Knihobot

Jiří Stromšík

    Jiří Stromšík (* 1. dubna 1939 Krhová) je český germanista, který se specializuje na dějiny novější literatury německy mluvících zemí, vysokoškolský pedagog a překladatel.V letech 1969–1974 byl odborným asistentem na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V roce 1974 byl nucen fakultu opustit z důvodů politické neprověřenosti. Od roku 1990 znovu působí v Ústavu germánských studií FF UK.

    Jiří Stromšík
    Hlasy Marrákeše
    Doupě. Der Bau
    Evropská literatura a latinský středověk
    Povídky II.
    Tajné srdce hodin. Výbor ze zápisků 1942-1985
    Povídky III.
    • 2024

      Popis jednoho zápasu

      • 128 stránek
      • 5 hodin čtení
      3,8(661)Ohodnotit

      Povídka o setkání dvou protagonistů na pražském Petříně je předznamenáním stálého tématu jeho budoucích děl - hledání smyslu lidské existence.

      Popis jednoho zápasu
    • 2022

      Setkání v Telgte

      • 152 stránek
      • 6 hodin čtení
      3,1(195)Ohodnotit

      Děj povídky se odehrává v roce 1647 poblíž Osnabrücku, kde se právě dojednávají podmínky míru, který vešel do dějin jako mír vestfálský. Námětem je fiktivní setkání sedmnácti německých barokních básníků a spisovatelů, kteří jsou představeni skutečnými jmény i díly, ale jež autor vybavil ze své fantazie povahovými rysy, názory a způsoby jednání a dotvořil je do plných, svérázných literárních postav. Básníci předčítají ze svých děl a v diskusích řeší poetologické problémy i osobní spory a animozity, ale posléze nad tím vším u nich převládne téma války a otázka, do jaké míry může, či zda vůbec má literatura — coby pouhé „krásné zdání“ — zasahovat do reálné politiky. Přítomní literáti se o to alespoň pokusí. — Do tohoto historického obrazu se ovšem nenásilně, nenápadně, ale pro Grassovy současníky snadno rozpoznatelně prolíná lehce ironický obraz známé Skupiny 47, jež se poprvé sešla přesně o 300 let později, těsně po konci války, která byla pro Německo i Evropu ještě ničivější než ta třicetiletá. V tomto prolínání Grass znovu prokazuje svou virtuozní schopnost parodie a parafráze i čtenářsky přitažlivé humorně-vážné hry s fatálními událostmi dějin. Díky své nevyčerpatelné fabulační vynalézavosti, ale také díky mimořádně důkladné znalosti dobových reálií zde Günter Grass podal tak živý, plastický a při vší fantazijnosti tak věrohodný obraz barokní doby, pro jaký bychom v německé poválečné literatuře stěží hledali obdobu.

      Setkání v Telgte
    • 2013

      Eseje o německé romantice

      • 182 stránek
      • 7 hodin čtení

      Publikace obsahuje devět vybraných esejů dvou významných osobností německé a české literární vědy a germanistiky, Kurta Krolopa a Jiřího Stromšíka. Oba autoři brilantní esejistickou formou představují zásadní autory německé literární romantiky od jejích počátků (Bonaventura, Novalis) přes Brentana, de le Motte-Fouqué, bratří Grimmů, Kleista a Chamissa až po její pozdní období (Tieck, E.T.A. Hoffmann). Čtenář se takto může seznámit s prací dvou významných osobností česko-německé literární vědy a germanistiky. Zároveň má možnost poprvé nahlédnout v rámci jedné knihy do jednoho z nejdůležitějších období německých literárních dějin. A konečně jednotlivé eseje zprostředkovávají i zásadní historické souvislosti jak v rámci německé kultury daného období tak jeho české recepce.

      Eseje o německé romantice
    • 2009

      Doupě. Der Bau

      • 52 stránek
      • 2 hodiny čtení
      4,3(48)Ohodnotit

      Jako třetí titul dárkové edice Kanapka (bilingvní jednohubka) vychází povídka nejznámějšího pražského Němce Franze Kafky s názvem Doupě. V němčině i v češtině (v překladu Jiřího Stromšíka) lze obdivovat „kafkovské“ zvažování všech aspektů a možností, které sotva byly všemožně logicky podepřeny, hned jsou zase popřeny, i až schizoidní permanentní problematizaci každého „pozorování“, každé úvahy a soudu, která byla tak dokonale převtělena do jazyka.

