 stránek
      • 13 hodin čtení
      4,0(3)Ohodnotit

      Vzpomínky Edwarda Saida politologa, historika, novináře a spisovatele (1. 11. 1935 Jeruzalém – 25. 9. 2003 New York) popisují dětství a mládí v mezitím zmizelém arabském světě. S autentickým pocitem osamělosti a vyřazenosti líčí, jak navštěvoval britské a americké školy v Káhiře, kde byl Edward, Arab narozený v palestinském Jeruzalému spolužáky vnímán jako cizinec, a nedokázal mezi ně zapadnout. Frustrace a vnitřní nejistota jsou Saidovy dominantní pocity, které ho provázejí nejen při pobytu v Jeruzalémě, Káhiře, New Yorku a palestinském Dhúru, ale i v značně uzavřené rodině. Tam vládne patriarchální otec a emocionálně nevyrovnaná matka a rodiče nevědomky ambivalentní vztahy uvnitř rodiny i mezi Edwardem a vnějším světem ještě umocňují. Saidovo povědomí vyloučenosti a nepatřičnosti má však svůj zdroj zejména v jinakosti, způsobené jeho příslušností k palestinskému etniku a v pocitu historické křivdy spáchané na Palestincích.

      Nikam jsem nepatřil
    • 2017

      Edward W. Said, jeden z najwybitniejszych intelektualistów XX wieku, prowadził w latach dziewięćdziesiątych seminarium poświęcone ostatnim dziełom wielkich muzyków i pisarzy – dziełom pod wieloma względami zaskakującym. Temat zasługiwał na książkę, jednak pracę nad nią przerwała śmierć Saida. Tom „On Late Style: Music and Literature Against the Grain” (2006) powstał dzięki żonie i współpracownikom autora, którzy zebrali pozostawione przez niego wykłady, artykuły i notatki. Co ciekawe, szkicowość czy fragmentaryczność książki wcale jej nie szkodzi. Jedyny niedosyt, jaki odczuwa czytelnik, wynika z żalu, że Saidowi nie starczyło czasu na analizy kolejnych „późnych” dzieł.Książka pokazuje autora „Orientalizmu” od mniej znanej strony – jako znakomitego znawcę sztuki oraz stylistę. Jego błyskotliwe interpretacje dzieł Beethovena, Manna, Kawafisa, Geneta, Beckett czy Goulda są mocnym argumentem za wszechstronnym rozwojem duchowym i intelektualnym, którego rolę w dzisiejszej kulturze często podaje się w wątpliwość.„O stylu późnym” ma także dramatyczną stronę. Śmiertelnie chory Said wiedział, że to prawdopodobnie jego ostatnie dzieło. W pewnym sensie pisał więc o sobie. „Późny styl to mądrość doświadczenia, smutek przemijania i opanowanie rzemiosła, które już nie musi się popisywać. Późny styl udziela odpowiedzi na jedne pytania, równocześnie stawiając inne poza granicami naszego rozumienia. Bywa kojący dla odbiorców, których utwierdza w mniemaniu, że ludzka wiedza jednak się rozwija oraz, nade wszystko, że w obliczu zbliżającej się śmierci mamy szansę na głębię przeżycia, nieosiągalną w innych sytuacjach. Książka Saida wszystkie te uspokajające pewniki podważa”.‒ Barbara Kopeć-Umiastowska „Książka widmo krążąca pomiędzy pisarzem a czytelnikiem”.‒ Jacek Gutorow„Piękny pomnik życia i dzieła Saida”.‒ Hanif KureishiEdward W. Said (1935–2003) – amerykańsko- palestyński krytyk i teoretyk kultury, pisarz, krytyk literacki i muzyczny. Pochodził z Jerozolimy, skąd jego rodzina przeniosła się do Kairu z powodu nasilającego się konfliktu arabsko-izraelskiego. W wieku kilkunastu lat został przeniesiony do szkoły w USA. Studiował w Princetown i na Uniwersytecie Harvarda, gdzie uzyskał stopień doktora. Od 1963 roku, aż do końca życia, wykładał na Uniwersytecie Columbia. Jest autorem ponad dwudziestu książek, tłumaczonych na wiele języków. W Polsce ukazały się: „Orientalizm” (1991), „Za ostatnim niebem. Palestyńczycy” (2002), „Kultura i imperializm” (2009), „Paralele i paradoksy. Rozmowy o muzyce i społeczeństwie” (z Danielem Berenboimem, 2007). Znany powszechnie jako adwokat sprawy palestyńskiej, głośno krytykował politykę Stanów Zjednoczonych i Izraela w tym regionie. Zmarł w 2003 roku w Nowym Jorku.

      O STYLU PÓŹNYM MUZYKA I LITERATURA POD PRĄD
    • 2012

      Reflections on Exile

      • 656 stránek
      • 23 hodin čtení
      4,1(15)Ohodnotit

      A compilation of 35 years' worth of critical essays from one of the boldest and most articulate cultural theorists of our time

      Reflections on Exile
    • 2011

      Postkoloniální myšlení II

      • 259 stránek
      • 10 hodin čtení
      4,0(5)Ohodnotit

      Druhý díl série Postkoloniální myšlení I–IV, navazující na překlad knihy Frantze Fanona, se zaměřuje na historické východisko postkoloniálního myšlení jako emancipačního programu druhé vlny dekolonizace. Tento proces, probíhající v Asii a Africe od konce druhé světové války do poloviny sedmdesátých let, byl na Západě vnímán jako rozklad evropských imperiálních říší. Autoři v knize vyjadřují perspektivu osvobození od koloniální nadvlády a systémů útlaku. Klíčovou otázkou je postkoloniální identita a konstrukce nové politiky identity: bude vycházet z národního esencialismu, nebo z konstruktivistického pohledu na národ jako myšlené společenství? Tyto nekompatibilní koncepce reflektují problémy, které se objevují i v kontextu postsocialistické transformace po roce 1989. Publikace zahrnuje klasické texty, které definují témata univerzality, diference, rezistence a jazyka jako struktury moci. Specifikum výběru spočívá v dvou místních aspektech pohledu na postkoloniální situaci: roli autora a dědictví totalitního režimu, které formovalo stereotypy ideologií.

      Postkoloniální myšlení II
    • 2005

      L'orientalisme

      l'Orient créé par l'Occident

      • 422 stránek
      • 15 hodin čtení

      D'Eschyle à Kissinger, de Marx à Barrès, l'Occident a tenu un discours sur l'Orient. Mais, puisque "l'Orient " n'existe pas, d'où vient ce discours et comment expliquer son étonnante stabilité à travers les âges et les idéologies ? " L'Orient " est une création de l'Occident, son double, son contraire, l'incarnation de ses craintes et de son sentiment de supériorité tout à la fois, la chair d'un corps dont il ne voudrait être que l'esprit. À étudier l'orientalisme, présent en politique et en littérature, dans les récits de voyage et dans la science, on apprend donc peu de choses sur l'Orient, et beaucoup sur l'Occident. Le portrait que nous prétendons taire de l'Autre est, en réalité, tantôt une caricature, tantôt un complément de notre propre image. L'idéologie orientaliste s'est échappée depuis longtemps déjà du cabinet des savants pour précéder Napoléon dans sa conquête de l'Égypte ou suivre la guerre du Liban. C'est de ce discours qu'on trouvera ici la magistrale archéologie, augmentée de la préface que l'auteur rédigea en 2003 pour le vingt-cinquième anniversaire de la publication originale de l'ouvrage.

      L'orientalisme