Knihobot

Susan Sontag

    16. leden 1933 – 28. prosinec 2004

    Susan Sontag byla vlivnou americkou spisovatelkou, esejistkou a myslitelkou, jejíž dílo se zabývalo širokým spektrem témat, od fotografie a médií po nemoc a politiku. Její psaní se vyznačovalo pronikavou analýzou kultury a společnosti a zkoumáním vztahu mezi uměním, ideologií a lidskou zkušeností. Sontag byla známá svým intelektuálním nasazením a angažovaností v otázkách lidských práv, což se odráželo i v jejích textech. Její eseje a eseje zpochybňovaly konvenční myšlení a vybízely čtenáře k hlubšímu zamyšlení nad světem kolem nich.

    Susan Sontag
    Susan Sontag: Essays of the 1960s & 70s (LOA #246)
    Vulkán
    O fotografii
    Nemoc jako metafora. AIDS a jeho metafory
    S bolestí druhých před očima
    Ve znamení Saturna
    • Významná americká spisovatelka a kritička, českým čtenářům zatím známá především svými eseji na téma nemoci a dějin fotografie, se v sedmi živě psaných, inspirativních textech zamýšlí zejména nad osobnostmi a dílem dramatika Antonina Artauda a literárního kritika a filosofa Waltera Benjamina, jejichž tvůrčí krédo a kritický přístup k obecně uznávaným hodnotám ovlivnily i její intelektuální postoje. Významnou součástí svazku, zahrnujícího to nejlepší z autorčiny esejistické tvorby sedmdesátých let, je rovněž kritická reflexe díla německé režisérky a fotografky Leni Riefenstahlové a kultu fašistického umění obecně a podrobný rozbor experimentálního filmového portrétu Adolfa Hitlera od Hanse-Jürgena Syberberga.

      Ve znamení Saturna
    • Jaký účinek má na způsob, jímž vnímáme okolní svět, každodenní přísun záběrů válečných konfliktů a lidského utrpení vůbec a k jaké emocionální a skutkové reakci nás podobné výjevy, zprostředkovávané televizní či počítačovou obrazovkou, v delší perspektivě vedou? Vyvolává pravidelný kontakt s obrazy bolesti druhých soucit, apatii, nebo dokonce sám násilí podněcuje? Přední americká autorka a kritička se ve svém nejnovějším knižním eseji zamýšlí nad dějinami zobrazování a vnímání násilí, bolesti a utrpení, jejich politickou a mediální manipulací i nad někdejšími vlastními úvahami o médiu fotografie a dospívá k novým, nezřídka krajně znepokojivým závěrům.

      S bolestí druhých před očima
    • Americká kritička a esejistka pohlíží ve dvojici (Nemoc jako metafora, 1978; AIDS a jeho metafory, 1988) dnes již klasických esejů na fenomén nemoci a zamýšlí se nad jeho metaforickým užíváním i zneužíváním v uměleckém, politickém i sociálním kontextu v průběhu historie. Přesvědčivé a čtivé pojednání si klade za cíl zbavit lidské choroby především jejich hrůzné a zavádějící symboliky a odstraněním uměle vytvořených mýtů a mystifikací přispět k „zdravějšímu přístupu k nemoci“.

      Nemoc jako metafora. AIDS a jeho metafory
    • Dnes již klasická studie významné americké autorky rozebírá v sedmi kapitolách fenomén fotografie a jeho roli v moderní společnosti počínaje vynálezem daguerrotypie až k dominantní úloze fotografického obrazu ve světě ovládaném masovými sdělovacími prostředky. Autorce se na relativně malé ploše podařilo čtenářsky přístupnou, esejistickou formou postihnout široké spektrum sociologických, historických i estetických aspektů fotografie a její kniha je dnes považována za jeden ze základních a nejoriginálnějších textů věnovaných danému tématu.