      Doupě. Der Bau
    • 2007

      Günter Grass na prahu osmdesátky předkládá autobiografii, která se umělecky komponuje a stylizuje, neustále oscilující mezi autentickým dokumentem a fikcí. Otevřeně přiznává, že vzpomínání, i při nejupřímnější snaze o pravdivost, je vždy tvorbou příběhu a postav, nikoli jejich pouhou reprodukcí. Autor revokuje skutečné události, lidi a zážitky, z nichž většina později vstupovala do jeho uměleckých textů, jako by obracel směr uměleckého procesu. Zatímco dříve proměňoval životní materii na umělecký tvar, nyní se snaží rekonstruovat životní a historickou realitu, z níž jeho příběhy a postavy vznikaly, s přiznanou nejistotou. Výsledkem je umělecké dílo, poutavé vyprávění s výraznými postavami a pointovanými příběhy, které zároveň slouží jako vážné, upřímné a reflektované svědectví o době a společnosti, v níž autor žil. Tyto hodnoty byly po vydání překryty diskusemi zaměřenými na Grassovo pozdní přiznání, že byl jako dobrovolník přidělen k divizi SS. Nezaujatý čtenář však zjistí, že to není jediný důvod, proč toto pozdní dílo velkého autora číst.

      Při loupání cibule
    • 2005

      Elias Canetti, nositel Nobelovy ceny za literaturu (1981), se narodil v roce 1905 v rodině sefardských Židů v bulharském Ruse. Po přesunu do Manchesteru a Vídně strávil část života ve Švýcarsku a Německu. V roce 1929 získal doktorát z chemie na vídeňské univerzitě, ale jeho vášeň zůstala v literatuře. V roce 1938 uprchl před anšlusem do Paříže a následně do Velké Británie, kde žil až do své smrti v Curychu v roce 1994. Canetti, považovaný za jednoho z posledních představitelů klasické humanistické vzdělanosti, spojoval kulturu a humanitu; jeho román Zaslepení (1935) varoval před fašismem. Hlasy Marrákeše, literární výtěžek z cesty do Maroka v roce 1954, byly zapsány po návratu a publikovány až v roce 1967. Druhá část, Svědomí slov, obsahuje eseje z let 1936–1976 o osobnostech jako Hermann Broch, Karel Kraus, Georg Büchner a Tolstoj. Nejrozsáhlejší text, Druhý proces. Kafkovy dopisy Felici (1969), není součástí této edice, neboť byl nedávno vydán samostatně. Hlasů Marrákeše vychází poprvé v češtině, zatímco Svědomí slov je k dispozici v novém překladu Jiřího Stromšíka, který se dlouhodobě věnuje zpřístupňování Canettiho díla českým čtenářům.

      Hlasy Marrákeše
    • 2003

      Povídky III.

      Manželský pár a jiné texty z pozůstalosti

      4,5(26)Ohodnotit

      Povídky F. Kafky. Manželský pár a jiné texty z pozůstalosti.

      Povídky III.
    • 2003

      Povídky II.

      Popis jednoho zápasu a jiné texty z pozůstalosti

      4,5(23)Ohodnotit

      Druhý svazek edice Dílo Franze Kafky přináší povídku Popis jednoho zápasu a jiné texty z pozůstalosti.

      Povídky II.
    • 1998

      Hra očí

      • 366 stránek
      • 13 hodin čtení
      4,2(141)Ohodnotit

      Poslední část Canettiho autobiografické trilogie.

      Hra očí
    • 1998

      Román je uměleckým obrazem a psychologickou studií temných stránek v člověku, které lze snadnou manipulací změnit ve společenské zlo. Vypráví příběh samotáře, reálnému světu odcizeného intelektuála, který není s to čelit iracionálním, ničivým silám primitivních lidských pudů.

      Zaslepení