Knihobot

Alexej Feofilaktovič Pisemskij

    Alexej Feofilaktovič Pisemskij
    Spisy Alekseje Feofilaktoviče Pisemského. Svazek I. Rozbouřené moře Díl I.
    Spisy Alekseje Feofilaktoviče Pisemského. Svazek II. Rozbouřené moře Díl II.
    Spisy Alekseje Feofilaktovĭce Pisemského. Svazek 3
    Ruská knihovna VI.
    Manželství z vášně
    Komik

    Aleksej Feofilaktovič Pisemskij, rusky: Алексей Феофилактович Писемский (23.3.1821 Rameňje — 2.2.1881 Moskva) byl ruský spisovatel a dramatik.

    Pocházel ze starého, ač zchudlého šlechtického rodu a vzdělal se v kostromském gymnasiu a na moskevské universitě. Jako jinoch jevil velikou náklonnost k divadlu. Ukončiv r. 1844 universitní studia, vstoupil do státní služby, ale r. 1846 ji opustil a oženil se. Roku 1848 stal se úředníkem pro zvláštní rozkazy při kostromském gubernátorovi, v l. 1354 – 59 byl členem petrohradské hlavní správy údělů a v letech 1866–72 radou moskevské gubernské správy. Služební povolání nezůstalo bez vlivu na jeho tvorbu, kterou zahájil povídkou Nina (Syn otěčestva, 1848) a Bojarščina, napsanou r. 1847, ale vlivem censury otištěnou teprve r. 1857. Již v poslednější práci lze sledovat hlavní vlastnosti jeho talentu, plastiku kresby, docházející časem do hrubosti, životnost a sytost barev, bohatství komických motivů, pesimistický názor na vytrvalost povýšených citů a silnou, typickou mluvu. Roku 1850 navázal styky s Moskviťaninem, kde otiskl povídky Ťufjak a Brak po strasti. Obě práce postavily Pisemského do první řady ruských spisovatelů. Záhy potom následovaly povídky: Komik; Ipochondrik; Bogatyj ženich; Batmanov; Pitěrščik; Lěšij; Razděl; Fanfaron aj., jež se dotýkají nepovšimnutých sfér ruského života, pro svoji nenapodobitelnou životnost, pravdivost a barvitost nepozbyly dosud zájmu. Přesídliv r. 1858 do Petrohradu, žil v poměrech dosti stísněných a psal málo. K té době se vztahuje jeho kritická stať o Gogolovi a nejlepší povídka ze života ruského lidu Plotničja artěl. Když r. 1856 námořní ministerstvo podniklo národopisný výzkum, Pisemskij prozkoumal Astrachaň a Kaspické pobřeží, o čemž napsal mnoho cestopisných článků do časopisu Morskoj Sbornik. Roku 1858 stal se redaktorem Bibliotěki dlja čtěnij. Zároveň v Otěčestvennych Zapiskach objevila se jeho nejlepší práce Tysjača duš a brzo potom v jím redigované sbírce znamenité jeho drama Gorkaja Suďbina, jehož děj čerpal přímo ze života. Obě práce pokládány jsou za nejsilnější projev ruského realismu a zejména poslednější v podání lidové mluvy a ve vylíčení velkoruského mužika nebyla dosud předstižena. Sláva Pisemského počátkem 60. let dospěla nejvyšší mety. Nenáležeje k žádnému literárnímu kroužku, byl cizí novému literárnímu hnutí a záhy se s ním utkal v ostré polemice, načež se stal předmětem útoků v »Jiskře«. Roztrpčen přesídlil do Moskvy a vydal román Vzbalamučennoje more, jejž čásť kritiky neprávem prohlásila za hrubě tendenční a polemický. V Moskvě byl spolupracovníkem "Rus. Věstník". Z té doby pochází též jeho román Russkije lguny, dramata Poručik Gladkov, Samoupravcy, a jmenovitě román Ljudi sorokovych godov, cílící proti Slavjanofilům i Západníkům a oplývající autobiografickými podrobnostmi. V posledním období práce jeho nabývaly nezřídka rázu pamfletu. Sem náleží jeho román V vodovorotě a jmenovitě dramata: Podkopy (cílící proti vyšší administraci, takže censura vyřízla drama z časopisu); Vaal; Prosvěščennoje vremja a Finansovyj genij, která se na scéně těšila úspěchu. Posledními jeho pracemi byly romány Měščaně a Masony. Pisemskij byl člověk prostosrdečný, hluboce pravdivý, nanejvýše skromný a prostý závisti. Všechny tyto vlastnosti vyznačují jeho tvorbu, jež jej co do realismu staví po bok samému Gogolovi. Jeho objektivnost je podivuhodná. Pisarev nazýval Gončarova, vtělený typ epické tvorby, v porovnání s Pisemským lyrikem. Pozdější úpadek talentu Pisemského se vysvětluje nedostatečným světovým názorem, jenž stačil na elementárně jednoduchou formu nevolnické Rusi, ale už se nemohl vyznat ve složitých otázkách v době poreformní. Přesto jeho práce bičující prázdné mluvky, nemohoucí se odhodlat se k činům, posloužily nejvíce hnutí, jež zpřetrhalo svazky mezi ním a čtenářstvem. Sebrané spisy vyšly ve 24 dílech (Petrohrad, 1895). Zde též otištěna bibliografie, životopis (z péra V. Zelinského) a rozbor od P. Anněnkova. Srv. též Vengerov, Pisemskij (Petrohrad, 1884); Skabičevskij, Pisemskij (t.,1894, u Pavlenkova); Kirpičnikov, Pisemskij i Dostojevskij (Oděssa, 1894); Ivanova, Pisemskij (Petr., 1898). Některé jeho práce byly přeloženy do cizích jazyků, zejména do němčiny. U nás Mrštík přeložil Rozbouřené moře (Ruská knihovna).

    Ottův slovník naučnýbit.ly