Cvičení z metod matematické fyziky II.: řešené příklady
- 170 stránek
- 6 hodin čtení
Zkušený autor a vysokoškolský učitel vás provede programováním v jazyce C# (verze 8, vydaná v roce 2019) od úplných základů až po velmi pokročilá témata. Nejprve přijdou na řadu potřebné základní pojmy a vše, co musí programátor vědět o počítači, o zobrazení dat v jeho paměti a o objektově orientovaném programování. Na několika jednoduchých programech se naučíte základní konstrukce jazyka C#, překlad programu a jeho ladění. Cílem je dát vám do rukou nástroje, které umožní vše, o čem bude dále řeč, zkoušet na vlastních příkladech. Pak již budete připraveni na systematický výklad programovacího jazyka C#: proměnné, datové typy, příkazy a výrazy, vytváření a používání vlastních objektových datových typů, obsluhování výjimek (chyb vzniklých za běhu programu) a dotazovací jazyk LINQ. Poslední část knihy je věnována vybraným programovým knihovnám jazyka C#, práci se znakovými řetězci, nástrojům pro vstupy a výstupy (tedy komunikaci programu s okolím), vytváření programů s grafickým uživatelským rozhraním a základům paralelního programování (používání tzv. podprocesů neboli vláken).
„Jediným způsobem, jak se naučit nějaký programovací jazyk, je psát v něm programy.“ Zkušený autor se tohoto hesla drží i ve své nejnovější knize, která poslouží jako brána do světa programovacího jazyka C++ širokému okruhu zájemců: mohou s ní pracovat úplní začátečníci i ti, kteří již v nějakém jazyce programují a potřebují se posunout dále. Hned po vysvětlení základních pojmů se začíná programovat „naostro“: vytvoříte si první program, naučíte se ho přeložit, spustit a odladit. V jedenadvaceti kapitolách se pak seznámíte s celou řadou témat: s objektovým programováním, základními programovacími konstrukcemi, šablonami, vestavěnými datovými typy, příkazy jazyka C++, poli a ukazateli. Následují uživatelem definované neobjektové typy, výrazy a deklarace, funkce, práce s preprocesorem jazyka C++, objektové typy, výjimky, vstupní a výstupní operace. Všechny nabyté znalosti si okamžitě vyzkoušíte v praxi na krátkých, jednoduchých a názorných příkladech (v knize jich je více než 170) – nehrozí tedy nebezpečí, že by čtenář zabloudil v teoretickém výkladu a nedokázal aplikovat získané znalosti v praxi. Programy, s nimiž se v knize pracuje, jsou k dispozici ke stažení na internetu. Výklad přihlíží k poslednímu mezinárodnímu standardu jazyka C++ z roku 2017.
Kniha seznamuje čtenáře s programovacím jazykem C++. Je založena na použití vývojového prostředí OnlineGDB Beta, které je k dispozici na webu, takže není třeba instalovat si žádné vývojové nástroje. V prvních kapitolách ukazuje na jednoduchých příkladech základy programování v C++ – jak se program vytváří, jak se ladí (tj. jak se hledají a odstraňují chyby) atd. Na rozdíl od běžných učebnic se však snaží ukázat tento programovací jazyk v celé jeho šíři, takže čtenář se v následujících kapitolách alespoň povrchně seznámí s objektovými typy a se základy objektově orientovaného programování, se šablonami funkcí a objektových typů i s dalšími nástroji, které C++ poskytuje. Vzhledem k rozsahu této knihy jde samozřejmě pouze o první přiblížení, jež ovšem umožní čtenáři udělat si představu o možnostech, které tento krásný programovací jazyk nabízí. - Poznáte programování v jazyce C++ od základních pojmů - Kniha ukazuje na řadě příkladů různé stránky tohoto programovacího jazyka - Seznámíte se s nástroji pro ladění programů - Nahlédnete i do pokročilých možností, jako jsou šablony nebo objektově orientované programování - Výklad je založen na vývojovém prostředí OnlineGDB Beta, které je dostupné na webu
Kniha seznamuje s programováním paralelních podprocesů neboli vláken v programovacím jazyce Java. Čtenář se postupně seznámí s pojmem podprocesu (vlákna, thread) a s jeho základními vlastnostmi, naučí se podproces vytvořit, spustit, uspat, přerušit atd. V následujících kapitolách se dozví, jak používat podprocesy v programech s grafickým uživatelským rozhraním (Swing a JavaFX), jak synchronizovat přístup podprocesů ke sdíleným datům a jak mohou podprocesy mezi sebou komunikovat, tedy jak si mohou vyměňovat data, aniž by přitom mohlo dojít ke konfliktům. V závěrečných kapitolách pozná čtenář pokročilejší nástroje, jako jsou např. fondy podprocesů (thread pool), a naučí se programovat asynchronní výpočty. Výklad doprovází řada ucelených příkladů.
Skriptum je zaměřeno na simulace založené na stejnojmenné metodě.