Kniha z roku 1926 je věnována památce a odkazu významných světových vědeckých osobností, které výrazně přispěly k rozvoji mikrobiologie a epidemiologie: – Anton van Leeuwenhoek (1632–1723), nizozemský vynálezce a optik, konstruktér prvního mikroskopu, objevitel prvních mikroorganismů– Lazzaro Spallanzani (1729–1799), biogeneze – Robert Koch (1843–1910), identifikace patogenů – Louis Pasteur (1822–1895), bakterie, biogeneze – Emile Roux (1853–1933) a Emil von Behring (1854–1917), diphtheria-tetanus – Elie Metchnikoff (1845–1916), fagocyty – Theobald Smith (1859–1934), zvířecí přenašeči a paraziti – David Bruce (1855–1931), moucha tse-tse, spavá nemoc a brucelóza – Ronald Ross (1857–1932) a Battista Grassi (1854–1925), malárie – Walter Reed (1851–1902), žlutá horečka – Paul Ehrlich (1854–1915), syfilis S 19 obrázky, mezi nimiž jsou i snímky z mikrofotografické laboratoře IV. oddělení Státního zdravotního ústavu v Praze, pořízené doc. drem Jaroslavem Drbohlavem. 3. vydání
Josef Hrůša Knihy






Dobrodružný příběh inteligentního irského teriéra a jeho pánů. ůdčí myšlenka tohoto románu je láska ke zvířatům.Vypravování je zpestřeno vzrušujícími příhodami: lov na vorvaně, zkáza lodi a podobně.
Leviathan
Neboli O podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského
1. české vydání, přeloženo z angličtiny, překlad Josef Hrůša.
Xenofón, oddaný ctitel a žák Sókratův, souhlasil se svým učitelem především v tom, že filosofové se mají méně věnovat teoretickým úvahám, a více se zabývat věcmi užitečnými lidem. V souhlase s tímto přesvědčením píše svůj román o Kýrově vychování. Chce v něm ukázat, jakprospěšná je v životě dobrá výchova, a v idealizované postavě perského krále Kýra vytváří obraz spravedlivého vládce.
Nejčtenější Boëthiovo dílo, rozdělené do pěti knih, je útěšným dialogem mezi Boëthiem a zosobněnou Filosofií, napsaným ve vězení před jeho popravou. Text obsahuje 39 zpěvů v různých metrech, inspirovaných přírodní lyrikou a antickou mytologií, které slouží jako příměry k probíraným tématům. Boëthius se zde ukazuje jako znalec antické vzdělanosti a novoplatónismu. Kniha I představuje úvod, kde Filosofie přichází, aby Boëthia vyléčila z jeho strádání a ukázala mu, že svět neovládá Štěstena, ale boží prozřetelnost. Kniha II, formou stoické diatriby, zdůrazňuje, že štěstí nelze nalézt v bohatství, moci či slávě; i nepříznivý osud může být prospěšný, přičemž svornost a láska jsou základem blaha. Ve III. knize Filosofie nabízí hlubší léčbu, poukazující na to, že lidé hledají štěstí v pomíjivých statcích, avšak skutečné blaho lze nalézt pouze v Bohu. Kniha IV ukazuje, že ti, kdo vlastní skutečné dobro, mají bohatství a moc, zatímco zlí jsou bezmocní. Konečně, v páté knize se zkoumá vztah mezi božím předzvěděním a lidskou svobodou, přičemž Bůh vnímá čas a události z perspektivy věčnosti. Závěr nabádá čtenáře k ctnostnému životu, aby dosáhli štěstí, jímž je Bůh.
O životě Epiktéta toho víme málo spolehlivého. Již starověké zprávy o něm jsou hodně nepřesné a odporují si. Ani jeho věk není bezpečně zjištěn; obecně se může říct, že žil v druhé polovině 1. Století a v prvé polovině 2. Století, tedy asi 50-130 po Kr. Pocházel z Frýgie, v Římě otročil v domě jakéhosi Epafrodita. Pán poznav jeho nadání dal ho vyučovati ve filosofii u Musonia Rufa. Epiktétos se oddal filosofii stoické. Byv propuštěn na svobodu vyučoval v Římě a těšil se velké přízni a oblibě. R. 94 byl spolu s jinými filosofy vypovězen a odstěhoval se do Nikopole, kde zemřel. Jeho učení je učení staroattické stoy namířené na cíl praktický. Jádrem je výklad o dobru a zlu. Epiktét učí, že dobro a zlo jsou věci zcela závislé na naší vůli. Vrchol dobra je rozumný způsob praktického života. Člověk žije ve společnosti, proto se všechno myšlení i konání musí řídit zřetelem společenským. Lidé jsou špatní, protože nevědí, co je dobré. Snášejme tedy chyby bližních a nehněvejme se na ně. I špatní jsou nutnou součástí světa řádně řízeného božskou prozřetelností. Šťasten je ten, kdo dobře plní úkol od Boha určený; v tomto konání dobra nemůže mu překážet nikdo. Poznámky: podle původního vydání u Bohuslava Hendrycha v Praze roku 1938
Estetická výchova
- 218 stránek
- 8 hodin čtení
Listy o estetické výchově, psané v roce 1793 a publikované o dva roky později, představují jedno z nejvlivnějších Schillerových filozofických děl, které zároveň vyniká literární hodnotou. Schiller rozlišuje mezi přírodním a morálním státem, přičemž se zaměřuje na evoluční přechod od prvního k druhému. Klíčovým prvkem je zprostředkování mezi přírodou a rozumem, což má vést k vytvoření nového charakteru, který spojuje obě sféry. Schiller se odklání od Kantova idealismu a zdůrazňuje, že skutečný pokrok k ideálu dokonalosti vyžaduje smyslové zkušenosti. Návrh, že stát by měl reflektovat ideální lidství, může vést k nebezpečným ideologiím, včetně osvícené totality. Schiller kritizuje soudobý stát a vidí jeho reformu jako nutnou pro nápravu lidstva, avšak skepticky odhaduje, že změny se mohou projevit až za sto let. V jeho vizi se lidství v Evropě stává terčem pohrdání, zatímco jinde je ctěno. Odpovědí na tuto krizi je výchova k citovému bohatství, což podtrhuje roli umělce jako očistitele společnosti. Schiller dále rozvíjí svou filozofii, definujíc dva pudy, jejichž rovnováha je klíčová pro kulturu. Hra, jakožto podstata kultury, je prostředkem k dosažení krásy a plného lidství. Krása a hra jsou neoddělitelné a umožňují člověku prožívat svobodu a překonávat nátlak. Estetický stát, jako třetí radostná říše, osvobozuje člověka od všech vztahů, čímž se stává prostorem svobodné hry.
Putování s oslicí do hor
- 159 stránek
- 6 hodin čtení
Dárkově vypravené vydání cestopisné prózy britského klasika, popisující jeho putování po jihofrancouzských horách ve společnosti svéhlavé oslice. Toto dílo autora dobrodružných románů zcela vybočuje z témat. Jedná se o poetický příběh, cestu autora o krásné horské krajině Auvergne a Cévenne s jeho milou a vrtošivou oslicí. Popisuje ztracené dědiny, bystřinách a hájích kaštanů a horskou krajinu.
Úvahy Arthura Schopenhauera o ženách. Až na malé jazykové úpravy je dílko reedicí překladu Josefa Hrůšy tak, jak vyšel r. 1941 u B. Hendricha. K vydání připravila Andrea Poláčková.



