Knihobot

Pier Paolo Pasolini

    5. březen 1922 – 2. listopad 1975

    Pier Paolo Pasolini byl italský básník, prozaik, kritik a novinář, jehož práce často kombinovala šokující obrazy s marxistickou a katolickou optikou k odhalení prázdnoty moderní společnosti. Byl známý svou vášnivou kritikou kapitalismu a snahou o společenskou změnu, což mu vyneslo mnoho nepřátel. Jeho díla, často provokativní a nejednoznačná, si pohrávala s tabuizovanými tématy a zkoumala temnější stránky lidské existence. Pasoliniho psaní je poznamenáno silným sociálním cítěním a touhou po pravdě, i když byla nepohodlná.

    Pier Paolo Pasolini
    Gramsciho popel
    Tvaroh – Evangelium – Svatý Pavel
    Darmošlapové
    Nečisté skutky. Amado mio
    Zuřivý vzdor
    Poesie - Básně
    • Pier Paolo Pasolini (1922 – 1975) je znám především jako režisér dnes již klasických filmů světové kinematografie Accattone, Evangelium svatého Matouše, Teoréma nebo kontroverzního snímku Salo aneb 120 dnů Sodomy. On sám se však pokládal hlavně za básníka a psaní veršů se věnoval průběžně po celý, bohužel předčasně ukončený život. Dosud byl český čtenář seznámen s jeho básnickou tvorbou jen fragmentárně, např. z Mikešova překladu sbírky z roku 1957 Gramsciho popel. Prvý rozsáhlý průřez jeho básnickým dílem přináší až tento svazek zahrnující ukázky ze všech jeho sbírek, včetně těch, které psal ve furlanském dialektu, jenž byl nářečím jeho milované matky (např. sbírka Básně v Caserse, 1942). Těžištěm tohoto dvojjazyčného souboru básní v překladech Alice Flemrové a Tomáše Matrase, který reprezentativní výbor rovněž uspořádal a doprovodil úvodní studií, je autobiografická a konfesijní kompozice Il poeta delle ceneri / Básník popela, v níž Pasolini odhaluje skryté pravdy o politické a ekonomické moci a o důvodném riziku rozpadu moderní a postmoderní společnosti. Svazek výtvarně obohacují grafické listy Giovanniho Battisty Piranesiho.

      Poesie - Básně
    • Zuřivý vzdor

      • 170 stránek
      • 6 hodin čtení
      4,0(19)Ohodnotit

      Pier Paolo Pasolini (1922–1975) je světově proslulý režisér, který během svého života vytvořil také rozsáhlé literární dílo. V esejích má čtenář možnost se seznámit s jeho vyhraněnými názory na umění, náboženství, erotiku, politiku a svět vůbec. Texty jsou výrazně polemické, racionální, často se objevují teoretické argumenty inspirované dobovým strukturalismem. Kniha sestává ze dvou sbírek: Korzárské spisy (1975) a Luteránské listy (1976). Píše o ustrnulé levici, buržoazii, církvi a také o všem tom, co je podle jeho mínění spojeno s pokračováním fašismu.

      Zuřivý vzdor
    • Dvě rané autobiograficky laděné prózy jedné z nejvýraznějších osobností poválečné italské kultury. Jsou lyrickou evokací autorova dospívání v rodném Furlansku, kde se Pasolini musel vyrovnávat se svou homosexuální orientací.

      Nečisté skutky. Amado mio
    • Popis poválečného života mladých italských bezdomovců, kteří si na živobytí vydělávají krádežemi. Román Darmošlapové z roku 1955 je prvním prozaickým dílem Piera Paola Pasoliniho. Dodnes patří k nejvydávanějším, snad pro svou schopnost přeměnit skutečnost, v níž tolik předchozích i pozdějších umělců našlo jen bezútěšnost, v akt víry. V prostředí římských periférií zaplavených sluncem, hejny kluků a bídou objevuje Pasolini vitalitu, která podmiňuje budoucnost Obrazy ze života, pikareskní příhody skupiny chlapců ve světě zápasícím v letech po druhé světové válce o holou existenci, o kus chleba, krádeže ve skladišti starého železa, noční toulky neřestnými římskými parky, horké dny u špinavé říčky, hlad a neustálá honba za trochou peněz, jež umožňují vstup do světa kratičkých radostí předměstské herny, a věčná hrozba policie: životní síla měřená rizikem a každou porážkou, síla, jež se násobí jasnými okamžiky ryzí lidskosti, průhled z prehistorie do historie člověka. To je ruka, kterou autor podává čtenáři, aby ho provedl lidským bludištěm. Při nedlouhém putování objeví čtenář nepříliš známý svět plný vnitřního napětí, humoru a krutosti a děj ve stejné míře neodvratný jako nepředvídatelný, od něhož se bude jen nerad vzdalovat.