      O fotografii
    • Autorka známá českým čtenářům zatím spíše jako pronikavá esejistka a kritička rozehrává na širokém plátně své historické romance osudové drama Williama Hamiltona, jeho ženy Emmy a admirála Nelsona na barvitě zachyceném pozadí Neapole závěru 18. století. Příběh citově chladného aristokrata a diplomata, vášnivého sběratele umění a amatérského přírodovědce, jeho mladé druhé ženy a jejího ambiciózního a krutosti se nestranícího milence nezapře autorčino bohaté myšlenkové zázemí, zcela jistě však zaujme svou nápaditostí, plastičností, smyslem pro humor a ironii i nezapomenutelným panoptikem barvitě vykreslených postav.

      Vulkán
    • With the publication of her first book, Against Interpretation, in 1966, Susan Sontag placed herself at the forefront of an era of cultural and political transformation. "What is important now," she wrote, "is to recover our senses ... In place of a hermeneutics we need an erotics of art." She would remain a catalyzing presence, whether writing about camp sensibility, the films of Jean-Luc Godard and Alain Resnais, her experiences as a traveler to Hanoi at the height of the Vietnam War, the aesthetics of science-fiction and pornography, or a range of modern thinkers from Simone Weil to E.M. Cioran. She opened dazzling new perspectives on any subject she addressed, whether the nature of photography or cultural attitudes toward illness. This volume, edited by Sontag's son David Rieff, presents the full texts of four essential books: Against Interpretation, Styles of Radical Will (1969), On Photography (1977), and Illness as Metaphor (1978). Also here as a special feature are six previously uncollected essays including studies of William S. Burroughs and the painter Francis Bacon and a series of reflections on beauty, aging, and the emerging feminist movement.

      Susan Sontag: Essays of the 1960s & 70s (LOA #246)
    • Notes on Camp

      • 64 stránek
      • 3 hodiny čtení
      4,0(1)Ohodnotit

      "These two classic essays were the first works of criticism to break down the boundaries between 'high' and 'low' culture, and made Susan Sontag a literary sensation."--Back cover

      Notes on Camp
    • Susan Sontag, one of the most internationally renowned and controversial intellectuals of the latter half of the twentieth century, still provokes. In 1978 Jonathan Cott, a founding contributing editor of Rolling Stone magazine, interviewed Sontag first in Paris and later in New York. Only a third of their twelve hours of discussion ever made it to print. Now, more than three decades later, Yale University Press is proud to publish the entire transcript of Sontag’s remarkable conversation, accompanied by Cott’s preface and recollections. Sontag’s musings and observations reveal the passionate engagement and breadth of her critical intelligence and curiosities at a moment when she was at the peak of her powers. Nearly a decade after her death, these hours of conversation offer a revelatory and indispensable look at the self-described "besotted aesthete" and "obsessed moralist." Sontag proclaims a personal credo, declaring: "Thinking is a form of feeling; feeling is a form of thinking."

      Susan Sontag : the complete Rolling Stone interview
    • Susan Sontag occupies a special place in Modern American letters. She has become our most important critic, while her brilliant novels and short fiction are, at long last, getting the recognition they deserve. Sontag is above all a writer, which is only to say that, though the form may differ, there is an essential unity in all her work. The truth of this is perhaps more evident in A Susan Sontag Reader than in any of Sontag's individual books. The writer selected a sampling of her work, meaning the choice both to reflect accurately a career and also to guide the reader toward those qualities and concerns which she prizes in her own writing. A Susan Sontag Reader is arranged chronologically and draws on most of Sontag's books. There are selections from her two novels, The Benefactor and Death Kit, and from her collections of short stories, I, etcetera. The famous essays from the 1960s--"Against Interpretation," "Notes on Camp," and "On Style"--which established Sontag's reputation and can be fairly said to have shaped the cultural views of a generation are included, as are selctions from her two subsequent volumes of essays, Styles of Radical Will and Under the Sign of Satury.A part of Sontag's best-selling On Photography is also included. It is astonishing to read these works when they are detached from the books they appeared in and offered instead in the order in which Sontag wrote them. The connections between various literary forms, the progression of themes, are revealed in often startling ways. Moreover, Sontag has included a long interview in which she moves mroe informally over the whole range of her concerns and of her work. The volume ends with "Writing Itself," a previously uncollected essay on Roland Barthes which, in the eyes of many, is one of Sontag's finest achievements. This collection is, in a sense, both a self-potrait and a key for a reader to understand the work of one of the most imporant writers of our time.

      A Susan Sontag Reader