Podtitul: O poezii pro děti a mladé čtenáře. Kolektivní monografie sleduje vývoj v segmentu poezie pro děti v období 19.-21. stol. Většina kapitol je zaměřena na české básníky (Skácel, Holan, Wernisch, Borkovec a další), nechybí však ani texty věnované vybraným evropským autorům dětské poezie.
Jana Čeňková Pořadí knih






- 2022
- 2019
Meziválečná česká a slovenská žurnalistika (1918-1938)
- 308 stránek
- 11 hodin čtení
Období mezi dvěma světovými válkami v Československu je spojeno s rozkvětem demokracie, hospodářství a kultury, avšak idealistický pohled se střetává s problematickými jevy, které toto období provázely, zejména po Mnichovu 1938. Přesto Československo během dvaceti let dokázalo, že se může rovnat vyspělým demokratickým státům. Kulturní oblast byla jednou z nejvýznamnějších, přičemž Československo se stalo republikou čtenářů, kde fascinace tištěným slovem prostupovala všechny společenské vrstvy. Zájem o noviny a časopisy byl obrovský; každý, kdo chtěl vyniknout, musel být v médiích přítomen, ať už jako objekt zájmu, nebo jako autor. Nabídka periodik byla překvapivě pestrá, přinášela specifické pohledy na politiku, hospodářství, kulturu, sport a životní styl. Mediální prostředí 20. a 30. let však nepatřilo pouze tisku; film a rozhlas, po svých počátečních krůčcích, se rychle rozvíjely a hrály důležitou roli v zábavě a informovanosti. Těmto tématům se věnují české a slovenské autorky a autoři této monografie, kteří přinášejí různé pohledy na danou problematiku.
- 2017
Česká publicistika mezi dvěma světovými válkami
- 204 stránek
- 8 hodin čtení
Česká publicistika mezi dvěma světovými válkami procházela obdobím nebývalého rozkvětu. Kniha se zaměřuje na významné publicistické žánry tohoto období (např. komentář, úvodník, fejeton, sloupek, reportáž, recenze) a sleduje i literární časopisy té doby. Představuje celou řadu výrazných kulturních osobností (např. bratry Čapkovy, E. Basse, K. Poláčka, F. Peroutku či B. Fučíka), které formovaly kulturní a mnohdy i politické dění za první republiky. Text je doplněn bohatým obrazovým materiálem, přibližujícím nejen tyto osobnosti, ale i titulní strany nejfrekventovanějších novin a časopisů.
- 2016
Básničky a říkanky Josefa Václava Sládka pro malé děti i jejich rodiče přinášejí známé i zapomenuté texty, které citlivě a vtipně ilustroval Filip Pošivač. Sládek (1845-1912) je známý jako meditativní lyrik a autor vlastenecké poezie, ale jeho dětská poezie zůstává často opomíjena. Nápěvy jako „…vlaštovičko leť, už je na tě čas…“ nebo „strýček Houra domek bourá…“ jsou povědomé a mnozí je znají z dětství. Dosavadní výbory pro děti však často ignorovaly balady a verše s náboženskou symbolikou, včetně vánočních témat. Editorka Jana Čeňková sestavila výbor Sládkovy poezie pro děti, který zahrnuje jak známé, tak méně známé texty. Filip Pošívač moderními ilustracemi přibližuje klasickou poezii současné generaci. Kniha je rozdělena do tří částí: první obsahuje hravá říkadla z jeho klasických sbírek (Zlatý máj, Skřivánčí písně, Zvony a zvonky). Druhá část se zaměřuje na baladické skladby a básně s náboženskou tématikou, převážně vánoční. Poslední část se soustředí na vlastenecké texty, kde se často objevuje motiv mořské scenérie, symbolizující odloučenost od vlasti a blízkých.
- 2016
Válečné dětství a mládí (1939-1945) v literatuře a publicistice
- 238 stránek
- 9 hodin čtení
Kolektivní monografie na téma válečných knih a časopisů pro děti a mládež (1939–1945) vznikla z popudu IKSŽ při FSV UK a zahrnuje příspěvky předních odborníků literatury a publicistiky pro děti a mládež z univerzitních pracovišť České republiky, jeden příspěvek je ze Slovenska. Texty autorů z českých, moravských a slovenských univerzit se tematicky vrací k literárním a publicistickým osudům dětí a dospívajících za druhé světové války a holocaustu. Od konce války uplynulo více než sedmdesát let, řada nových titulů vyšla a pohled na válečný obraz dětství a mládí se po roce 1990 proměnil. Příspěvky analyzují dobovou válečnou propagandu v literární, nakladatelské a časopisecké produkci, zaměřují se v interpretacích na klasická a současná díla české a světové literatury v překladech (František Křelina, Zdeňka Bezděková, Jan Procházka, John Boyne, Věra Gissingová, Ori Orlev aj.) i na původní holandskou a německou literaturu a deníkovou a memoárovou literaturu mladých lidí
- 2014
Příručka se snaží vysvětlit vyučujícím autorský záměř a přístupy k elementárnímu čtenářství, které ovlivnily výběr literárních ukázek a práci s nimi ve dvou čítankách řady pro 1. stupeň ZŠ. Uvádí rámcový plán pro jednotlivé ročníky, doporučení, rady a náměty pro práci s textem a pro naplňování mezipředmětových vztahů.