      Darmošlapové
    • Tvaroh – Evangelium – Svatý Pavel

      • 144 stránek
      • 6 hodin čtení

      Pier Paolo Pasolini je pro italské prostředí postava vpravdě ikonická, uctívaná levicí i částí katolíků, komentovaná intelektuály i využívaná v popkultuře. V českém prostředí má jeho jméno stále nádech jakési skandálnosti a okrajovosti a jeho dílo je známo jen částečně. Tato kniha chce nejen zaplnit jednu z mezer v poznání Pasoliniho, ale také propojit, co je v jeho českém vnímání stále odděleno: jeho dílo filmové a literární, jeho levicovost a jeho křesťanství. Přináší totiž výbor textů, které předcházejí nebo doprovázejí, komentují a zrcadlí jeho tři biblické filmy. Za film La Ricotta (1963) byl Pasolini odsouzen jakožto rouhač; za Evangelium svatého Matouše (1964) obdržel katolickou cenu; scénář k filmu Svatý Pavel už nerealizoval. Plánované filmy jsou tedy tři, realizované však vlastně také tři, neboť jako „doprovodný“ film k Evangeliu Pasolini natočil dokument Obhlídky v Palestině, v němž komentuje své dojmy ze Svaté země a své rozhodnutí natočit Evangelium raději doma v Itálii. Pasolini chápal své scénáře jako plnohodnotná literární díla a samotné natáčení pak komentoval v řadě básní, takže literárnost a filmovost se neustále potkávají.

      Tvaroh – Evangelium – Svatý Pavel
    • Sbírka vesměs rozlehlejších lyrickoepických veršů italského básníka, filmového režiséra a scenáristy (nar. 1922), která je pokládána za jedno z reprezentačních děl nové básnické generace. Vzrušivě postihuje problémy a rozporné city soudobé italské společnosti i člověka žijícího vní svou dobu.

      Gramsciho popel
    • Román italského spisovatele a neméně známého filmového scenáristy a režiséra (nar. 1922), jednoho z hlavních představitelů italského neorealismu. Podává pravdivý a úděsný obraz života v římských kolonkách a bídy obyvatel periférie, která je od narození poznamenává. Děj se odvíjí vmistrných dialozích mezi skupinou předčasně dospělých mladých lidí, už od nejútlejšího dětství narušených a odcizených společnosti.

      Zběsilý život
    • Pier Paolo Pasolini ist einer der herausragenden und schillerndsten Protagonisten des intellektuellen Europa in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts. Als Autor von Gedichten in der Sprache seiner friaulischen Heimat, von Romanen und theoretischen Aufsätzen, als Regisseur Aufsehen erregender Filme, aber auch als Zeichner und Maler richtete sich sein Blick in erster Linie auf zeitlose, archaische Themen: das Schicksal des Menschen, das bäuerliche Leben, die Religion, die Sexualität, den Tod. Dabei bewegte er sich stets außerhalb jeder Normalität, fand Bilder von außergewöhnlicher Klarheit und Schärfe und wurde dabei zum größten Provokateur der italienischen Gesellschaft. Anlässlich seines 30. Todestages gibt der Band anhand seiner Schriften, Filme, Zeichnungen und Malerei Einblick in Pasolinis Wertvorstellungen und Ideale. Einen der Ausgangspunkte bildet die These, dass Pasolinis Kunstverständnis und seine Weltsicht schon früh die Idee eines gewaltsamen Todes in sich trugen, den er schließlich bewusst gesucht haben könnte, um durch ihn die Einheit von Leben und Werk herzustellen. (Deutsche Ausgabe erhältlich ISBN 3-7757-1632-7) Ausstellung: Pinakothek der Moderne, München 17.11.2005-5.2.2006

      PPP - Pier Paolo Pasolini
    • Stories From The City Of God

      • 272 stránek
      • 10 hodin čtení
      3,4(8)Ohodnotit

      Now in paperback, a collection of the legendary filmmaker's short fiction and nonfiction from 1950 to 1966, in which we see the machinations of the creative mind in post-World War II Rome. In a portrait of the city at once poignant and intimate, we find artistic witness to the customs, dialect, squalor, and beauty of the ancient imperial capital that has succumbed to modern warfare, marginalization, and mass culture. The sketches portray the impoverished masses that Pasolini calls "the sub-proletariat," those who live under Third World conditions and for whom simple pleasures, such as a blue sweater in a storefront window, are completely out of reach. Pasolini's art develops throughout the works collected here, from his early lyricism to tragicomic outlines for screenplays, and finally to the maturation of his Neo-realism in eight chronicles on the shantytowns of Rome. The pieces in this collection were all published in Italian journals and newspapers, and then later edited by Walter Siti in the original Italian edition.

      Stories From The City Of God