Publikace prezentuje ústavní právo v nové, v českých právních poměrech ojedinělé, podobě. Autorský kolektiv zde ukazuje základní instituty a problémy českého ústavního práva, a to prostřednictvím kauz, jež zasazuje do právního i faktického kontextu.
Čtenář v knize nalezne soubor opravdu pečlivě vybraných kličových rozhodnutí převážně Ústavního soudu, dále evropských soudů (SDEU a ESLP), Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu a rovněž několik rozhodnutí nejvyšších soudů Německa, Kanady, USA, Slovenska a dalších zemí. Rozhodnutí jsou opatřena poznámkami autorů, jež mají přimět čtenáře k zamyšlení nad řešeními, která soudy zvolily, a nabízí varianty, k nimž soudy mohly dospět (ale nedospěly). Všechna rozhodnutí jsou editována a řeší vždy jádro problému.
Tato kniha se zabývá vývojem kárné odpovědnosti českého soudce, a to z
historického, institucionálního i empirického hlediska. Vůbec poprvé jsou zde
empiricky prozkoumány dosavadní teorie a hypotézy týkající se kárné
odpovědnosti českých soudců a vyvráceny některé mýty o „sankční novele“
kárného soudnictví připravené tehdejším ministrem spravedlnosti Jiřím
Pospíšilem v roce 2008. Data, která se autorům podařilo shromáždit, potvrzují
prominentní roli soudních funkcionářů v českém soudnictví a slabší postavení
ministerstva spravedlnosti, poukazují na komplexnost faktorů ovlivňujících
výsledky reformy kárného soudnictví a pomáhají identifikovat problematické
aspekty kárného řízení s českými soudci. Kromě prezentace a interpretace
unikátních dat tato kniha upozorňuje na dosud nedostatečně prozkoumaný fenomén
– vzrůstající roli Evropského soudu pro lidská práva a Ústavního soudu při
formování kontur kárné odpovědnosti českého soudce.
Judicializace politiky představuje jeden z nejdůležitějších fenoménů ústavního
práva již několik dekád. V posledních letech však soudy zacházejí ještě dále a
začínají judicializovat i samotné nastavení soudní soustavy a personální
obsazení soudů. Přezkoumávají tak nejen individuální rozhodnutí o odvolávání
soudců a soudních funkcionářů, ale rozhodují i o složení kárných senátů, o
bytí a nebytí zvláštních soudů či generálních advokátů, o nastavení kritérií
pro povyšování soudců a o tom, kdo a na základě jakých kritérií má vybírat
soudce. Můžeme tedy hovořit o judicializaci justičnípolitiky. Předkládaná
kniha se zabývá judicializací justiční politiky mezinárodními lidskoprávními
soudy, a to na příkladu Evropského soudu pro lidská práva. Hlavním argumentem
této knihy je, že Evropský soud pro lidská práva rozhoduje nejen o
individuálních stížnostech, ale i o institucionálním nastavení vnitrostátních
soudních systémů, čímž překračuje svůj původní mandát. Z analýzy relevantní
judikatury vyplývá, že Evropský soud pro lidská práva postupně judicializoval
v podstatě všechny aspekty justiční politiky, inicioval zásadní změny ve
správě soudnictví a posílil vnitrostátní obecné soudy vůči jiným složkám moci.
Tento vývoj však s sebou nese pro Evropský soud pro lidská práva značná rizika
– ohrožuje jeho demokratickou legitimitu, umožňuje přijetí nevhodných
institucionálních řešení nereflektujících lokální specifika, narušuje dělbu
moci uvnitř smluvních stran Evropské úmluvy o lidských právech, eroduje
hierarchické vazby ve vnitrostátních soudních soustavách a tím ohrožuje právní
jistotu, a v některých zemích může vést i k zablokování řešení palčivých
problémů v soudnictví. Přesto Evropský soud pro lidská práva v judicializaci
justiční politiky pokračuje, neboť tím získává nové pravomoci a posiluje svou
vlastní roli v evropském konstitucionalismu. Zatím mu to u smluvních stran
prochází.
Kdokoliv zabývající se Úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod a judikaturou Evropského soudu pro lidská práva naráží na minulost a kontext, které formovaly jak Úmluvu, tak její výklad. Důležité otázky se týkají původu těchto voleb, osob, které je učinily, a širšího kontextu vnitrostátní aplikace Úmluvy. Výročí 20 let od ratifikace Úmluvy Českou a Slovenskou Federativní Republikou poskytlo příležitost k zamyšlení: Jaký byl život s Úmluvou v Česku a na Slovensku? Jak se vyvinula samotná Úmluva a vnitrostátní aplikační praxe? Jaký dopad měla a má na transformaci práva v postkomunistické společnosti? Tato kniha odpovídá na tyto otázky a nabízí vzácnou sbírku zkušeností od jednotlivců a aktérů, kteří byli u toho nebo dnes pracují s Úmluvou. Poskytuje jedinečné poznatky k prohloubení chápání mechanismu a aplikační praxe Úmluvy nad rámec základního studia jejích ustanovení či vybraných rozhodnutí ESLP.
Komentář se snaží nalézt odpovědi na veškeré podstatné výkladové otázky, které se dosud při aplikaci zákona vyskytly (resp. na důležité výkladové otázky, které by se podle autorů mohly vyskytnout v blízké budoucnosti), podrobně popisuje význam jeho jednotlivých ustanovení, jejich vnitřní provázanost a jejich souvislost s jinými právními předpisy. Jednotlivé interpretační závěry jsou opřeny o tuzemskou, komunitární, „štrasburskou“ i zahraniční rozhodovací praxi. Komentář se věnuje i institutu nepřijatelnosti a poskytuje čtenářům návod, jak s tímto institutem před Nejvyšším správním soudem nakládat.